Hur tänker ni kring barnförsäkring?

Har i nuläget två barn som båda har barnförsäkring. Det är en ganska stor post på totalt 550 kr varje månad. Min sambo har även hon två barn, utan barnförsäkring, eftersom hennes ex anser att man kan försäkra sig mot allt men det behövs inte…typ.

Hur gör ni med barnförsäkringar?

Vi har valt försäkring. Tänk om barnet får en livslång sjukdom som exempelvis diabetes, då får dom en fast summa beroende på försäkringsbeloppet och sedan får de även månadsvis utbetalning en summa.

Jag själv har valt detta då jag har utnyttjat min barnförsäkring. Jag blev av med min hörsel på ena örat när jag var 23 år, barnförsäkringen slutade gälla vid 24 år. jag åkte på något som kallas sudden deafness och ingen vet varför. Jag fick då 120 000 kr från barnförsäkringen och 100 000 kr i vuxen (ett schablonbelopp) medan barnförsäkringen räknade på hur mycket i % man förlorar när man förlorat hörseln på ett öra. En barnförsäkring är alltid bättre i mina ögon.

Det kan ju även vara så att barnet åker på andra sorters sjukdomar eller liknande. Det går ju tyvärr sällan lätt att teckna en försäkring efter något har hänt för då kommer de säkert hela tiden hänvisa till “det kan bero på att detta hänt” och det kan bli svårt att få ut pengar för något nytt etc.

Det kanske inte är billigt men kommer vara en liten tröst för barnet då det är vuxet OM något skulle inträffa är så vi tänker. För oss spelar inte en 500 kr roll i månaden ändå. Skulle det spela roll och vi hade fått välja mellan att dra ner 500 kr för oss själva eller inte försäkra barnet, så hade jag nog hittat utrymme i min budget att dra ner 500 kr på mig och min sambo istället för att barnet ska vara utan försäkring. Det är min tanke iaf.

Sen kan man ju tänka att barn är rätt skyddade i från skolan etc men sjukdomstillstånd kommer inte gå under det, utan mer olycksfall etc.

3 gillningar

Det här är en filosofisk fråga. Jag och min sambo har lite olika syn på försäkringar. Jag anser i princip att det är kapitalförstöring där man spelar ett omvänt lotteri medan hon använder sig av “tänk om”-argumentet. I slutändan handlar mycket om vilka ekonomiska ben förhållandet vilar på. Dvs, vilka blir de ekonomiska konsekvenserna om det osannolika inträffar?

Med det sagt har vi inga barnförsäkringar.

500kr i månaden i 20 år blir 120 000, mer om du kan få ränta eller avkastning…

Sen är det klart att det finns sjukdomstillstånd som ger en mer betydande ersättning, men det finns också många undantag i barnförsäkringar om man läser villkoren. Skulle du då ha oturen att drabbas av någon sjukdom som försäkringen inte täcker så har du öst pengar du kunde behövt i ett svart hål.

1 gillning

Jag har för mig att jag sett siffror på att man i genomsnitt får tillbaka ca 30 % av beloppen man öser in i försäkringar. Tesen man rationellt säger är ofta:

Försäkra bara sådant som du inte har råd att ersätta

Med ovan sagt. Vi har Trygga Barn på båda våra barn… så återigen är inte rationellt och emotionellt samma sak. :man_facepalming:

2 gillningar

“För oss spelar inte en 500 kr roll i månaden ändå.”
Så lätt det är ändå att underskatta ränta-på-ränta effekten.

UPPDATERING
Hoppsan… klistrade in fel “körning” nu uppdaterat med rätt…

3 gillningar

600 tkr… :man_facepalming:

Det är ju när jag ser sådana här inlägg som jag funderar på att censurera i forumet. :joy:

2 gillningar

Sorry Jan, klistrade in fel uträkning… uppdaterat…
Det var uträkningen för vad grabben, som blir 18 i sommar, har när han är 30 år om han inte tillför något eller rör kapitalet. :money_mouth_face:

Oavsett så kan jag garantera att många föräldrar inte kommer sätta in 500 kr extra i något form av sparande bara för att man struntar i försäkring. Tittar jag på min egen situation så skulle jag ju knappast fått mer pengar när jag fyllde 18 oavsett om de haft eller inte haft en försäkring på mig fram tills dess. Jag fick 1 000 kr när jag fyllde 18. Det fanns inte kunskap eller utrymme att spara mer för mig och min bror. Försäkringen är som vilket annat abonnemang som helst. Titta på dagens ungdomar som betalar 8 - 900 kr i telefonabonnemang men har inte råd att spara. Skulle de sänkt kostnaden till 300 kr så skulle de högst troligt inte sparat de resterande 600 kr ändå.

