Försäkra humankapitalet mot kort- och långvarig sjukdom | Om sjukpenning och sjukersättning samt försäkringar

En fråga som jag funderat på de senaste dagarna. Många av oss har livförsäkring för att ta hand om familjen om man skulle trilla av pinnen. Det är bra.

Men, sannolikheten är ju snarare högre att något händer som kanske i värsta fall innebär att man inte kan jobba. När jag kollar så är det sjuk- och olycksfallsförsäkring som ska täcka det. Men när jag kollar på det så upplever jag att många av dessa inte täcker så stor del… typ 5000 kr per månad i ett år.

Är det jag som har otur när jag tänker? Eller vad missar jag? Hur har ni resonerat? Särskilt ni som är företagare.

5 gillningar

Har ju även sjukpenning från försäkringskassan som egenföretagare efter 14 dagar.

Det finns en massa olika försäkringar man kan få billigt via Unionen (Egenföretagare). Det kluriga med alla som gäller ersättning för sjukdom och liknande är att premierna ökar med åldern och villkoren försämras drastiskt för den som är över 50 år.

Det som då återstår är sjukförsäkring, sjuk- och olycksfallförsäkring eller just en drumroll bra sjukvårdsförsäkring som hjälper med vård och annat.

Dessa försäkringar (kan) täcka merkostnader vid sjukdom, mediciner, hjälpmedel, transport till/från vårdenhet, förutom att de ger extra ersättning ovanpå vad man får från det via Försäkringskassan. 5000 kronor per månad låter lite, men det är ovanpå det man får från moder svea och ovanpå övrigt den ersätter.

https://www.bliwa.se/partnersidor/unionen/

Det är också ett måste att vara med i Fora som ensamägare av ett Aktiebolag. 200/år kronor för dunderbra skydd.

1 gillning

På länken står 90% av lönen. Men inte hur länge eller vad den kostar.

Motsvarande i Tyskland är Berufsunfähigkeitsversicherung. Den säljs stenhårt med skrämselpropaganda/statestik om att var tredje någon gång livet blir arbetsoförmögen. Den täcker allt (olycka/sjukdom/psykiskt sjuk/cancer etc) och många Tyskar tecknar en redan på gymnasiet för att få en bra deal. Jättestor skillnad på pris om man jobbar på kontor eller bygger master. Sjuksköterskor får betala en halv arm tydligen :flushed:.

Tyb 50-150€ i månaden för 1000€-2000€ i månaden ersättning som kan gälla fram till pensionen.

Vet inte om liknande finns i Sverige, men Tyskar knarkar försäkringar😂

2 gillningar

Vad är den konkreta försäkringen som unionen erbjuder? (Hittar inte den :see_no_evil:)

Fast hjälp mig, jag hittar inte den konkreta försäkringen. Det jag letar lite efter är som en inkomstförsäkring fast för sjukdom eller liknande om man inte kan arbeta.

Men de flesta ger max 5000 kr per månad och gäller i typ ett år och ett engångsbelopp på typ 1.2 MSEK eller 2.4 MSEK. Men om jag räknar på mig själv, säg att jag har 25 år kvar så är det ju ett belopp mycket större än så som jag skulle behöva. Typ uppemot 5-10 MSEK. Än mer eftersom jag står för typ hela hushållsinkomsten.

Det man kan göra är ju isf att ta flera eftersom de ska gå om jag fattar konsumenterna.se rätt.

Har haft en sjukförsäkring sedan länge som (om jag inte minns fel) ger 90% av inkomsten efter 90(?) dagar. Hur länge ersättningen skulle utgå minns jag inte men det kändes rätt då iaf…Det var ganska dyrt i början men för några år sedan fick jag ett brev som sa att premierna gav ett stort överskott så premien sänktes ganska rejält till någonstans runt 700 kr/år har jag för mig.

Ja, det är ju typ något sådant jag letar efter.

