Är barnförsäkring väldigt dyrt efter att man sett att ens barn är friskt?

Vi har barnförsäkring till våra barn, någon större variant som kostar typ 200-250 sek per månad och barn.

Jag har en allmän känsla av att försäkringar är ganska dyrt, men min känsla av de här barnförsäkringarna är att de är fruktansvärt dyra.

Min fundering är denna:

När barnen blivit några år. Då märker man ju om de är hyfsat friska - visst kan ju fortfarande hända saker men vore det inte fortfarande mer rationellt att då avbryta barnförsäkringen och istället föra in samma månadsbelopp i ett ökat sparande till barnet istället?

Givetvis finns scenarion där barnförsäkring är bättre men min generella känsla är ändå att det här är en produkt som försäkringsbolagen tjänar extremt mycket pengar på. Men det är just en känsla - därför frågar jag här i forumet vad ni mer rationella själar anser om saken? Bör man säga upp sin barnförsäkring efter några år? Eller kanske aldrig ens teckna någon?

1 gillning

Jag anser att man ska ha barn- och därefter vuxenförsäkring. Drabbas man senare i livet av någonting och inte kan jobba, har man glädje av den. Har en person i min närhet som tyvärrr inte hade en sådan försäkring.

3 gillningar

Med mina erfarenheter skulle jag aldrig rekommendera någon att säga upp barnförsäkringen. Kolla efter bättre försäkringar däremot är vettigt.

Om man utgår från mig själv, så fick jag en diagnos i övre tonåren. Sen hade jag turen att mina föräldrar valt en försäkring som gick över i vuxenförsäkring för sjukdomar och olyckor, utan att behöva göra en hälsodeklaration.

I vuxen ålder har jag drabbats av två allvarliga olyckor, som satt ner min arbetsförmåga med 90%. Jag har fått två större belopp utbetalda för dessa. Då har jag ändå ”små” handikapp, jag hade lika gärna brutit ryggen eller hamnat på vårdhem.

Kommer de summorna täcka det faktum att jag förlorar miljoner i arbetsinkomst under tiden fram till pension? Nej!

Men summan kommer delvis trygga min pension.

Har man tur, så är försäkringskostnaden förlorade pengar. Har man otur, får man tillbaka dom med råge.

Sen är vissa saker värda det faktum att man sover gott om natten med.

11 gillningar

Det bästa är nog att räkna på det. Avsätt lija mkt som du betalar i försäkring. Jmf med sannolikheten att drabbas Barn med funktionsnedsättning – livsvillkor, levnadsvanor och hälsa – Resultat från studien Skolbarns hälsovanor 2021/2022 — Folkhälsomyndigheten

Iof gamla siffror.
Kolla vad din försäkring innehåller. Alla försäkringar täcker olika delar och betalar ut olika mkt vid sjukdom.
Vad är sannolikheten att ditt barn drabbas. Är det en diagnos som kommer sitta i hela livet är du nog glad du har en försäkring som eventuellt täcker upp en liten del av det ekonomiska bortfallet.

2 gillningar

Det har gjorts utredningar i frågan “kan/bör det ges generella råd för befolkningen vad gäller försökringar” och utredningen har avrått från att göra drt eftersom det inte finns ett råd som passar alla.

Jag har en syster som i ung ålder förlorade sin hela sin arbetsförmåga. Hon har träffat andra som av andra anledningar även dom tappat hela sin arbetsgörmåga. Så jag har i min direkta närhet flera personer som saknar arbetsförmåga.

Det sociala skyddsnät vi har i Sverige är fantastiskt mer är långt ifrån en fräsig räkmacka du kan glida runt med resten av livet. En försäkring med ett högt försäkringsbelopp kan hjälpa till i en situation där ditt barn annars riskerar att bli ekonomiskt trängd.

