Jag undrar lite hur ni som har barn ser på det här med barnförsäkring? Vi har alltid haft det för våra barn men efterhand det blir dyrare och dyrare så har jag börjat tänka efter lite. Idag betalar vi nästan 600 kr i månaden dvs ca 7000 kr om året. När jag hört runt bland vänner så får jag höra att man måste ha det och “du försäkrar din bil och ditt hus så självklart är väl ditt barn viktigare än dessa?”.
Men om jag istället lagt 7000 kr om året på ett sparkonto hade det blivit en ganska bra summa som hade kunnat användas om det uppstår en situation där vi behöver spendera några nätter på sjukhus och om pengarna inte går åt kan barnen få dme på sina 18-årsdag.
Någon som har lite bra åsikter om barnförsäkringar?
Jag har två barn och har ungefär samma årskostnad som du för försäkringen. Visst merparten kommer inte på något sätt tjäna på försäkringen men kostnaden tycker jag är liten, relativt vad man kan få ut om något väldigt dåligt skulle hända. Så finns annat jag hellre sparar pengar på.
Att jämföra bil och husförsäkring med barnförsäkring blir väldigt konstigt.
Vad jag vet finns det ingen skattefinansierad bilverkstad jag kan lämna in bilen på om jag krockar.
Sen kan man säkert ha andra bra argument för en sådan försäkring.
Barnförsäkrade tre numera vuxna barn utifall något skulle drabbas av allvarlig sjukdom eller skada där de t o m inte skulle kunna förvärvsarbeta!
Man bör inte försäkra för att kunna få ut mindre summor för enstaka utlägg utan ffa för allvarligt handikapp/ sjukdom. Sjukpension blir inte stor om man aldrig förvärvsarbetat!
Det är väl ändå lite skillnad. En bil eller ett hus som gått sönder pga olycka kan och behöver repareras eller ersättas med hjälp av pengar. Ett barn som blir sjukt eller skadar sig “repareras” “gratis” via sjukvården. Att få pengar gör inte barnet friskare eller ersätter barnet mot ett nytt friskt barn.
Tack för svar. Efter att ha läst lite i de andra trådarna känner jag att jag har mer koll. Just att om man själv behöver vara hemma i månader för att ta hand om sina barn vid allvarlig sjukdom så ersätter försäkringen ditt inkomstbortfall känns som en bra trygghet värd premien. När jag läst innan så tyckte jag att alla belopp var så små. Om ditt barn dör får man 75 tkr. Eftersom försäkringen för två barn kostar (7 tkr* 12)*18 = 150 tkr så även om båda barnen där strax innan 18 års ålder så hade du varit i en bättre situation att bara spara pengarna istället för köpa försäkringen. Detta gjorde att jag börja ifrågasätta den.
Sen när jag pratade med vänner så fick jag känslan att många tecknar den för de får en irrationell känsla att det skulle minska risken att något ska hända deras barn. Något jag tror försäkringsbolaget kan spela lite på.
Har man ekonomin som gör att man klarar även worst-case scenarios så finns det ingen anledning att ha den. För oss skulle livet bli tufft om vi skulle klara oss på en lön en längre period så därför väljer vi att behålla den. Samma anledning till att vi båda har inkomstförsäkring.
Haha, det är sant men det är inte riktigt så jag tolkat dem utan att när man skaffat en barnförsäkring så har man försäkrat sig mot att något skulle hända. Så är det inte. Risken att något skulle hända är ju detsamma men du får ekonomisk hjälp om det händer.
Men jag tror att vissa kan tänka så, att något man har starka emotionella känslor till vill man försäkra för man inte vill det ska hända något. Men den risken förändras ju inte av försäkringen
För barn som är allvarligt sjuka finns ingen tidsbegränsning i mängden vab per år. (Vård av allvarligt sjukt barn).
När ett barn är allvarligt sjuk kan föräldrarna få ersättning för vab för samma barn och tid i obegränsat antal dagar. Det gäller ända tills barnet har fyllt 18 år. Med allvarligt sjuk menas att det är fara för barnets liv, eller att det vore fara för barnets liv utan behandling. Du behöver ett läkarutlåtande med diagnos och beskrivning av barnets sjukdom och behandling.
Hmm. Numera är mina barn sedan länge utflugna. Vi hade barnförsäkringar sedan BB typ. Finns väldigt tråkiga sjukdomar som kan förstöra mycket under livet och kosta massor. Jag vet inte hur mycket man kan få ut numera från en bra barnförsäkring men skulle gissa på tvåsiffriga MSEk om shit happens.
Det brukar dessutom efter att barnperioden gått ut gå att få en fortsättningsförsäkring utan förhöjd premie om man har något hälsoproblem redan.
Barnförsäkringar har som störst betydelse när barnet insjuknar eller skadas svårt och sannolikt inte kommer kunna jobba i framtiden.
Aktivitetsersättningen barnet får från Försäkringskassan är 13.622kr/mån mellan 19-29 år.
Om man har Folksams barnförsäkring får barnet också 12.500kr/mån mellan 19-30 år. Det gör ganska stor skillnad, ca 1,6 miljoner kronor.
Också i det fall att man som förälder behöver vara hemma med barnet under flera år, vid en funktionsnedsättning, så får man ju visserligen omvårdnadsbidrag från Försäkringskassan. Det uppgår till 12.500kr / månad. Har man Folksams barnförsäkring och får helt omvårdnadsbidrag från Försäkringskassan, får man ytterligare 12.250kr / månad. Det gör ofta stor skillnad i det läget.
Sammantaget, barnförsäkringars nytta är begränsad vid mindre händelser. Men om det värsta händer, och barnet blir svårt sjukt eller skadat, och inte kommer kunna jobba i framtiden eller behöver omvårdnad i hemmet - då gör försäkringen verklig skillnad. Åtminstone för de flesta barnfamiljer som ofta har en pressad ekonomi med bolån och kanske en föräldraledighet för ett annat barn samtidigt.