De jag sett gäller ju typ ett år, vilket känns helt meningslöst. Vet du vilken du har så att jag kan kolla upp?

Har gärna fel.

Är nog rätt dåligt med sånt i Sverige. Sen kommer försäkringsbolaget kämpa med näbbar och klor för att slippa betala ut något, samtidigt som du kanske mår piss och inte orkar ta fajten samt behöver pengarna omgående. Och hur har det gått med folk som fått ex. post-covid, har de fått något från försäkringar?

Sedan finns det 100 scenarion där man blir av med inkomsten men som man inte kan försäkra sig emot.

1 gillning

Kollade villkoren. Gäller Max 42 månader. Det är ju den begränsningen som jag tycker är kass.

Är väl bara två:

• arbetslöshet - minimeras med inkomstförsäkring och inte så farligt eftersom det är en omställningsförsäkring.

• sjukdom / invaliditet - det som jag vill försäkra bort. Men det som man bara verkar kunna teckna är 2.5 MSEK i engångsutbetalning och Max 5000 sek/mån i 5 år.

Det du är på jakt efter finns inte skulle jag säga. Premien avgör ersättningen som försäkringen betalar ut. På de stora försäkringsbolagen går det att höja premien och därmed höja ersättningen eller till och med under hur lång den betalar ut ersättning. Men du kan nog glömma de där 5-10 miljonerna :slight_smile: .

Sedan står det i försäkringarna om de går att addera ovanpå varandra, eller om försäkringsbolagen reder ut vem som ska ersätta och för vad om försäkringen skulle aktiveras.

Just Fora som kan tecknas även av ”oss” erbjuder sina kollektivavtalade försäkringar till bara 200 kronor per år. Där är det AGS och TFA som är guld värda.

Jag håller med dig!! Tycker det finns väldigt dåligt med försäkringar som täcker inkomstbortfall… hade varit värdefullt med en bra sådan försäkring, speciellt när man är konsult och inte tillsvidareanställd…

1 gillning

Ja, FORA är en no-brainer för alla företag. Rekommenderas till alla.

Screw that… :sweat_smile:

Jag skippade mina helt när jag nådde nivån att det löser sig på nå’t vis.

3 gillningar

Ja, klart det löser sig. Men det här påstår jag nog egentligen är viktigare än man tror och handlar om att försäkra humankapitalet.

1 gillning

Annars, Vad är det för fel med sjukersättning för första 360 dagar?

Du blir anklagad för ett brott du inte begått (påhittad historia om våldtäkt, våld i nära relation eller liknande), sitter häktad under veckor/månader och förlorar arbetet under tiden, blir släppt ”i brist på bevisning” och är sedan social paria så att du får svårt att hitta ett nytt arbete, särskilt inom fältet du är utbildad/hade dina kontakter/kunder i.

Bara ett exempel. Finns hur många tragiska historier som helst, bara att använda fantasin.

Men hur har det gått för ex. post-covid-personer som sitter hemma år efteråt? Eller personer som drabbas av psykisk ohälsa/hjärnskada/missbruk, får de några pengar i praktiken med en sån försäkring?

Går inte att göra fullt ut.

2 gillningar

Inget, under förutsättning att du får någon :laughing:

Beskrivning
Om du blir sjukskriven till minst 25 procent, betalas ersättning ut efter 3 månaders karens, dock längst till 65 års ålder.
Skatteregler
Beloppen är skattefria vid utbetalning. Du får inte göra avdrag för premierna (det du betalar in) i din självdeklaration.

Det verkar bara vara ett ganska lågt fast belopp (skattefritt runt 5K/mån) så där blandade jag nog ihop det med någon annan försäkring. Märks att man varit en trygghetsnarkoman under alla år men nu kan man ju säga upp denna försäkring vid nästa premiebetalning eftersom jag tagit ner jobbskylten sedan 1 april i år… :smiley:

1 gillning