Baserat på vad du säger att du betalar i månaden så förstår jag att du inte har det lägsta försäkringsbeloppet men inte heller det högsta. Kanske är det en gyllene mellanväg du hittat? (Av ditt inlägg låter det inte som du önskar betala mer för försäkringen).

4 gillningar

Personligen tycker jag barmförsäkring är en självklarhet om man inte har möjlighet att själv kunna bidra med pengar till ett rikt liv för ett helt liv utan möjlighet till arbetsinkomst.
Som med alla försäkringar så hoppas man ju självklart aldrig behöva använda den, se det som tur och ett privilegium isåfall, inte bortkastade pengar.
Det kansle också skall ses som ett privilegium att ha råd att kunna ge sina barn en den tryggheten en bra försäkring innebär. Känns det som en jobbig utgift arbeta med perspektivet.

3 gillningar

Hur stor är er förmögenhet och vad är det maximala beloppet försäkringen betalar ut?

5 gillningar

Du ska absolut ha en barnförsäkring för dina barn.

Jag kan enbart gå till min fru. Hon blev sjuk som precis nybliven vuxen och barnförsäkringen sträcker sig flera år efter 18 års åldern.

Tack vare försäkringen fick hon bra ersättning pga av försäkringen när hon blev sjuk samt för eventuella skador.

Vår tro att vi kommer vara friska är för stor. Ingen vet om, vem och i vad vi blir sjuka. Vi är inte odödliga. Försäkringen är billig i förhållande till att stå utan när vi väl blir sjuka.

Och blir vi inte sjuka så ja… Stort grattis till att få vara frisk!

6 gillningar

Barnförsäkring är nog den försäkring jag sagt upp sist av alla.

2 gillningar

Skulle du hellre säga upp hemförsäkringen än barnförsäkringen? Eller livförsäkringen på föräldrarna?

Ni som rekommenderar barnförsäkring får gärna säga varför man ska ha det, även om 200 kr i månaden inte är några pengar så känns det ändå principiellt dåligt att ge pengar till försäkringsbolagen pga slentrian. Vad jag är nyfiken på är vad ersättningsnivåerna ligger på, och vad man konkret behöver pengarna till.

6 gillningar

Har er familj god ekonomi med besparingar? Gäller detta även äldre generationer, och är det troligt att betydande resurser kommer föras över via arv? Ja då minskar ju behovet betydligt av försäkringen och deras “plåster på såren”-belopp.

Ni som fått ut pengar från dessa försäkringar, berätta gärna om “skadan” och beloppen ni fått från försäkringen. Jag vet att det kan vara personligt, men annars är det svårt att avgöra hur rimliga försäkringarna är.

Att få t.ex. 5000 eller 20 000 kr för att ens barn fått ett synligt ärr i ansiktet är totalt ointressant för mig, och jag tror inte jag är ensam i det.

Självklart kan man även betala vård direkt ur egen ficka privat, men det jag tycker är något mer intressant är ju privata vårdförsäkringar för barn.

Dvs inte att man får ett litet “plåster på såren” belopp eller 10 000 kr för förlorad arbetsinkomst om man behövde vara med barnet under en sjukhusvistelse - utan att barnet utan dröjsmål direkt får privat sjukvård i Sverige eller i utlandet. För avancerad sjukvård kan ju snabbt bli väldigt dyrt.

Det finns en tråd här:

Barnförsäkring Sjukvård - Nr 10 av shield

men med få svar, däremot står det att få bolag försäkrar barn under 16 år, vilket verkar stämma. Googlar man på

privat sjukförsäkring för barn

får man inte så många träffar. Men Handelsbanken verkar ha en:

Vårdförsäkring − få snabb tillgång till sjukvård | Handelsbanken

Återigen får gärna ni med erfarenhet berätta mer, inklusive vad som ingår och hur det fungerat för er. Man hör ju t.ex. hur lång kön är till BUP barn och ungdomspsykologin, kan man även få hjälp vid sådana problem? För liknande problem täcker väl aldrig dessa klassiska barnförsäkringar antar jag?