Min bror har haft mycket eksem under hela sin uppväxt och fick när han var liten bada flera timmar om dagen i specialbad på sjukhuset samt att han fick inte vara ute i solen på sommaren, vilket gjorde att vi fick bada på kvällarna etc. Detta fick han en rätt stor summa pengar för när han var 18 då de räknat ut i procent vad det har kostat honom i livet etc.

Jag säger inte att man SKA skaffa försäkring men jag säger att för mig är det en billig emotionell vinst att ha tecknat en försäkring. Jag sover bättre av att veta att jag gjort det. Att slänga in det i en ränta på ränta kalkylator är bara så missvisande. Vi sparar barnbidraget på 1250 kr i månaden och jag sparar i snitt 20 000 kr i månaden och min sambo ca 7500 kr i månaden. De 500 kr vi skulle kunnat spara för att skippa försäkringen kommer inte påverka vår ekonomi något alls, faktiskt. Jag tror inte många som inte tecknar barnförsäkringar lägger undan den summan det skulle kostat och “sparar” till barnen om jag ska vara helt ärlig. Aldrig ens hört någon säga det.

2 gillningar

Barnförsäkring tycker jag är en självklarhet. Skulle olyckan vara framme så är det skönt om man inte har räknat allt i kronor och ören.

Däremot känns vår hundförsäkring väldigt tveksam. Hög premie som dessutom inte ger speciellt mycket om något inträffar.

1 gillning

Har “självklart” barnförsäkringar, är/har det varit värt det ekonomiskt? Nä, absolut inte och det är jag glad för!

1 gillning

Man skall inte använda ränta på ränta på ränta kalkylen till “nödvändiga” utgifter.

Säg till familjen att I år hoppar vi över semestern och sparar 10 000 kr. Vi kommer därför att ha 75 000 kr om 30 år i stället. Det kommer att sluta med att du snart inte har någon familj.

Detta gäller även i det lilla formatet. Dina arbetskamrater frågar om du vill hänga med på After Work. Nej svarar du. Jag sparar heller en 100-lapp som kommer att vara värd 750 kr om 30 år. Dina arbetskamrater lär inte fråga dig några mer gånger.

En stor varning utfärdas därför att använda kalkylatorn i tid och otid. Du kommer att bli rik, men vara både ensam och olycklig.

Rätt använd är däremot kalkylen oerhört bra. Jag använde den senast själv när jag roade mig med att göra en kalkyl på hur mycket sonen långsiktigt tjänade på att pruta 45 punkter på sitt bostadslån.

6 gillningar

Jag har båda mina barnförsäkrade.
Tror det kallas olycksfallsförsäkring nu när de är lite äldre.
Dyrt som fan.

En gång var min son bjuden på ett barnkalas, i laserdome. Man skjuter på varandra med ljus, osv. Han springer efter sin kompis som stannar, och han dongar in framtänderna i sin kompis backpack.
Resultat: 2 lösa framtänder som växte fast igen.

Jag hade ingen försäkring då.
men jag fick mig en tankeställare där.

Nu har vi alla i familjen en olycksfallsförsäkring.

1 gillning

Tror det kallas olycksfallsförsäkring nu när de är lite äldre.
Dyrt som fan.

Kolla upp vad de har för försäkring genom skolan, i vissa kommuner har eleverna olycksfallsförsäkring som gäller även på fritiden.

1 gillning

Har tecknat barnförsäkring genom gruppförsäkring via jobbet som kostar mig 150kr/mån.

Hade det kostat 2-3 gånger så mycket så hade jag nog tvekat, men jag försöker att följa devisen att bara försäkra sådant jag inte har råd att ersätta.

Kan jag utan vidare ersätta:
Huset? Nej, försäkrat

Bilskrället? Ja, endast trafikförsäkring.

