Har er familj god ekonomi med besparingar? Gäller detta även äldre generationer, och är det troligt att betydande resurser kommer föras över via arv? Ja då minskar ju behovet betydligt av försäkringen och deras “plåster på såren”-belopp.
Ni som fått ut pengar från dessa försäkringar, berätta gärna om “skadan” och beloppen ni fått från försäkringen. Jag vet att det kan vara personligt, men annars är det svårt att avgöra hur rimliga försäkringarna är.
Att få t.ex. 5000 eller 20 000 kr för att ens barn fått ett synligt ärr i ansiktet är totalt ointressant för mig, och jag tror inte jag är ensam i det.
Självklart kan man även betala vård direkt ur egen ficka privat, men det jag tycker är något mer intressant är ju privata vårdförsäkringar för barn.
Dvs inte att man får ett litet “plåster på såren” belopp eller 10 000 kr för förlorad arbetsinkomst om man behövde vara med barnet under en sjukhusvistelse - utan att barnet utan dröjsmål direkt får privat sjukvård i Sverige eller i utlandet. För avancerad sjukvård kan ju snabbt bli väldigt dyrt.
Det finns en tråd här:
Barnförsäkring Sjukvård - Nr 10 av shield
men med få svar, däremot står det att få bolag försäkrar barn under 16 år, vilket verkar stämma. Googlar man på
privat sjukförsäkring för barn
får man inte så många träffar. Men Handelsbanken verkar ha en:
Vårdförsäkring − få snabb tillgång till sjukvård | Handelsbanken
Återigen får gärna ni med erfarenhet berätta mer, inklusive vad som ingår och hur det fungerat för er. Man hör ju t.ex. hur lång kön är till BUP barn och ungdomspsykologin, kan man även få hjälp vid sådana problem? För liknande problem täcker väl aldrig dessa klassiska barnförsäkringar antar jag?