3 gillningar

En barnförsäkring kan såklart vara till stor nytta om barnet drabbas av exempelvis leukemi eller någon annan allvarlig sjukdom som kräver längre tids sjukhusvård och långtidsuppföljning eller en allvarligare olycka. Störst nytta har man väl om barnet drabbas av ekonomisk invaliditet.

Detta är såklart ovanligt så för de flesta blir det en förlustaffär men så är det ju med alla försäkringar, även hemförsäkringen.

Jag tycker att den potentiella fördelen med barnförsäkring överväger kostnaden. Jobbar själv inom vården och har sett vad sjukdom kan göra, jag tror att man blir mer ödmjuk då, liksom om man själv drabbas som exempelvis Melwa beskriver ovan.

4 gillningar

Jag har ett barn som jag till följd av en allvarlig sjukdom spenderat >100 nätter på sjukhus med. Den [alternativ]kostnad vi som familj haft är kopplad till att taket i ersättningen för VAB är väldigt låg, jämfört med ersättningen när man själv är sjuk på arbetsplats med kollektivavtal. I övrigt så vet jag inte vad försäkringen hade hjälpt oss med? Visst, kanske hade fått ett engångsbelopp för att trygga min tioårings pension, men det känns inte som hans största problem just nu…

Svenska sjukvården och socialförsäkringarna är fantastiska. Visst, lite stelbent ibland, men vi har inte betalt många kronor för läkemedel som kostat skattebetalarna kanske 0,5 MSEK hittills eller operationer som kostat 5 MSEK… Dessutom får vi “omvårdnadsbidrag” från Försäkringskassan som hittills är uppe i 800 tkr i LF Global och tickar på med insättningar på 2000 kr netto varje månad i nya insättningar. Det blir sonens “fuck off-kapital”. Skulle han inte bli fullt arbetsför så är det socialförsäkringen och vårt kapital som föräldrar som kommer att vara skyddsnätet, några hundra tusen från en försäkring hade möjligtvis gett honom lite guldkant ett par år?

5 gillningar

Det är nog ingen som argumenterar för att man ska chansa ”det går ju oftast”, som du säger, det är ju vad försäkringar är till för.
Det jag ställer mig skeptisk till är vad fördelen är när det väl händer något.

En försäkring är ett sätt att finansiera utgifter. Men vad är utgifterna i detta fall?

Jag har dessutom ingen försäkring på min TV. Om den går sönder köper jag en ny.

4 gillningar

Beklagar att ni hamnat i den situationen. Det låter som att ni har hanterat det på ett väldigt bra sätt.

Med en försäkring får man en extra summa för varje dag som barnet vårdas på sjukhus och förmodligen också ett engångsbelopp (beror på diagnos) samt ersättning längre fram om barnet inte återställs till full arbetsförmåga. Tror jag. Jag är ingen expert inom området :see_no_evil: Jag tycker att det känns bra att ha en sån försäkring men om det är “värt det” är nog högst subjektivt.

Det var någon i tråden som nämnde att leta bättre försäkringar, byta barnförsäkring är riskabelt då mycket riskeras att inte täckas. Minsta tecken på att tex en sjukdom börjat yttra sig innan bytet så täcker den nya inte sjukdomen.

Vi fick ut på vårt barns försäkring för diagnoserna ADHD och autism. Fick 260 tusen. För vissa kanske det är lite men för oss är det mycket.

3 gillningar

Här ett exempel från Länsförsäkringar på belopp vid typ 1 diabetes som ju är en allvarlig sjukdom.

Erik sju år kommer akut till sjukhuset, blir inskriven och får stanna i 14 dagar. Erik får diagnosen diabetes och behöver insulinbehandling. Därefter vårdas han hemma i 30 dagar.