Min egen arbetsförmåga?
Nej, olycksfallsförsäkring m.m.

Familjens försörjning om jag trillar av pinn? Nej, livförsäkring

Mitt/mina barns framtida arbetsförmåga?
Nej, barnförsäkring

3 gillningar

Har 4 barnförsäkringar som kostar sammanlagt strax under 8000 per år. Tycker att många missar det viktigaste med barnförsäkring. Det är inte olycksfall som man ska fokusera på för barnen är många ggr försäkrade genom skola och friftidsföreningars försäkringar. Däremot att inte ha en försäkring och ditt barn får en cancerdiagnos kommer att innebära ett stort ekonomiskt bakslag för er ekonomi utöver den tragedi en cancersjukdom utgör. En cancerbehandling håller på i flera år! Minst en förälder måste vara sjukskriven men försäkringskassan kommer att utförsäkra långt innan behandlingen är klar. Många familjer har fått sin ekonomi förstörd pga de inte haft en bra barnförsäkring

1 gillning

Vår dotter fick leukemi när hon var 2,5 år. Försäkringen gav oss som föräldrar större möjlighet att kunna fokusera på dottern och vår familj under en svår period. Vi fick direkt 190 tkr utbetalt, samt 9000 kr per månad under behandlingsperioden (2,5 år). Detta som ersättning för schablonberäknad förlorad arbetsinkomst. Ingen skatt på detta då det är försäkringspengar.

Dottern har fått cirka 100 tkr utbetalt för bestående ärr, kommer få lite till efter att inopererad port för medicinering tas bort.

Vi hade klarat oss utan dessa pengar, men under en period då vi bara fick VAB ersättning var det väldigt skönt att ha dessa extra pengar in varje månad. Kan tänka mig att det gör väldigt stor skillnad för föräldrar med sämre ekonomi, och om barnets diagnos ger sämre utsikter till överlevnad. Vilket gör att många inte kommer tillbaka till arbetet på flera/många år.

8 gillningar

Det är ju helt självklart att man försäkrar sina barn. Om man inte är beredd att lägga pengar på det bör man fundera ett varv på sina prioriteringar.

1 gillning

Jag tycker att diskussionen har kommit långt och mycket har sagts, men jag vill även ge mitt egna perspektiv då det skiljer från vissa här. Själv har jag ett barn och har valt att inte teckna en barnförsäkring.

Sammanfattningsvis tycker jag så här: Ersättningsbeloppen är för låga, avgifterna för höga och risken att råka ut för en på riktigt allvarlig skada/sjukdom för låg för att motivera en barnförsäkring när man är som i min familjs situation, d.v.s. har kommit en bit på vägen mot FIRE. Istället bokför jag den imaginära försäkringsavgiften mentalt som sparande då vi kan spara hela barnbidraget. Om jag får fler barn kommer jag att behöva värdera om läget utifrån vilken ekonomisk situation vi befinner oss i då.

Jag har själv varit försäkrad av mina föräldrar och haft användning av den en gång när jag var med om en olycka som orsakade ett ärr stort som en handflata men på en plats som går att täcka med kläder. För detta fick jag en ersättning på under 2 000:-. I mitt tycke var det ett så lågt ersättningsbelopp att det lika gärna hade kunnat kvitta.

Jag är i grunden ganska negativt inställd till försäkringar då det är en produkt som ett företag ska tjäna pengar på, och försäkringskollektivet därmed ska förlora på. I mitt tycke lite som ett “negativt” lotteri; några deltagare kommer “vinna”, de flesta förlora och den som ger ut lotterna garanterat gå med vinst. Det finns bolag som hävdar att de ger återbäring på sitt överskott, men en overhead-kostnad kommer alltid att finnas.

För mig har det egna tillgängliga kapitalet varit den avgörande anledningen att avstå barnförsäkring, d.v.s. jag upplever att min familj har det redan tillräckligt gott ställt för att kunna hantera de situationer en barnförsäkring täcker. Vi har under många år arbetat mot FIRE, har fortfarande långt kvar men tillräckligt för att kunna hantera även lång frånvaro från arbete. Vi bor i Sverige och här finns (än så länge) en hyfsat välutbyggd välfärdsmodell, alltså är det kapital vi behöver vid en oväntad händelse mer begränsat än om vi bott på en plats med lägre grad av välfärd.

