Jag behöver diskutera sjuk- och olycksfallsförsäkring av våra två barn. Vi tecknade försäkring för båda hos Folksam när de föddes och vi har haft den i ett antal år. Men vi upplever att försäkringen har höga premier och jag kan teckna betydligt billigare på Skandia genom Gruppförsäkring.
När jag läser på lite så verkar det vara en stor risk att byta försäkringsbolag för den nya försäkringen omfattar enbart olycksfall och sjukdomar som uppkommit efter försäkringstidens början. Och det kan man ju inte veta om en sjukdom uppkommit tidigare.
Jag upplever att vi är fast i en dyr försäkring och kommer att vara det i flera år till. I princip kan de höja kostnaden och jag måste ändå betala utan att få något ökat skydd.
Fortsätt betala för den nuvarande försäkringen är mitt förslag. Jag skulle aldrig riskera att hamna mellan stolarna (bolagen) om någon sjukdom uppdagas. Som iof inte behöver vara jättefarlig, men ändå kronisk och livslång. Typ diabetes eller inflammatorisk tarmsjukdom e.dyl.
Jag vet inte vad “betydligt billigare” innebär för dig, men i min värld så kan det rimligen inte röra sig om någon helt avgörande skillnad på försäkringspremien.
Ja, man kan ju alltid diskutera vad som är mycket eller lite pengar för dig eller mig.
Nu kostar det med Folksam 8000 kr/år.
Skandia: 2800 kr/år.
Räkna själv i kr eller % och avgör själv om det är avgörande.
I vilket fall så är det ett underligt system att man är fast i en försäkring och de kan höja och sätta vilka premier de vill och jag kan inte byta utan att riskera att bli utan försäkringsskydd som jag en gång betalat för.
Det är väl ganska exakt hur systemet rationellt är designat. Du köper ett skydd för en premie och tar samtidigt beslutet att inte betala någon annan för samma skydd.
Lite tid passerar och nu vill du börja betala någon annan för skyddet. Men det finns kvar ett värde i skyddet din förra beskyddare gav dig.
Det ger din förra beskyddare utrymme att höja sin premie utan att förlora dig som kund.
Det ger någon annan möjlighet att erbjuda en lägre premie för att ta sig an dig som kund, men den vill inte köpa “historisk risk” till den lägre premien.
Försäkring köper du för att du inte har råd att själv betala kostnaden för det du försäkrar dig mot. Alternativt för att du vill gardera dig mot oväntade kostnader och anser att en lägre kostnad över tid är värt priset även om försäkringen aldrig behövdes i retrospekt.
Du kanske inte står i samma situation nu som när du tecknade försäkringen första gången?
8000 var riktigt högt, 2800 ligger mer i det normala spannet. Just barnförsäkring skapar en så enorm inlåsningseffekt, och har en så stor psykologisk komponent, så jag skulle inte bli förvånad om det vid djupare analys är den sämsta försäkringen i snitt.
Jag behöver inte räkna på något öht, jag skrev hur jag hade prioriterat oavsett premiskillnad. Hur du väljer att prioritera är upp till dig.
Visst kan man ha åsikter om systemets utformning (vilket även jag har, men man får ju till syvende och sist ändå bara förhålla sig till hur det ser ut) och med kännedom om riskerna vidta de åtgärder man själv väljer som förälder
[EDIT] Ser nu att du skriver att det är 8’ för två barn. Varför skrev du inte direkt vad skillnaden är per barn istf att klumpa ihop premierna. Blir ju lite vilseledande då det gav intryck av att det var per barn
Återigen slås jag av hur märkligt det är med fenomenet barnförsäkring. Jag bor utomlands och här har jag aldrig hört talas om en sådan försäkring. Men i Sverige, som har mycket bättre socialförsäkringssystem, verkar folk tro att det är en livsnödvändighet.
8000kr per år för vadå? För att få lite pengar till insulinsprutor som ändå täckts av Regionerna? Eller 100k som plåster på såret om barnet mister ett öga. Nej jag tror att det vore bättre att spara 8000kr per år i indexfond och på så sätt vara självförsäkrad.
Kan också vara värt att kolla upp vad som gäller när ungarna blir större (vuxna) vid ett ev byte. De barnförsäkringar vi valde från födseln och behöll under hela uppväxten gav även möjlighet att förlänga en bit upp i vuxen ålder utan ny hälsoprövning. Vilket vi också gjorde.
Sen kan jag inte minnas att premien stack iväg på något nämnvärt sätt under barnåren men av samma skäl som @Noomi angav kändes det aldrig värt risken att byta.
Är det verkligen 8000 per år och barn? Eller 4000 per barn?
Tänk på att försäkringarna ofta täcker framtida inkomstbortfall, alltså vid väldigt allvarliga sjukdomar finns ett skydd för lång tid framåt. Där räcker det inte att spara 8000 per år i indexfonder då det handlar om miljonbelopp.
Jag hade inte rört det om det är 8000 per år för båda din barn totalt, ganska normal avgift. Tror vi betalar ca 3400 på ett barn.
Ja det var ju lite knepigt. Till och med i USA så funkar det generellt så att om du byter sjukförsäkring så täcker den nya försäkringen saker som har sin orsak innan den försäkringen börjat under förutsättning att du hade en försäkring vid den tidpunkten. Man räknar väl med att det går på ett ut bland bolagen i det stora hela. Det kanske även är så att där har man insett hur ohållbart systemet skulle bli utan den regeln. Barnförsäkring är väl lite mer frivillig.
Nej. T ex för att stötta ett barn genom livet om denne drabbas av ngt handikapp som kan medföra betydande extrakostnader. Som alla försäkringar betalar man i snitt mer än vad man får tillbaka så man ska vanligen avstå att teckna dem om man har lätt att ersätta det som förlorats.
De flesta skaffar en försäkring primärt för skyddet det ger så du MÅSTE titta på försäkringens innehåll. Framgår inte huruvida du gjort så.
Annars är det som att säga “1 kg kött på Alibaba är billigare än 1 kg kött på ICA så jag köper på Alibaba”. Kanske är alibabas rätt för dig men du måste läsa innehållsförteckningen på båda. Lägsta priset är inte automatiskt bästa.
Det är ju dina barn du försäkrar, det allra mest värdefulla du har. Även om det inte skyddar barnen på något sätt utan bara är pengar så blir det en emotionell koppling som inte tillåter att man räknar på det lika kallt som man kanske skulle göra när man överväger om man ska ha vagnskadeförsäkring på bilen eller inte.
Det är min uppfattning också när jag jämfört gruppförsäkring via Skandia som jag kan få via jobbet och vår barnförsäkring hos If. Det går varit lägre ersättningsbelopp hos Skandia.