Säga upp barnförsäkringen?

I avsnitt 297 har vi ett resonemang med Fru EB om att säga upp barnförsäkringen.

Jag kan förstå det rationellt, men emotionellt har jag supersvårt för det, låt oss ta diskussionen i denna tråden.

2 gillningar

När jag tänker superrationellt, så är mitt resonemang så här. Det här ingår i försäkringen:

För ovan med maxbelopp så betalar vi 3 600 SEK per år, eller 7 200 SEK för båda barnen. På 18 år blir det ca 130.000 SEK. Räknar vi med ränta-på-ränta så blir det ju det dubbla - ca 260.000 SEK eller 130.000 SEK per barn som alternativ kostnad.

Det är ju den summan på något sätt som man behöver sätta i relation till värdet på tabellen ovan. :thinking: Där egentligen den enda “relevanta” summan för oss är:

• Medicinsk invaliditet

och delvis

• Ekonomisk invaliditet

Dvs. det är belopp som vi skulle få kämpa lite med att täcka ur fickan.

1 gillning

Skulle inte säga att det är rationellt att säga upp en barnförsäkring baserat på att inget har hänt eller med låg sannolikhet kommer att hända. Att man istället sparar barnbidrag och premier på ett sparande för barnen. Det man har med försäkringar är ju att man är skyddad från dag 1, medan sparandet av premien bygger på att det jobbiga inträffar efter väldigt många år eller aldrig. Med samma tänk kan man väl skippa hemförsäkringen också och sätta premien på ett konto. Det funkar men brinner huset ner är det rätt trist. Så varför är bostaden heligare än barnen? För mig är det självklart att barnen har sjuk/olycksfallsförsäkring.

En annan aspekt är att det är bra att ha försäkringen även som vuxen och man brukar kunna omvandla befintlig barnförsäkring till motsvarande vuxenförsäkring, utan hälsoprövning. Jag har vänner som har fått problem med att inte kunna teckna försäkringar pga diagnoser de fått senare i livet, bl.a. olika reumatiska sjukdomar. Därför är det viktigt att försäkra barnet från BB och helst då även omvandla försäkringen till en vuxenförsäkring när barnet fyller 18.

Visst kan man teckna försäkring senare (kanske, se ovan), eller få den billigare via sin arbetsgivare. Problemet då är att den följer med anställningen, byter man jobb måste man antagligen söka igen med ny hälsoprövning.

Nog för att jag är “ekonomisk” (till skillnad mot “snål”…) men barnförsäkring är nog det sista jag skulle dra in på, den är ju inte för mig utan för mina barn.

Jag tycker att snacket om att fimpa barnförsäkring är farligt, långt mycket farligare än att knysta om att man kan investera i annat än indexfonder faktiskt. För det handlar om någon annan än en själv. Så det förvånar mig rätt mycket att @janbolmeson stöder de tankarna, eller i alla fall inte tydligt är emot. Sen är det säkert skillnad beroende på om man är “rik” när man har barn, då kan man ju täcka upp för rätt stora kostnader för barnen långt in i vuxenlivet. Men så ser det ju inte ut för väldigt många och då ser det för mig ut som ett rätt dåligt råd faktiskt.

23 gillningar

Känner så oxå, nu är det några år sedan man tecknade en sådan men vad jag minns kändes det motiverat då. Och inte speciellt dyrt var det heller.

Just det där med “det fanns väldigt få situationer” är väl just varför man tecknar en försäkring när/om det väl händer. Om man sedan har så god ekonomi att ersättningen vid olycka eller sjukdom inte behövs öht kan jag kanske förstå saken men det är ju inte alla som kan resonera så. Och har man det så gott ställt är ju själva försäkringspremien mindre än den minsta droppen i havet känner jag.

Eller varför är det så önödigt med just den här försäkringen?

3 gillningar

Jag tänker mer att om det går så illa att barnets förvärvsförmåga permanent påverkas spelar pengarna ingen större roll, livet är ändå till stora delar över även om det låter krasst. Sedan får man även mindre hjälp från samhället om man har eget kapital.

1 gillning

Säg att barnet får invaliditetsersättning resten av livet och inte har rika föräldrar, eller inga föräldrar alls för föräldrarna kan ju gå bort i ung ålder av olika skäl. Klart det spelar roll då för barnet. Kanske kan de pengarna ge lite mer guldkant i tillvaron.

1 gillning

Blir det så illa att man inte kan arbeta (vilket är ganska illa), typ att man hamnar på ett boende med behov av hjälp från personal i princip dygnet runt, så har man tyvärr ingen större glädje av pengarna. Du kommer efter ersättningarna från det allmänna som du tappat ha några tusenlappar extra netto kanske, som du ska använda till vad?

Jag tycker att det är aningen egoistiskt att utgå ifrån att “barnet” inte har någon glädje av tillkommande pengar i det läget, att man istället sparar de pengarna på att inte betala försäkringspremien. Varför inte stället utgå från att “barnet” faktiskt KAN få glädje av det tillskottet? Så tänker jag i alla fall.