Om jag frågar mig själv vad det värsta är som kan drabba min familj är det saker i häraden: Jag och min fru dör, vårt barn dör, vårt barn drabbas av en invalidiserande skada/sjukdom.

• Dör jag eller min fru är mitt antagande att vårt barn kommer ärva vår kvarlåtenskap och samhället kommer ta omhand om henne så att hon får nya vårdnadshavare. Där ser jag ingen nytta med ytterligare pengar från en barnförsäkring när hon redan kommer att få ett par miljoner. Det skulle i så fall vara att denna är styrd så den utbetalas månadsvis livsvarigt, en klumpsumma som arv kommer sannolikt vara svårt för vår dotter och hennes nya vårdnadshavare att hantera.

• Dör min dotter kommer jag att påverkas på en mängd sätt. Sannolikt kommer både jag och min fru att behöva ta en tids sjukskrivning för att bearbeta de akuta känslorna som kommer att uppstå. Men inte heller här skulle mer pengar göra någon särskilt stor skillnad. Jag har inte lusläst alla försäkringsbolags villkor, men ett försäkringsbolag verkar betala ut 50 000:- som ersättning om ett barn går bort. Vad för skillnad gör det på marginalen för en familj som har ett par miljoner i fritt kapital?

• Drabbas vår dotter av en invalidiserande skada/sjukdom är jag och min fru beredda att överge vårt mål om FIRE och istället tillägna vårt barn den inkomsten som kan komma av det. Där skulle en barnförsäkring kunna möjliggöra att vår dotter både får en skälig ekonomisk levnadsstandard och att jag med fru även fortsättningsvis kan ha som mål att gå i tidig pension. Här är den punkten där jag kan se en möjlig framtida sårbarhet om vår familj växer med fler barn. Då kommer jag att behöva värdera om mitt beslut om barnförsäkring utifrån premissen; vad händer om flera barn blir allvarligt skadade/sjuka, kommer vi att kunna försörja dem/oss med vårt kapital?

Vi har alltså över tid inga personförsäkringar i min familj. De försäkringar vi har och som jag anser att vår familj därmed inte har råd att klara förlusten av är: hemförsäkring, bilförsäkring (lagkrav), arbetslöshetsförsäkring (risken är låg för arbetslöshet, men avgiften också hyfsat låg).

I min familj sparar vi hela barnbidraget, utöver det en fast summa per månad med FIRE som mål. Därefter sätter vi av för planerade framtida utgifter: ny bil, renovering, den kvartalsvisa elfakturan osv. Resten går slutligen åt till inköp av mat, kläder, leksaker och hobbyprylar, så i min mentala bokföring kan jag spara hela barnbidraget som en konsekvens av att jag inte har överförsäkrat mig och min familj. Men visst, i ärlighetens namn hade jag nog inte vridit ned barnsparandet med försäkringsbeloppet om min fru krävt en barnförsäkring, istället hade det blivit mindre avsatt till nästa takbyte, ommålning osv.

Till sist vill jag också säga att det finns situationer då jag anser risken vara så påtaglig att en försäkring blir värd sitt pris även för mig. Jag arbetar som officer och har varit på flertalet utlandsmissioner. Få svenskar har dött i tjänsten de senaste 20 åren, men siffran är inte noll och döden har alltid känts mer närvarande i länder med mer sand än skog. Risken att dö känns helt enkelt betydligt mer påtaglig när det finns någon som aktivt arbetar för att ha ihjäl mig. Jag har också varit i situationer där kollegor (svenska/utländska) sårats och stupat, andra har kommit hem med skador, psykologiska trauman och PTSD. När jag åker utomlands tecknar jag försäkring genom mitt fackförbund då de avtalen även gäller områden där väpnad konflikt råder.

6 gillningar

Jo det är självklart därför att du kommer aldrig spara ihop tillräckligt mycket pengar för att täcka att ditt barn pågrund av sjukdom inte blir fullt arbetsfört. Om problematiken för barnet inträffar tidigt kan det också komma att påverka din möjlighet att jobba heltid och därmed minskar familjens inkomst. Försäkra dina barn men inte din hemelektronik. Den sär femhundringen i månaden har du råd med.

1 gillning