Försäkringskassan beslutar att Eriks föräldrar får ett halvt (50 procent) omvårdnadsbidrag i två år och därefter en fjärdedels (25 procent) omvårdnadsbidrag i ytterligare fem år. Vi bedömer att Eriks diabetes ger en 15 procentig medicinsk invaliditet men att den inte kommer att påverka hans arbetsförmåga i framtiden.

Med vår barnförsäkring får Erik och hans föräldrar totalt cirka 587 606 kronor skattefritt.

• Akutvårdsersättning - 882 kronor
  • Ersättning för sjukhusvistelse - 9 884 kronor
  • Ersättning för vård i hemmet - 21 180 kronor
  • Halvt omvårdnadsbidrag i två år - 129 360 kronor
  • En fjärdedels omvårdnadsbidrag i fem år - 161 700 kronor
  • Medicinsk invaliditetsersättning - 441 000 kronor

Exemplet bygger på att Eriks föräldrar har valt en försäkring som kostar cirka 200 kronor per månad och har ett försäkringsbelopp på 50 prisbasbelopp.

Beloppen är beräknade på prisbasbeloppet 2025 som är 58 800 kronor.

4 gillningar

Jag tror du kraftigt övervärderar din förmåga att bedöma vad som kan hända med ditt barn under de första 20 åren. Ett barn som är friskt när det är 2 år gammal kan vara dödssjuk vid 2,5 år.

Vår dotter fick leukemi 2,5 år gammal. Innan dess fanns det givetvis inget som tydde på att hon skulle bli sjuk. Från barnförsäkringen fick vi direkt ett engångsbelopp på ~200k som ersättning för förlorad arbetsinkomst, samt ett månadsbelopp om ~10k under behandlingstiden på 2,5 år. Vi hade hyfsat god ekonomi men ändå gjorde dessa ersättningar skillnad på det sätt att vi i en svår period inte behövde fundera lika mycket på pengar. Inkomsterna går ner enormt mycket eftersom man enbart får VAB-pengen från försäkringskassan, inte sjukpenningnivå som du hade fått om du varit sjuk själv. Vi kunde börja jobba, hel eller deltid relativt snabbt men vi såg många andra familjer där båda föräldrarna inte jobbade alls på 2-4 år.

15 gillningar

Flikar in att det är bra att vara medveten om att om ens barn får en allvarlig diagnos eller skada, som gör att hen aldrig kan jobba. Så ligger garantinivån på på sjukersättningen på cirka 8500kr per månad efter skatt.

Det är den nivån hen får om hen aldrig får en lön.

Så om man som förälder vill spara själv, för att täcka upp just inkomstförlusten, behövs cirka 6 miljoner kronor, för att efterlikna ett jobb med minimilön. Om man vill putta till cirka 10k per månad i 50 år, inte räknat med inflation.

Sen kan man troligen ha rätt till bostadstillägg, om barnet inte har alltför stort eget kapital.

Jag hade som tur var AFA försäkring via arbetet och att mina ärenden hos mitt försäkringsbolag togs över av LÖF i ett senare skede, så får jag lite livränta från dom. Men har man aldrig jobbat, eller arbetsgivaren inte tecknat försäkringen och om man inte felbehandlas av vården, så får man inte det.

Värt att ta in i beräkningarna.

Som sagt, försäkringen kanske känns dyr och onödig om barnet förblir friskt. Men ingen vet hur framtiden ser ut. Men har man mer än 6 miljoner per barn på sitt ISK, då kanske man är mer villig att spara in 200kr per månad. :thinking:

8 gillningar

Själv har jag valt att avveckla de flesta av mina försäkringar i takt med att min förmögenhet har vuxit.
Att ha låga utgifter och ett stort kapital är en försäkring i sig, en som dessutom inte är bunden till en viss typ av katastrof: Den finns till hands om barnen blir sjuka, om jag tappar arbetsförmågan, om huset brinner ner och så vidare.

Det är inget jag skulle rekommendera till gemene man, men för en del av dem som hänger på just det här forumet kan det vara en vettig infallsvinkel.

6 gillningar