Hur tänker ni kring sjuk- och olycksfallsförsäkringar?

Som barn fick jag 11 000kr för lite ärr efter en allvarlig olycka. I vuxen ålder har jag fått några hundra för ett brutet finger. Så än så länge ren förlust.

3 gillningar

Så du menar att quadruple amputering och förlorad syn blir en vinst? :see_no_evil:

Dottern har fått ca 40k för ärr, dom hamnade direkt på fonder som gått bra. Så helt ok slant för henne som vuxen.

Även med ränta på ränta så har ni nog gått back på försäkringen.

1 gillning

Nope, det har vi inte. Men räknar vi in att vi har två barn har vi det. Systern har inga skador att räkna hem det på.

Olycksfågel rapporterar in. :wink:

Störst skillnad gör min AFA försäkring och LÖF, båda betalar mig livränta idag. Mina skador efter två olika olyckor som har lett till 90% arbetsoförmåga.

LFs olycksfallsförsäkring hade troligen tagit LÖFs roll, om jag inte felbehandlats. Men hade kanske kunnat jobba deltid, utan felbehandlingarna.

Livränta är där de stora beloppen ligger, då de kommer ske fram till jag pensioneras. De täcker även lite av förlorad tjänstepension, så i mitt fall lär det landa på cirka 4-5 miljoner kronor fram till pension, då livräntan och avsättning till tjänstepension höjs med inflationen.

Hade levt under existensminimum om jag inte haft livräntan, nu har jag ungefär inkomst som en låginkomsttagare.

Fick även ett par klumpsummor utbetalda enligt försäkringarnas invaliditetsgradstabeller. Har cirka 12% invaliditet om jag minns rätt. Inga belopp som ens kommer nära att ersätta merkostnader, förlorad arbetsinkomst eller lidande. Men det blev en ok start för mitt privata pensionssparande.

Så mina råd!
Skaffa en tillräckligt bra försäkring för sjukdomar och olycksfall, se till att förlorad arbetsinkomst finns med i villkoren.

Se till att den du är anställd av skaffar ett avtal med AFA eller, se till att du ordnar något liknande själv.

Sen så kan det såklart vara totalt bortkastade pengar, om man har tur.

Men hade jag suttit med 10+ miljoner och hade låga kostnader och inget jag ville använda pengarna på. Så kanske jag hade chansat och skippat försäkringar. Men troligen lägger de flesta mer på kaffe än vad försäkringen kostar.

Så känns som ett lätt val.

5 gillningar