Hur tänker ni kring sjuk- och olycksfallsförsäkringar?

Hej!

Jag sitter och jämför försäkringar (extremt underhållande! :slight_smile:) och tittar specifikt på sjuk- och olycksfallsförsäkringar. Den generella rekommendationen online (efter att ha Googlat runt ett tag) verkar vara att detta antagligen är något man bör ha.

När jag går igenom villkoren för vissa av försäkringarna så blir jag dock förvånad över hur löjligt låga dom flesta ersättningsbelopp är.

Exempel: Sjuk- och olycksfallsförsäkring, försäkringsbelopp: 500 000 kr, avgift: 2 000 kr per år.

• Akut sjukhusvistelse: engångsbelopp på 600 kr. 600 kr!? Det räcker knappast till en tåg/taxi-resa, övernattning, inkomstbortfall, eller andra kostnader som du eller dina anhöriga skulle dra på sig om du akut hamnade på sjukhus. Vad ska man ens ha den summan pengar till?

• Ersättning för längre sjukskrivning (30+ dagar): engångsbelopp på 3 000 kr. 3 000 kr är knappt en veckas lön för många, en löjligt låg summa jämfört med inkomstbortfallet. Här har man redan sjukpenning från försäkringskassan på 80% av lönen, vad ska man med 3 000 kr extra till?

• Medicinsk invaliditet (50% invaliditet): 500 000 kr. En halv miljon låter kanske mycket, men tänk på att det garanterat en lång resa att få sig klassificerad som 50% invalid, och råkar man så illa ut är karriären antagligen över. 500 000 kr täcker bara levnadskostnaderna i ett par år.

• Engångsbelopp vid specifika sjukdomar (t.ex. ALS, Alzheimers, Cancer): 40 000 kr. Runt två månadslöner för en i många fall dödlig sjukdom, eller i bästa fall livslång kronisk sjukdom!? Jag förstår inte riktigt vad poängen med en sådan ersättning skulle vara…

Hur ser ni på detta?

Är det värt flera tusen kronor per år för en ersättning som 1) Är väldigt låg, 2) Antagligen är rätt krånglig att få ut när man väl råkar ut för något. 3) Täcker onödiga saker som man i dom flesta fall bör kunna ersätta själv, t.ex. skadade kläder, glasögon, resekostnader.

Skulle en lite större buffert kunna ersätta en sjuk- och olycksfallsförsäkring?

6 gillningar

Jag tror att beloppen man bör teckna privata sjuk-, olycksfalls-, och livförsäkringar på beror extremt mycket på den egna ekonomin och livssituationen. Precis som du är inne på när du nämner en större buffert som alternativ handlar det om att skapa utrymme för omställningstid i ett scenario där det värsta händer. Hur lång denna tid behöver vara och hur stor buffert den tiden kräver går bara att räkna på i relation till alla övriga omständigheter i den egna ekonomin.

Två saker tycker jag man bör komma ihåg:

1. Börja med att ta reda påbeloppen för denna typ av försäkringar du eventuellt redan har via din anställning/fackförening. Vid dödsfall utlöses även eventuella återbetalningsskydd i pensionsavtal samt omställningsstöd från staten.
  2. Tänk på alternativkostnaden för att ha en egen större budget. 2000kr per år för ett belopp på 500 000kr blir 0,4%. Alternativkostnaden för att ha 500000kr i Buffert- eller Mellanriskhinken istället för i den Passiva hinken blir sannolikt större än så.
2 gillningar

Håller med ovanstående talare. Beror väldigt mkt på hur din livssituation/ekonomi ser ut, men även hur mycket du håller på med sport osv.
Jag skulle rekommendera alla att ha en privat sjukvårdsförsäkring.
Iallafall alla som sportar och är aktiva.
Jag har Länsförsäkringar men har vänner som har Euroaccident och har fått bra hjälp där.
Jag har även haft en olycksfallsförsäkring i hela mitt liv, och där är det kanske mer diskutabelt om det är värt kostnaden eller ej.
Har ökat upp det underliggande basbeloppet som invaliditetsersättningen baseras på, men då går ju såklart även årspremien upp.

Jag har i och för sig opererat mina knän 7-9 ggr och även opererat mina höfter och varit aktiv inom olika sporter genom hela livet, så jag har känt att försäkringar är bra att ha.

