Vad för typer av försäkringar är lämpliga att ha som ensam ägare och ensam anställd i ett AB? Tänker främst på om man blir allvarligt sjuk, skadad eller liknande?
Det är lite olika. Jag skulle rekommendera att träffa en försäkringsrådgivare och höra. Nu ska det sägas att jag är en person som älskar försäkringar, så jag har fler än de flesta. Dessa har jag:
- Sjukvårdsförsäkring - om jag blir sjuk får jag en läkartid utan remiss och inom 48 timmar.
- Sjukavbrottsförsäkring - om man blir sjuk så får man en viss ersättning utöver det man får från försäkringskassan.
- Företagsförsäkring - en grundläggande försäkring ungefär som hemförsäkring fast för företag
- Livförsäkring
- Olycksfallsförsäkring
- Hemförsäkring
- Bilförsäkring
- Barnförsäkring
När du säger försäkringsrådgivare, var vänder man sig? Till sin privata bank? Till företagets bank? Sitt nuvarande försäkringsbolag? Tips på någon som är mer “opartisk”?
Tyvärr finns det inga opartiska. :-/
Jag själv använder Säkra eftersom de är lokala och min rådgivare där är ganska okej. Men jag skulle absolut ta en timme och ringa till t.ex. Trygg-Hansa, Folksam och Länsförsäkringar och kolla vad de erbjuder. Jag gör rätt ofta så att jag kollar med flera och det alla är överens om gör jag.
Gjorde så med huset - hade två besiktningsmän. Sjukt intressant att det som den ene anmärkte på tyckte inte den andre var något problem och vice versa. Det båda anmärkte på, det gjorde jag. ![]()
Det har varit många egenföretagarfrågor i forumet på senaste tiden. Jag har tjänstepension genom Avanza och därigenom sjukvårdsförsäkring. Den kickar först in efter tre månader (!) så man får vara ganska sjuk om den ska göra någon nytta?
Jag misstänker att många andra egenföretagare har tjänstepension hos Avanza och därmed också samma sjukförsäkring. Företagsförsäkring, ansvarsförsäkring och sjukavbrottsförsäkring har jag genom anslutning till branschorganisation. Men var tecknar ni sjukvårdsförsäkring? För er och för familjen?
Driver själv AB(Doc rätt ny)
Men vad “Egentligen” ska man ha det till? (Genuint nyfiken)
Det ända jag kommer på är om typ företagets dator+telefon blir stulen.
Ja, typ. Det är som en hemförsäkring för ett hem. Det ingår lite allt möjligt i det. T.ex. prylar som du har hemma som är köpta av företaget går ju inte på hemförsäkringen. Sedan är det lite om du är på resa i tjänsten och sådant. Inte superviktigt om man är ny tänker jag.
Däremot är en hygienfaktor att teckna Fora/TGL (tjänstegruppliv) - kostar 200 kr per år typ och är en livförsäkring.
Den viktigaste komponenten i företagsförsäkringen tycker jag är någon form av ansvarsförsäkring, i alla fall om du arbetar som frilans. Man tänker kanske inte på det, men om ett projekt fallerar pga din oförmåga kan du i värsta fall bli skadeståndsskyldig.
Är det inte så att du tänker på sjukförsäkringen som har en karens på 90 dagar? Kombinerat med Fora sjukförsäkring för egenföretagare så har man ett visst skydd från 15 dagar och uppåt.
Att som egen företagare teckna TGL hos Fora är något alla egenföretagare bör göra. Det är en grupplivförsäkring som ger 6 pbb, begravningskostnader och ersättning till barn under 20 år.
Fora har också en fantastisk försäkring i TFA som täcker arbetsskador. Sedan har de ännu en otroligt prisvärd försäkring i AGS som täcker ersättning när man är sjuk även innan det gått 90 dagar. Som egenföretagare är det de tre första försäkringarna jag skulle teckna.
Har funderat flera gånger på att teckna hos fora men stör mig på att skulle jag mot förmodan börja anställa arbetare blir jag tvingad att ha tjänstepensionen där vilket jag absolut inte vill. Så det brukar sluta med att det får rinna ut i sanden.
TFA och TGL ska du kunna teckna hos FORA för anställda även om tjp ligger på t.ex. Avanza
Inte om man anställer en arbetare. Då måste dennes pension gå via fora. Tjänstemän går bra.
Ja, jag tänkte på tjänstemän…
Hej!
Nu är det näst bästa tiden att se över sina försäkringar som egenföretagare. Den bästa tiden var igår men det var ju igår!
Så om man tycker att man vill ha hjälp och tycker att man har råd att ta hjälp från någon OBEROENDE! Till vem vänder jag mig?
Jag har genom företaget:
Företagsförsäkring LF
Ansvarsförsäkring – Medlem i Branschorganisation
Tillägg till ovan för högre belopp
Sjukförsäkring
Sjukavbrottsförsäkring
Privat:
Hemförsäkring
Bokvarförsäkring (Liv)
tror mig behöva
Sjukvårdsförsäkring
Vad mer?
Sådär, då har jag tecknat Fora i vart fall.
Tack för info.