Ni som har barn under 16 år hur ser era försäkringar för barnen ut?
Jag har kikat runt lite och lyckas inte finna någon Sjukvårdsförsäkring för barn under 16. Det enda som jag lyckats hitta är Sjuk- och olycksfallsförsäkring.
Själv har jag en Sjukvårdsförsäkring som medger att man går till privata vårdgivare. Jag skulle vilja hitta en likvärdig för barn men de jag lyckats finna medger endast ersättning för vårdkostnader i det allmännas regi.
Kan tyvärr inte hjälpa dig, har själv “bara” vanlig barnförsäkring. Men jag blir genuint nyfiken på varför du vill lägga pengar på att försäkra något som ditt barn kan få gratis, med god kvalitet och rätt så hög tillgänglighet (läs offentlig sjukvård). Skulle vara barnpsykiatri då som har köer?
För den som ingår i en gruppförsäkring hos Euro Accident (via sin arbetsgivare) finns det möjlighet att ha make/maka/sambo och barn (även under 16 år) medförsäkrade. Kanske funkar din försäkring på samma sätt, om det är en gruppförsäkring.
Kolla om du kan ha barn som ”medförsäkrad” på din befintliga sjukvårdsförsäkring.
Jag kopplade på både min hustru och grabben via min egen försäkring men minns inte hur tidigt det gick att ansluta barn.
Jag vet att min omgivning tyckte att det var fel/oetiskt att jag bara anslöt sonen när jag också hade hade 3 döttrar men grabben lirade hockey medans tjejerna hade andra intressen där risken för skador inte stod i samma proportion.
Som sagt så tror jag att jag anslöt honom till LF-Sjukvårdsförsäkring före 16 år men tyvärr så minns jag inte hur tidigt det var…
Idag är han 26 år och betalar den själv via sitt AB
Jag hade en Gruppförsäkring - Sjukvård via min arbetsgivare.
Saken är den att den sjukvård som du ”får” inte är gratis och ej heller i samma klass som privatsjukvård. Den är dyr och ineffektiv. Precis som väntat då en enda aktör ges en sådan särställning på en halvreglerad marknad.
När du kommer till en privatläkare är du en kund. När du kommer till vårdcentralen är du en vårdtagare.
Bemötandet blir givetvis därefter.
Det fina med privatläkare är att du har samma läkare väldigt länge för samtliga ärenden. Under 17 år har jag haft tre olika läkare där ett byte skedde på grund av att jag flyttade rätt långt och det andra bytet på grund av att läkaren gick i pension.
Jag behöver nog inte påtala fördelarna med att gå till samma läkare för allt från hälsporre och halsfluss till de regelbundna kontrollerna.
Upptäcks något så ligger man på operationsbordet inom ett par veckor - och samma här - samma läkare som jag fick träffa på förbesöket (överläkare dessutom) var den som opererade mig och tog emot mig för att klippa stygn / rycka dränslangarna.
Precis som med alla andra affärsrelationer bygger man upp ett gemensamt förtroende vilket gör att det kan räcka med en telefontid för att få något utskrivet.
Därtill har jag en hel del negativa erfarenheter från det allmänna.
Tyvärr får inte privata vårdgivare / försäkringsbolag erbjuda akutsjukvård - det är väldigt synd och det skulle inte förvåna mig att det är något fånigt lagkrav som gör att försäkringsbolagen efter 2017 inte erbjuder sjukvårdsförsäkring för barn.
Det verkar skett något 2017. Efter det upphörde något av de stora försäkringsbolagen att erbjuda sjukvårdsförsäkring för barn. Minns inte vilket - jag satt och googlade lite igår.