Privata försäkringar

Går igenom budget och ser att försäkringar tar upp en inte obetydlig del av utgifterna. Men vilka (privata) försäkringar är egentligen värda att ha?

Hemförsäkring
Bil
Sjuk/Olycksfall vuxna
Sjuk/Olycksfall barn
Husdjur
A-kassa/Fackavgift/Inkomstförsäkring
Privat sjukvårdsförsäkring

Hem-, bil- och barnförsäkring, javisst. Men vuxenförsäkringar? Försäkringsbolag har ju en tendens att hitta nån klausul där just den grejen någon åker på inte täcks. Privat sjukvårdsförsäkring känns så fel och osolidariskt. Vill inte ha ett samhälle där man köper sig före i vårdkön. Hur tänker ni?

Husdjur definitivt, med dagens priser på djursjukhus.
Alternativet är värre (avlivning eller väldigt dyra räkningar).

2 gillningar

Det vi haft och har är

Hemförsäkring med brf-tillägg
Olycksfall vuxna - bra stöd om olyckan är framme och vi har haft klar nytta av den för “Extrahjälp”
Sjuk/Olycksfall barn (så läng barnen var barn)
A-kassa/Fackavgift

Bil hade vi bara för väldigt länge sedan och då var det gamla rishögar vi körde slut på så det var bara trafikförsäkring
Djur har varit marsvin, levande pinnar etc, dvs inget vi ens undersökte om det fanns anledning att försäkra

Men se till att pressa försäkringsbolaget på extra rabatt. Jag kollade upp vad vår hemförsäkring skulle kosta hos Hedvig, Goffido etc och när räkningen från LF kom så ringde jag upp och frågade om de kunde matcha. Det kunde de inte men eftersom jag var en så trogen kund så kunde jag få extra rabatt. Säljaren kunde erbjuda mig 20 %, mer krävde att han talade med sin chef vilket jag tyckte han kunde göra och tillslut fick jag erbjudandet 30 % först, 20 % andra och 10 % tredje året utöver den vanliga listrabatten för sparande etc. Nästa år är det dags att göra om proceduren - det bör funka för jag har en granne som fick sin andra runda i fjol.

1 gillning

Hundförsäkring som exrmpel är dock dyrt, ca 5k per år eller nåt åt det hållet. Då borde det väl vara smartare att investera dessa 5k per år och hoppas att de aldrig behöver användas, men då klarar man ändå en räkning på minst 50k efter säg 8-10 år om något inträffar.

1 gillning

Jag tänker att försäkringen ska täcka ekonomiska smällar som jag har svårt att finansiera med eget kapital.

1. Hemförsäkring - absolut

2. Djurförsäkring - nja

3. Livförsäkring - nej

4. Jag har inte råd att lösa totalskada själv

5. För den halv-omtyckta katten - nej den får flyga till efterlivet om den drabbas av nåt som kräver veterinärvård som kostar mer än 10k (eller nåt annat arbiträrt belopp som bestämts i förväg). Men hästen som dottern älskar mer än sina föräldrar? Ja fen försäkras…

6. Det här är kanske fel - men efterlevnadsskyddet på bolånet +engångsbelopp från sjuk&olyckfallförsäkring räcker långt och ekonomin funkar märkligt nog så att om endera part i äktenskapet dör så kommer bostaden säljas och det finns eget kapital i den som gör att överlevaren får pengar att landa med.

Det här är exempel på hur varje försäkring behöver rationaliseras (å försvaras).

1 gillning

Har alla dessa och skäms inte ett dugg. . (Mina bilar är minst 15 år gamla så dom är billiga <2000 per år.)
Jag vill inte ha ett samhälle där man har långa vårdköer när det är väldigt olämpligt. vilket vi faktiskt har. Vi ligger efter i Sverige på en del områden dessutom. Vi är ofta långsamma eller snåla även där i Sverige.
Har en äldre bekant som förbereder sig på att åka till klinik i annat nordiskt land för sin elakartade cancer om det blir lämpligt där man erbjuder snabb nyare mer avancerad behandling. Och nej inga bidrag för sånt från Landstinget. En Miljon Sek kan var lämplig budget för modern behandling där i värsta fall.
Han har ingen vårdförsäkring . JAG har en sån som även via tillägg ger rätt till snabb second opinion och vård i utlandet om det är lämpligt. Får jag behålla till 80 års ålder.
jag kommer om jag drabbas kunna få en tidig diagnos som är viktigt för cancer vi tyvärr har i släkten. Att dö i förtid pga ofta ingen screening. Ofta för långsam behandling, Inte alltid senaste moderna tekniken ,Ofta inte heller bästa tekniken utan sämre billigare SUGER.
Enda “nyttan” med rejäl kötid på flertal månader är att
cancerpatienter hinner dö ordentligt så att mindre vård behövs. Att bara söla halvmycket borde bli dyrare pga att det då krävs Mer vård rimligen när cancern blivit värre .
Har blivit lätt cynisk.
När man börjat få en lista med vänner som gått bort i cancer och nära och kära drabbas känns detta viktigt.
I min värld extremt mycket smartare än att lägga massa pengar på en ny säker bil som kostar värdeminskning på parkeringen 10 ggr mer än premien för vård försäkringen kostar.

3 gillningar

Min försäkringsfilosofi är att försäkra mot stora ekonomiska chocker.

