Avsluta barnförsäkring

När gör man det?

Jag tycker om att fela på sidan för lite snarare än för mycket försäkring.

Man tar ett snack med dem när de börjar få eget försäkringsansvar.

3 gillningar

Jag förstår inte vad försäkringen ska täcka ens. GPT är ju helt indoktrinerad.

Jag har aldrig varit försäkrad själv förrän jag häromåret skaffade en livförsäkring då jag är närmast ensamförsörjare.

2 gillningar

@Tjocke , om man skall sammanfatta vad en barnförsäkring är så är det motsvarande vad det för vuxna kallas sjuk & olycksfallsförsäkring.

Försäkringen kan oxå betala ut pengar till dig som förälder om barnet vårdas hemma en längre tid.

Det finns även med mindre saker jag inte anser är så viktiga såsom ersättning för sjukhusvistelser, kläder,glasögon, tand skador, psykologhjälp.

Det som kan ge större belopp är t.ex ärr ersättning, vissa diagnoser såsom elakartad cancer, ms mfl, ersättning vid dödsfall.

De viktigaste bitarna i barnförsäkringen är de som kallas för medicinsk respektive ekonomisk invaliditet.

Medicinsk invaliditet är om barnet får en nedsatt rörelseförmåga efter sjukdom eller olycka.

Ekonomisk invaliditet är om barnet kommer få svårt att arbeta p.ga. sjukdom eller olycka. Att det är bestående begränsning av barnets framtida arbetsförmåga.

I allvarliga fall så kan det ju bli att barnet aldrig kommer ut i arbete.

Länsförsäkringar hade som ett exempel ett barn som fick diabetes där det betalades ut 764 000kr fördelat enligt följande:

Sjuårige Erik kommer in akut till sjukhuset och blir inskriven för vad som visar sig vara diabetes. Han behöver en insulinbehandling och får stanna på sjukhuset i 14 dagar. När Erik blir utskriven får han vård hemma i 30 dagar.

Försäkringskassan beslutar att Eriks föräldrar får ett halvt omvårdnadsbidrag i två år och därefter en fjärdedels omvårdnadsbidrag i ytterligare fem år. Vi bedömer att Eriks diabetes ger en 15 procentig medicinsk invaliditet men att den inte kommer att påverka hans förmåga att arbeta i framtiden.

Med vår barnförsäkring får Erik och hans föräldrar totalt cirka 764 006 kronor skattefritt.

Akutvårdsersättning - 882 kronor

Ersättning för sjukhusvistelse – 9 884 kronor

Ersättning för vård i hemmet – 21 180 kronor

Halvt kostnadsbidrag i två år – 129 360 kronor

En fjärdedels kostnadsbidrag i fem år – 161 700 kronor

Medicinsk invaliditetsersättning – 441 000 kronor

8 gillningar

När barnet börjar bli vuxet, men då låter man det gå över i en vuxenförsäkring som barnet själv betalar.

Försäkringar är allra bäst när de inte behövs och ok att ha när de behövs.

De löser inte alla aspekter av skador, diagnoser och sjukdomar, men agerar som en krockkudde.

Mvh
En olycksfågel som har fler försäkringsärenden än de flesta.

9 gillningar

Värt att veta är att många kommuner har olycksfallsförsäkringar för förskole/skolbarn som även täcker på fritiden.

1 gillning

Barnförsäkring överhuvudtaget är lite konstigt kan jag tycka. Först och främst så kan man inte försäkra sig mot varken olyckor eller sjukdom. Det enda det handlar om är att du kan få en summa pengar för vissa saker. Man får ställa sig frågan om man blir lyckligare om man får 80000 eller vad det nu är om ens barn får en cancerdiagnos osv. De stora beloppen kommer med invaliditet och jag tänker att ju högre grad av invaliditet ju mindre glädje har man av pengar.

Det är lite som att satsa pengar på att ens barn ska bli sjukt och då få bra avkastning…

De spelar på känslor när de säljer in dem. Själv så tyckte jag det var löjligt dyrt när tredje barnet kom och sonderade då läget och alternativen. Jag sa upp de barnförsäkringar vi hade men vågade inte löpa linan fullt ut och skippa försäkring helt. Lite mellanmjölk blev det och jag tecknade en gruppbarnförsäkring via Euroaccident. Den var då betydligt billigare men ger inte samma utdelning som de dyrare fonderna förlåt försäkringarna men den har ändå gjort sitt när det varit sjukhusvistelse, vård hemma i tre veckor, två veckor på sjukhus och ett annat barn som fick diagnosen reumatism. Ångrar jag mig att jag inte valt dyrare och fått mer pengar under åren? Inte ett dugg, det kan kvitta.

13 gillningar

Om jag minns rätt så gäller många barnförsäkringar tills barnet fyllt 25 år.

Har du redan en barnförsäkringar så skulle jag behållit den tills dess. Diabetes och andra medfödda sjukdomar kan komma senare i livet och avslutar du försäkringen innan en diagnos så får barnet ingen ersättning.

Barnförsäkringen täcker i regel mer än en vuxenförsäkring så behåll barnförsäkringen så långt det går.

6 gillningar

Igår. Men om man inte gjorde det igår bör man säga upp den idag tycker jag.

Jag har väl lite annat perspektiv som bor på andra sidan Atlanten men jag har inte hört talas om en sådan försäkring. Låter rätt onödigt. Då kanske man borde försäkra kylskåpet ‘, strykjärnet och tånaglarna också när man ändå är igång?