Snabb och bra hjälp de ggr jag behövt använda sjukvårdsförsäkringen, och väldigt kompetenta läkare och vårdgivare.

Så sammanfattningsvis, Shit happens, och då kan det vara behjälpligt med bra försäkringar. MEN, läs det finstilta. Vissa försäkringar gäller inte när du åker skidor t.ex,
många försäkringar sorterar bort autoimmuna sjukdomar, och om du har en sjukvårdsförsäkring och redan gått till den vanliga vården och fått behandling, så kan du nekas fortsatt hjälp av försäkringen.

Och, alla borde ha en privat sjukvårdsförsäkring.

(OBS, jag har bara nyttjat min privata sjukvårdsförsäkring på en knäoperation. Jag skulle inte klassa mig som hypokondriker heller, även om det kanske låter så. Gillar bara fart.)

Håller med trådstartaren om att man betalar ganska mycket per år - för att sämsta fall får kämpa för en ganska liten summa pengar. Jag avstår därför från sjuk- och olycksfallsförsäkring,

Däremot e jag lite sugen på att unna mig en sjukvårdsförsäkring - 200 spänn per månad för att kunna gå före andra i vårdkön låter mer rimligt…

Tack för alla svar. Jag vill vara tydlig med att jag pratar om Sjuk- och olycksfallsförsäkring här, inte Sjukvårdsförsäkring.

• Sjukvårdsförsäkring - ger dig tillgång till bättre och snabbare vård, många får redan detta via sin arbetsgivare, i min mening väl värt pengarna.

• Sjuk-och olycksfallsförsäkring - ekonomiskt stöd (?) vid en olycka eller sjukdom/sjukhusvistelse.

Min känsla kvarstår, man betalar rätt mycket för en sjuk- och olycksfallsförsäkring där man i slutändan tvingas kämpa för låga belopp. Varför behöver man “klapp på axeln” i form av 600 kr när man bryter benet om man redan har t.ex. 300 000 kr hos Lysa eller Avanza? Eller hur ska 40 000 kr lösa något som 300 000 kr inte kan lösa om man får en cancerdiagnos?

Om ersättningsbeloppen är som du skriver låter det som en värdelös sjuk och olycksfallsförsäkring. Men visst finns det bättre alternativ?

Men för dessa försäkringar (även sjukvårdsförsäkring) gäller väl det vanliga “försäkra bara det du inte har råd att förlora”. Och ersättningarna som nämns verkar vara något som de flesta skulle ha råd att förlora.

Ersättningarna verkar ganska standard, i alla fall enligt: Jämför sjuk- och olycksfallsförsäkring | Konsumenternas

Akut sjukhusvistelse: 600 kr (Länsförsäkringar, TryggHansa), 700 kr Folksam. Engångssumma vid allvarlig diagnos: ca 50 000 kr för Länsförsäkringar, TryggHansa, Folksam etc.

Innan barn så sket jag i det. Men efter att ha fått barn så tänker jag så här. Jag har en borätt och om jag får en sten på huvudet imorgon och kolar av vippen. Så får jag ut en och en halv mille , dvs halva bolånet försvinner. En livförsäkring på en mille till sonen och sen lite annat krimskrams. Dvs äger man sin bostad (har lån) så vill man ju inte ställa sin nästa på bar backe.

Ingen vet vilken lott man har dragit ur genpoolen. Det är en liten premie och det gör att jag kan sova gott om på nätterna.

1 gillning

@anon88932401
Det du beskriver är ju Livförsäkring o det e ju väldigt annorlunda o med rätt livförsäkring kan man skapa trygghet för sin familj om man skulle gå bort oväntat i unga år. Skyddet kanske läggs på 1-5 millar o kostar oftast bara några tior/hundringar per månad.

Men sjuk/olycksfallsförsäkring kostar typ 40-500kr/månad beroende på maxskydd o omfattning o många av fallen ger 600 per natt på sjukhus o 2500 för brusten hälsena eller 50K vid plötslig cancerdiagnos.
Med 12-13K överskott per normal månad gör 600 spänn ingen skillnad om jag varit på sjukhus en natt. 2500 hit eller dit är inte heller nödvändigt om hälsenan är av. Inte ens 50K gör någon skillnad mot cancer när det finns 1,2 Mill på börsen. Det enda jag isf betalar för är att skapa mig besvär att ”behöva krångla med bolaget om ersättning”, även om det kanske är ganska lätt för småsummorna…

1 gillning

Tack @SparPengarna, jag känner likadant. Med ett sparande modell större på börsen så förstår jag inte vad man ska ha en sådan försäkring till.