9 gillningar

Själv har jag aldrig täcknat någon barnförsäkring. :person_tipping_hand: . Vi har 2 st barn en på 19 mån och en på 10 år :+1:
Jag har aldrig haft någon försäkring själv föruttom vad jag får då jag är i facket IF Metall. :person_tipping_hand: . Rätt eller fel vet jag inte men jag kommer aldrig ha några sådana försäkringar varken på mig själv eller mina barn . Jag har växt upp i ett land där ingen har haft sådana extra försäkringar tills jag var 15 år. :person_tipping_hand: . Men här i Sverige finns det inga gränser för försäkringar och om man skulle försäkra allt skulle inte vanliga arbetar månadslönen räcka långt :joy: !

4 gillningar

Onkel Toms Stuga (numera Tid och Pengar) resonerar kring ämnet här och varför de sa upp försäkringarna på alla fyra barn.

1 gillning

3600 kr/år???

Vi betalar 1500 kr/år per barn med 5,8 msek som maxbelopp…

3 gillningar

Såg först nu att du bröt ut denna frågeställningen ur den andra tråden, mina inlägg passar nog bättre här :blush:

Exakt så här resonerade vi! Exempelvis skulle ju som sagt “allvarlig hjärnskada” ge en engångsutbetalning på 226 000 kronor i detta exemplet med Folksams barnförsäkring, vilket kan anses lite fjuttigt i sammanhanget!

Om det fanns en barnförsäkring som enbart gällde ekonomisk invaliditet skulle vi sannolikt teckna den men utbetalningar till en 18-åring för exempelvis acneärr klarar vi oss utan :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det finns ju bättre (och kanske dyrare) försäkringar.

Jag skulle vilja ha exemel på vilka diagnoser med 300% medicinsk invaliditet samt 100% ekonomisk invaliditet som ger detta stora belopp.

Annars är det svårt att skapa sig en uppfattning om det är värt att teckna försäkringen.

Är själv god man åt en utvecklingsstörd man med diagnos som bor på ett boende. Hans föräldrar sparade pengar åt honom under många år, men han har aldrig haft nytta av dem. Han får det han behöver av samhället, han blir inte lyckligare av mer lyx i tillvaron.

Även om man skulle vilja att han fick fler upplevelser i livet (typ resor)så är det någon som skall ordna, planera med dessa aktiviteter och begära extra personal. Det ingår inte i godmanskapet utan det är ju anhöriga som skall orka med detta. Gamla föräldrar som själva har krämpor, nä då är det bättre med fasta trygga rutiner som fungerar och utflykter i närheten av där han bor.

7 gillningar

På riktigt? Var då. Vi har Trygg-Hansas “Trygga Barn”…

Någon av läkarna i forumet som vet? T.ex. @DrF, @lilladoktorn m.fl.?

Saken är den att vi resonerade precis som du tills vi läste villkoren. Har du själv gått igenom villkoren i dina barnförsäkringar? Att teckna en försäkring utan att först ha läst vad det faktiskt är man köper torde ju falla under kategorin irrationellt, annars tar jag gärna emot exempel på vilka delar av innehållet som är oumbärligt för sparsamma par med god ekonomi.

Jag tror att många som sparar flitigt privat skulle bli förvånade över hur små summor som faktiskt kan bli aktuella. Oftast handlar det om försvinnande små summor i sammanhanget och absolut ingenting som förändrar livet för den drabbade.

Exempelvis står detta att läsa om Folksams barnförsäkring:
“Diagnosersättning
För följande diagnoser kan ersättning lämnas med ett engångsbelopp
på 10 procent av det valda försäkringsbeloppet:
Allvarlig hjärnskada, ICD I60-I69, S06.1-S06.9.”

Jag är inte säker i skrivande stund men har för mig att man brukar få i storleksordning 100 000 kr om barnet mister en arm eller omkring ett par tusen per månad för svår bestående invaliditet som omöjliggör förvärsarbete…

Jag håller dock helt med om att man bör vara försiktig med att avråda från barnförsäkringar för gemene man, för majoriteten är det säkert värt pengarna. Men man bör fatta ett informerat beslut.

Skulle egentligen svara Pellepennan med mitt tidigare inlägg, råkade bli fel :sweat_smile:

Ja det har jag men nu är mina barn vuxna och deras barnförsäkringar har övergått till motsvarande vuxenförsäkringar. Men jag skulle ha valt att försäkra om jag skulle tänka mig in i samma situation idag. Synd att min kritik kring rådet doldes i denna tråd genom att det flyttades till en annan tråd.

Det många missar tycker jag är att tanken med en försäkring är att skydda mot ekonomisk skada, ingenting annat. Därför tycker jag liknelsen med en hemförsäkring haltar, om huset brinner ner så kommer inte staten att köpa ett nytt åt dig, däremot kommer staten att betala för din sjukvård om du behöver det.

En sjuk- och olycksfallsförsäkring kan inte göra ens barn frisk igen, och kommer heller inte ge tillgång till snabbare eller bättre vård.

6 gillningar