Sverige är ett välfärdsland och om ditt barn blir handikappat finns det hjälp att få från det allmäna utan att man behövt sponsra försäkringbolagens VD-herrgårdar ute i skärgården genom att kasta pengar på en oftast helt onödig försäkring.

2 gillningar

Behåll försäkringen tills den går ut vid 25-års ålder. Min plast-syster fick 1,5 miljoner efter grav hjärnskada vid 23 års ålder. (Hon ska även var 5 år få en utredning som avgör hur mycket extra hon behöver. Tror hon fick 300tkr sist) Dock i hennes fall har hon inte mycket nytta av pengarna. Men om det försäkrade barnet tex bryter ryggen och blir förlamad från midjan och ner, får 1 miljon till att anpassa bil och lägenhet så att dem kan kunna flytta hemifrån som en normal 20-åring är mycket värt. Men är du en rik förälder och kan stötta med dessa ev anpassningar så är det ju inte värt att betala försäkring för det..

4 gillningar

Håller med. Min och min frus föräldrar gjorde inte det utan uppmuntrade oss istället att teckna egen försäkring från 20 års ålder eller något sådant. Vilket vi gjorde. Men vi studerade då och tyckte att det var dyrt så vi valde lägsta försäkringsbeloppet. Jag har själv kunnat höja beloppet igen senare när jag fick en inkomst men min fru kan inte det för hon fick inflammation i några leder under studietiden och försäkringsbolaget vill inte ta risken att hon skulle utveckla en definierad reumatisk diagnos, så hon sitter fast i minsta möjliga skydd hos försäkringsbolaget nu.

Jag har en kompis också som drabbades av endometrios och Crohns sjukdom (inflammatorisk tarmsjukdom), hon fick inte ut någonting för att hennes föräldrar hade sagt upp försäkringen i en period så det fanns ett glapp vid symptomdebuten om jag förstått det hela rätt.

3 gillningar

Lycklig och lycklig, man kanske inte orkar eller kan jobba när ens barn är döende tänker jag. Då är det skönt att iaf kunna betala räkningarna.

11 gillningar

Säg inte upp den, låt barnet ta över när hen flyttar. Min syster fick cancer två ggr under barndomen, det var fattiga år för mina föräldrar. De hade ingen försäkring alls.

Vi har fått ut ca 580 tkr pga ett av barnen fick kronisk sjukdom. Det gjorde att jag kunde arbeta deltid och det behövdes pga barnets mående. Barnet fick ca 200tkr av dessa pengar i diagnosersättning.

5 gillningar

@Daniel_Pettersson Beror det inte lite på hur stor den egna förmögenheten är?

De maximala utbetalningarna kan ibland framstå som löjligt små. Då känns det mest som onödig byråkrati. Har försäkringsbolaget å andra sidan bra kontakter och kan hjälpa en igenom tunga processer i en svår sits ser jag ändå ett värde i det.

Om du, @Tjocke , är ekonomiskt oberoende med god marginal spelar det väl ingen roll om du får några hundra tusen till? Det är ju ändå rätt osannolikt. Försäkringsbolaget har räknat ut det så att det inte är rationellt om man räknar kallt; risken att behöva ersättning gånger ersättningen minus kostnad för försäkringen och förlorad avkastning. Annars hade deras verksamhet inte överlevt.

Tycker du å andra sidan att några dagar/veckor utan inkomst eller några hundra tusen är mycket att avvara så får du ju se till att skaffa ett alternativ till försäkringen så du inte blir helt krossad om något skulle hända. Starkt kontaktnät, låga fasta utgifter, lite bättre buffert kanske? De flesta i den sitsen väljer nog en försäkring av goda skäl.

Och om barnen nästan är vuxna är det ju inte värt att göra ett avbrott. Då kommer bolaget bara peka på det när något händer och vägra betala ut. Då har alla inbetalningar nästan varit förgäves.

1 gillning

Jag tror kylskåpet är försäkrat via obligatoriska hemförsäkringen:)

Barnen är 18 och 19 så jag börjar tänka det räcker, men de är heller inte i läge att betala själva (varför de nu skulle göra det).

Tycker det här inlägget summerar det utmärkt

+1

Det här var exakt min känsla när mina föräldrar frågade om vi hade nån sån försäkring. Eftersom vi kommit från försäkringarnas lovade land USA, där man tom måste teckna försäkring mot att andra inte har nån försäkring, och det sociala skyddsnätet är sånt att man tycker att de om någon borde ha en sådan försäkring och det inte finns där, så verkar det ganska meningslöst i Sverige. Åtminstone om man är nivå 4. Jag är bekväm med att egenförsäkra mot de riskerna.

1 gillning

“Jag har aldrig krockat hittills så jag sätter inte på barnen bilbälte”

En försäkring är i snitt En dålig deal om du har råd att täcka den eventuella kostnaden som du försäkrar dig mot och inte sätter värde på den relativa tryggheten.

Blir ett barn allvarligt sjukt eller handikappat kan många kostnader uppstå. Om TS har råd att täcka dessa enkelt så är barnförsäkring mindre relevant. Vid nytecknande görs en hälsokoll, den slipper man om man istället låter barnförsäkringen övergå i en för vuxen.

5 gillningar

Jämför du ett barn med kylskåp, strykjärn eller tånaglar?

3 gillningar

Barnen tog över barnförsäkringens (som gäller till 25 års ålder) kostnad när de hade finansiell möjlighet och det var vid ca 23-24 års ålder. De kan be att själva ta över försäkringen hos försäkringsbolaget.

3 gillningar