Den 1 januari blir jag egenföretagare (AB) för första gången och har fått många bra tips från forumet. Bl.a. har jag bestämt mig för att inte sätta av pengar till tjänstepension utan nyttja vinst/utdelningen till egna avsättningar.
Men – man får ju en del försäkringar “i paketet” när man köper tjänstepensionslösningar. Främst tänker jag på sjukförsäkring, som verkar smått omöjligt att teckna utan att haka på dyra tjänstepensionslösningar. Hur gör ni andra med sjukförsäkring? Jag vill alltså ha ett skydd utöver F-kassan om jag skulle bli långvarigt sjuk.
Det jag hittat hittills:
Köra tjänstepension via Avanza och sätta av minimalt belopp i fonder. Försäkringar köps då via Euro Accident till okänd kostnad (det märker man på första fakturan, om jag fattar det rätt)
Teckna avtal med Fora (1 000 kr/år). Jag tolkar det som att man får både olycksfallsförsäkring och sjukförsäkring på köpet när man är egenföretagare utan anställda.
Dyr tjänstepension och försäkringslösning via t.ex LF och Swedbank
Hur löser ni andra sjukförsäkring utan tjänstepension?
Kan tillägga att jag tecknat en företagsförsäkring samt en sjukvårdsförsäkring via LF. Jag har en privat sjuk- och olycksfallsförsäkring samt livförsäkring. Jag kommer köra IT-konsultverksamhet och har därmed låga omkostnader.
Det går utmärkt att teckna sjukförsäkring via Avanza utan att betala in till tjänstepension.
AGS (arbetsgivarens sjukförsäkring) hos Fora är ett bra komplement som ger 10% utöver det som FK skulle ge.