Hej!
Jag har precis gjort en sammanställning över 2024 och funderar på hur vi kan sänka våra vardagskostnader.
Våra försäkringar ligger på 44 480 kr/år fördelat på:
Min sjuk och olycksfallsförsäkring 4 306kr
Min mans dito 2 538 r
Barnförsäkring 2 814 kr
Bilförsäkring (halvförsäkring 1500 mil/år) - 4306 kr
Villaförsäkring (1 bostadshus a 98 kvm + en byggnad med två lägenheter - behöver dock se över om denna täcker allt då vi tecknade den innan lägenheterna var klara) -6112 kr
Samtliga är på Trygg hansa.
Utöver detta a-kassa för sammanlagt 3468 kr/ år för oss båda
Vi har även livförsäkring på Änke och pupillkassan för sammanlagt ca 20 000 kr/år
Livförsäkringen har ju en hög premie, men den får man tillbaka med återbäring om inte livförsäkringen nyttjas, så den räknar jag bort litegrann. Tar jag bort den utgiften blir dt ca 23 500 kr/år i försäkringskostnader. Jag tycker det är mycket, men har inte så mycket att jämföra med.
Betalar vi onödigt mycket, eller är det bara att gilla läget? Om någon har tips mottages det tacksamt!
Man måste ju titta på vilket skydd försäkringarna ger med. Vilken bil som är försäkrad och vilka belopp som finns i livförsäkringarna. Är ju viktigt att man är rätt försäkrad utifrån sin individuella situation. Så svårt att jämföra rakt av. Men jag tycker det låter mycket att lägga på försäkringar varje år.
Men om jag jämför med mitt eget upplägg. Så blev det billigast att ta alla personförsäkringar via folksam genom facket. Sakförsäkringarna ligger hos LF där vi även är bankkunder fast utan bolån.
LF, trygghansa, IF mm var väldigt dyra på personförsäkringar. Anser att fackets försäkringar räcker för vårt behov.
Hos folksam:
Barnförsäkring 279kr/mån och barn.
Olycksfallsförsäkring mig 19kr/mån och sambo 36kr/mån.
Diagnosförsäkring 38kr/mån för 2 vuxna.
Livförsäkring 140kr/mån 1719000kr 2 vuxna
Sjukförsäkring 30kr/mån 2 vuxna.
Totalt: 821kr/mån
Hos LF:
Helförsäkring bil 435kr/mån
Villaförsäkring 472kr/mån 150m2.
Totalt: 907kr
Livförsäkring movestic 75kr/mån 1500000kr
Totalt: 1728kr/mån eller 20736kr/år.
Inkomstföräkring, a-kassan, fackavgift tillkommer.
Tillägg: vet att änkan diskuterats här på RT Nappade aldrig själv. Betalar hellre mindre premier nu. Tänker trappa ner livförsäkringarna när vi inte behöver dom i framtiden. Måste vara bättre att fondspara deras premie.
Bra frågor! Jag har tyvärr inga svar utan sitter i samma sits själv, också TryggHansa. Å andra sidan konstrade de inte ett dugg när vattenskadan i badrummet inträffade…men man kan ju flytta personförsäkringarna.
Jag får ta mig i kragen och jämföra med de som facket erbjuder!
Smart att kolla med andra bolag ibland. Vi har mest bytt fram och tillbaka mellan IF och Trygg Hansa.
Någon sjuk och olycksfallsförsäkring har vi aldrig betalat själva, Det fanns dock en sjukförsäkring vid långvarig arbetsoförmåga som arbetsgivaren betalade.
Har en billig livförsäkring via jobbet. Ca 80 Kr per månad.
Jag hade extra a-kassa via facket när jag jobbade. Fram till ca 60. Gav 1 år ca 80%. Varit arbetslös 2ggr kortare period.
Vi hade ( mycket bra och flertal ggr använd) vårdförsäkring från våra arbetsgivare när vi arbetade. Numera betalar vi den själva. Premien stiger med ålder. Vi får ha den till vi fyller 80.
Barnförsäkring är viktigt och där ska man aldrig byta bolag.