Olycks- och sjukdoms försäkringar brukar ha ganska låga belopp. Bättre att fundera på att satsa på s.k. Trygghetskapital med högre belopp som endast betalas ut vid nedsatt arbetsförmåga.

A-kassa kan ge lite mer i plånboken vid särkilt lång arbetslöshet. Men på många sätt är det bara en övergångsförsäkring med ett ganska lågt försäkringsbelopp jämfört med grundbeloppet. Bättre att satsa på en ”inkomstförsäkring vid sjukdom” som faller ut om du är sjuk och inte kan jobba, en sådan försäkring ger dig 90% av inkomsten tills du blir 65.

Privat vård försäkring är en avvägning. Din hälsa är en av de viktigaste ekonomiska parametrarna och dessutom viktigast för ditt välmående. Jag har en vårdförsäkring men är fortfarande tveksam till om det är värt det.

1 gillning

Vi har:

1. Gårdsförsäkring
  2. Livförsäkring(2vuxna knutna till att betala av 50% av bostadens värde vid köpet för efterlevande, så ca 70% av lånets nu-värde).
  3. Sjuk&Arbetslöshets-försäkring (2 vuxna) Vi har båda varit utbrända och har en liten på väg så extra försiktiga för tillfället, framför allt som vi flyttade in på gården i våras.
  4. Bilförsäkring (x2 bilar) bor på landet :slight_smile:
  5. A.Kassa&Facket (x2 vuxna)
  6. Gravid&Barn försäkring (x1)
  7. Vårdförsäkring via min AG som förmån

Utöver detta så har vi även de försäkringar som man “får gratis” genom att vara med i Facket samt från AG.

Det täcker de stora puckarna

1 gillning

Skippar du sjuk- och olycksfall då också och kör bara på privat vårdförsäkring?

Jag hade alla dessa via arbetet tidigare. Numera som i huvudsak pensionär har jag bara vård försäkringen som jag betalar privat… Blir jag påkörd ex utomlands betalar hemförsäkringen sjukhuset och ev ambulansflyg hem. Kostade en bekants bolag 250.000 att få hem hen från en mindre grekisk ö efter en olycka. Att det var inom EU betalade sjukstugan på ön som lappade ihop hen för transport. Men inte den kvalificerade vård hen behövde. Den fick hen hemma i Sverige.

Mina åsikter:

Hemförsäkring Ja, en nödvändighet.
Bil Ja, hel om bilen är värd mer än 50 k eller 100 k, annars trafik eller halv.
Sjuk/Olycksfall vuxna Olycksfall absolut, sjukförsäkring tveksamt. Ofta täckt via kollektivavtalade försäkringar om man arbetar på ett företag med kollektivavtal
Sjuk/Olycksfall barn Absolut. Skydd om barnet blir invalidiserat. Täcks inte av skola.
Husdjur Har ingen erfarenhet så jag har ingen åsikt.
A-kassa/Fackavgift/Inkomstförsäkring A-kassa absolut, Fackavgift skulle jag betala i alla fall inom tjänstemannaområdet, Inkomstförsäkring beror på vilken buffert man har.
Privat sjukvårdsförsäkring Kostnadsfråga, jag har aldrig haft det.

1 gillning

Ska man hoppa hundfärsäkrimg ska man nog kunna ta veträkningar på minst 100k utan att riskera att behöva avliva sin hund för saker som går att behandla utan att det påverkar djurets livskvalitet efter. Att spara ihop 50 tusen på så många år och hoppas på det bästa under tiden är en dålig idé. Skulle tom kalla det oansvarigt.
Men känner man sig trygg med att kunna sådana utgifter kan man nog skippa hundfärsäkrimg. Det gäller väl förvisso all former av försäkringar. För de allra flesta är det en förlustaffär, ligger lite i sakens natur :joy::joy:

1 gillning

Instämmer helt! Blir hunden sjuk så kan det bli galet dyrt. Vår hund fick en urinvägsinfektion som vandrade upp i njuren för ett par år sedan. 3 dygn på IVA och ett par återbesök 90tkr. Nu i år sjuk än en gång med två dygn inlagd och efterföljande felsökningar på ca 80tkr.

1 gillning

Har hört att det går att få betydligt billigare veterinärvård om man orkar ta sig till annat europeiskt land tex Finland och det inte är akut. 90k + 80k låter helt sjukt. Vad är det för hundras?

Hade du hem-, bil-, inkomst-, djur-, sjuk- och olycksfallsförsäkring via arbetet?:thinking:

Du köper dig inte före, du tillför mer resurser till vården.

I dagens samhälle är det en given försäkring att ha.

Bulldog, så inte den billigaste hundrasen att ha att göra med. Jag tror vi har haft lite otur för hon har insjuknat väldigt snabbt båda gångerna och vi har haft bulldog och annan hund tidigare och har aldrig råkat ut för något liknande med dem.

Absurt att betala för vård en gång via skattsedeln och en till gång via privat sjukvårdsförsäkring.

1 gillning

Ehhh. Nej . Du frågade enbart om
" skippar du sjuk- och olycksfall då också och kör bara på privat vårdförsäkring? "

Det var det jag svarade på.

Däremot hade jag en liten livförsäkring som var billig via erbjudande via jobbet.

Förstår. Trodde du refererade till originalinlägget.