Tjänstepension och försäkringar som företagare

Hej!

Eftersöker tips gällande försäkringar för företagare. Försöker mig på en sammanställning nedan, men försäkringar är verkligen en djungel för mig.

Bakgrund:

• 30 år gammal
  • 100% ägare av aktiebolag med 2 anställda (utöver mig själv)
  • En anställd med fora, så jag får därigenom TFA och möjlighet att teckna ytterligare försäkringar (TGL, AGS, SAF-LO)
  • Lön upp till gränsen för statlig skatt

Har i dagsläget tjänstepension hos Avanza, men vår företagsbank (SEB) vill såklart att vi flyttar tjänstepension dit istället. Har då även fått förslag på försäkringar (Trygg-Hansa) i samband med detta.

2 av oss som har tjänstepension hos Avanza har i dagsläget “Sjukförsäkring PlanSjuk” hos Euro Accident (via Avanza).

Fått offert från Euro Accident på att lägga till

• Premiebefrielseförsäkring (mig + anställd)
  • Sjukvårdsförsäkring PrivatAccess Silver
  • Olycksfallsförsäkring
  • Livsförsäkring med barnskydd (TGL?)

Prisskillnad; SEB har ca 80% dyrare premiebefrielse, 100% dyrare sjukförsäkring, 10% dyrare sjukvårdsförsäkring. Därutöver i min mening en både dyrare och sämre plattform för tjänstepensionen.

• Vad bör jag jämföra?
  • Vad har ni för försäkringar som företagare?
  • Vad har ni för erfarenheter av Euro Accident?
  • Behöver jag jämföra eller är det rimligt att gå vidare med Euro Accident?
  • TGL via Fora eller SEB/Euro Accident?
  • Har jag missat något?

Allt gott

Just gällande pensionsdelen så bör du väl kolla om du kan kan flytta tjänstepensionen till SAF-LO avtalspension, eftersom deras avgifter och försäkringar har låga avgifter. Och sedan jämföra med Avanza som du har. De kollektivavtalade lösningarna brukar säga att de är väldigt billiga, (och avgifterna är ju viktiga i långsiktigt sparande, enligt de flesta experter) men ner-sidan är att det inte är så flexibelt om jag fattat det rätt. Du betalar in samma procentsatser som för de anställda, om jag minns rätt. Värt att kolla upp i alla fall, tänker jag.

1 gillning