Men det får mig att undra, är det någonting jag har missat? Varför är dessa typer av försäkringar så dyra?

Tror inte att det e något som vi missat förutom att det KAN bli ett par hundra K i ersättning om man skadar sig enormt svårt - typ hjärnskadad o invalidiserad men det e ju ytterst sällsynt ändå tack o lov. o isf får man iaf ett tydligt syfte för FIRE-pengarna… :laughing:

Annars e väl försäkringar mest till för att öka tryggheten hos folk som inte kan eller vill spara ihop kapitalet som vi har o som ger oss tryggheten… eller vad säger du om denna typ av försäkring @janbolmeson , du som e lite av en fördäkringsjunkie om man ska tro podden…

Jag har forskat vidare, om min slutsats är att traditionella sjuk- och olycksfallsförsäkringar är till för dom som vill “casha ut” vid en olycka eller sjukdom. T.ex. kan man få några tusenlappar om man får ett ärr efter en skada… Eller “vinna jackpotten” och få 0,5 - 3 miljoner om man blir permanent funktionsnedsatt.

Jag har kikat på Skandias sjukförsäkring som har ett lite annat upplägg, den är dels mycket billigare och det enda den gör är att täcka upp lön över ca 31 000 kr (försäkringskassans tak) om man blir sjuk och får sjukersättning. Dvs mer som en inkomstförsäkring. Har man redan en buffert känns detta som ett bättre alternativ. Om jag blir väldigt sjuk eller invalid så är det INTE i första hand en stor cashbonus jag vill ha (“jippi!”), utan hjälp att klara försörjningen.

2 gillningar

Har en sjuk och olycksfall försäkring men funderar på att säga upp den. Jag har redan en halv mille och att få någon extra miljon om jag blir invalid har jag inte mycket nytta av i Sverige iaf. Har en olycksfall via jobbet som även gäller privat.

Denna försäkring lät mer intressant!

Sjukolycksfall jag har hos LF kostar 2500kr om året med privat. På jobbet via nordea och euro accident kostar samma försäkring 1200kr om året. Även barnförsäkring mm är ju närmare halva priset.

Är det något man bör se upp med här? Upphör försäkringen om jag bytar jobb?

Försäkringen upphör ja eftersom din tidigare arbetsgivare slutar betala premien. Låter man den gå ut så kan man råka ut för att behöva göra en ny hälsodeklaration om tecknar en ny. Är man då inte längre helt frisk så kan man bli nekad försäkring, eller få en mycket högre avgift.

Oftast så brukar försäkringsbolaget erbjuda att man tar över försäkringen och betalar premien själv, och då forsätter den löpa på som vanligt, men som en privat försäkring.

Men ja om man säger upp sig utan att tänka på detta så kan man plötsligt vara oförsäkrad.

1 gillning

Fast i detta fallet så betalar jag själv? Är ett erbjudande via nordea.

Vi har ju en del standardförsäkringar. Men jag kan teckna extra barn, liv ,sjukolycksfall förankringar åt mig och familjemedlemmar.

1 gillning

Bör framgå av villkoren huruvida ditt utträde ur ”gruppen” (d.v.s om du byter jobb) även innebär att din försäkring upphör. Jag gissar att det är fråga om en gruppförsäkringslösning.

Ja precis, ögnade igenom det men hittade inget. Tänkte kontakta kundtjänst och fråga.

Tack för ”ögonöppnaren”. Jag trodde att denna typ av försäkringar var betydligt mer avgörande/viktigt än vad villkoren säger.

Några hundralappar vid sjukhusvistelse känns knappt värt besväret att göra ett ärende på det. Beloppen för allvarliga diagnoser känns inte heller avgörande.

Livförsäkring kommer jag ha så länge familjen inte klarar sig själva (där pratar vi miljonbelopp) men det här kändes överflödigt.

Är det nån på forumet som kan säga att olycka eller sjukdom varit framme och att försäkringen gjort skillnad för dem?

3 gillningar