Jag skulle behöva se över mina försäkringar men tänkte skulle fråga här angående tips från er.
Har idag en företagsförsäkring, funderar på skaffa olycksfall och sjukvårdsförsäkring oxå, nån som kan komma med tips vad man ska tänka på när jämför ?
Vad för andra försäkringar bör man ha ? Sitter ni inne med tips på enskilda försäkringsbolag tar jag även dom.
Om du tar ut lön rekommenderar jag Avanza pension med sjukförsäkring, men utan premieförsäkringen. Då täcks du vid långtidssjukskrivning. Går även att använda försäkringsgivaren Euro Accident via andra företag eller eventuellt även direkt via dem.
Är medlem i Unionen så jag har också kompletterat med deras sjukförsäkring privat, men det kanske är överkurs.
Rekommenderar också en reseförsäkring via exempelvis ERV (eller håll koll på vad som ingår i din kortförsäkring). För mig som ska vara iväg en hel del känns det som en trygghet med en vältäckande försäkring.
Vilket onekligen väcker en intressant fråga, kan man ha sjukförsäkring även om man inte tar ut någon lön eller möjligtvis inte tar ut någon lön ur sitt företag men vid sidan om och ändå vill ha sjukförskring i företaget?
Jag har lagt upp det med en pensionsförsäkring hos Avanza. Men betalar initialt in en rätt låg pensionspremie. Tycker att det är en smidig lösning till ett okej pris. Men det finns garanterat sätt att teckna försäkringen hos Euro Accident utan att behöva betala pensionspremier.
Menar du vid annan anställning? Då är det väl en kompletterande sjukförsäkring exempelvis genom Bliwa som du söker.
För tar du inte ut någon lön så kommer du ha svårt att få ersättning hos försäkringskassan samt via en sjukförsäkring. Då är det nog någon typ av avbrottsförsäkring du ska kolla på.
Detta brukar vara basen i en företagsförsäkring i Sverige. Borde finnas i din befintliga försäkring.
Jag har själv företagsförsäkring för mitt FÅAB hos Länsförsäkringar. Där ingår Ansvarsförsäkring. Tror jag betalar drygt 3000 kr per ett år. Har inte behövt nyttja den, så kan inte gå i god för hur bra de spelar med om "bajset träffar fläkten"…
Har också tecknat en TGL hos Länsförsäkringar:
Inkomstförsäkring via Unionen, och som medlem i Unionen har jag Olycksfallsförsäkring (täcker 2352000 kr) för 73 kronor per månad samt Sjukkapital (1176000 kr) för 50 kr per månad.
Kanske har missat något… tar också gärna “diskussionen” om vad man “bör” ha
Företag med kapital men med liten verksamhet beroende på heltidsanställning utanför verksamheten. Har sen tidigare en sjukförsäkring i företaget från när det drevs aktivt, men funderar nu på i vilken mån den i praktiken bara gäller för lön i företaget eller lön som anställd oavsett arbetsgivare.
Lätt hänt
Jag skulle rekommendera dig att läsa försäkringsbrevet och/eller stämma av med försäkringsbolaget. Kan vara så att försäkringen täcker dig ändå.