Vi har hyfsad sparad buffert och väljer oftast maximala självrisker. 10.000 på hemförsäkring och 15.000 på helförsäkring på bil dom få ggr vi haft nyare bil. Om bilen kostar < 100.000 väljer vi bort vagnskadeförsäkring och maskinskada är sällan relevant i dom fałen.
Vi har STOR villa/hem då det bara var den som inte gav extremt stor avskrivning på det mesta i vårt äldre hus om det ex skulle brinna hemma. Ex Köket och större badrummet och dom flesta golv mm är renoverat för 30+ år sedan nu.
Vi väljer dessutom oftast en extra mager variant som heter “Trafik extra” som har stöld vilket drabbat oss ett par ggr när vi bara hade trafikförsäkring på lättstulna äldre bilar … Den premien kostar < 2000 per år. Där tecknar vi även en slant extra för olycksfalls tillägg.
Vad alla har billiga Villaförsäkringar, nú har jag visserligen valt Hemförsäkring mellan, villaförsäkring stor hos Folksam, men med både Seko-rabatt och mängdrabatt eftersom bilen också kommer finnas i Folksam framöver, men då snackar vi 10k i premie/år
Vad har ni för bil? Jag kör en V60 från 2017 och betalar 3834/år för helförsäkring 1500mil/år(med hög självrisk vagnskada). Trygg-hansa ska ju vara väldigt bra men om ni inte förlorar någon avsevärd mängdrabatt så kan du kolla hos Svedea?
Känns som att du kan se över alla era försäkringar. Konsumenternas har ju en bra sida för att kunna jämföra.
Jag fick precis min avi för personförsäkringens förnyande och LF har trissat upp premien med 100%. Jag har redan mejlet och frågat -Va fan får jag för pengarna?! men under tiden aktualiseras tanken om vad jag egentligen har för nytta av den.
Bortsett från ersättningar kopplad till ens förmåga att utföra ett arbete är det mest småpengar vi pratar om. Och, då uppkommer ju frågan vad ett försäkringsbolag tycker att en arbetsfri 50-plussare egentligen är värd om han gör sig oförmögen att arbeta.
(F ö är även det beloppet ganska mediokert.)
Nej, jag kan inte se någon sådan situation och skulle jag vilja jobba så är det för att jag just vill och inte för att jag måste. Skulle något då hända är det ju bara att “backa” tillbaka in i FIRE-hålet igen.
Själva frågan om vilka försäkringar man behöver i FIRE är intressant. A-kassa samt extra inkomstförsäkring ovanpå det behövs inte. Trafikförsäkring och villa/hemförsäkring kommer man oftast inte undan om man har bil och (belånad) villa. Behövs livförsäkring om man har ett FIRE-kapital och är skuldfri ?
Exakt, det är ju det som är frågan. Jag har villa-/hemförsäkring såklart. Resten är redan skrotat. Men jag vill ha hjälp att tänka om det är något jag missar. Det är inga stora summor, men det är ändå en summa som verkar helt meningslös att betala för undertecknad.
Jag har själv minskat min livförsäkring lite de senaste månaderna. Räknar med att mitt kapital som jag byggt upp täcker för den minskade försäkringen. Vi har dock ett litet barn hemma, så oavsett vill jag backa upp hemma vid kris. I ditt läge är jag tveksam till att jag skulle behållt en livförsäkring.
Ring dem och säg att du tycker att det börjat bli lite väl dyrt och undrar vad de kan göra. Säg att du bara som hastigast tittat på bolaget x (dra till med något) och de kunde ge ett betydligt bättre pris men innan du börjar kolla ordentligt vill du höra om de kan ge ett bättre pris som skulle göra att du slapp börja jämföra.
Ringe för några veckor sedan till mitt bolag om en hemförsäkring som hade gått upp till 4 300 och innan jag fick ett pris undrade hon (väldigt försynt) vad jag fått för pris o jag drog till med tunt 3 200. Tänk vilken slup att hon kom tillbaka med just det! Eller uttryckt som 2 700 utan reseskydd och 3 200 med.
Så drygt 1 000 för ett samtal på ett par minuter.
Man kan säkert få ner det lägre om man flyttar men jag är nöjd att slippa och ändå få en tusenlapp mer i plånboken