Hej! Gick igenom mina livförsäkringar och märkte jag är väldigt försäkrad, kanske överdrivet?
Har ett huslån på strax under 3 miljoner, två vuxna + 2 barn i hushållet.
Har en livförsäkring på if som är på 5,4 miljoner. Minns jag tänkte jag tar maxbelopp, en enkel trygghet för familjen ifall att, för en inte alltför stor summa, typ 450 kr i månaden.
Märkte jag även har en livförsäkring på 1,3 miljoner via facket, för 240 kr/år som känns väldigt billig.
Är det dumt röra runt i detta? Är väl 500 i månaden endast för livförsäkr. Men har man råd kanske kan leva med det för sinnesfriden?
Hur gör ni andra? Tänker jag fel? För att täcka min del av huslånet räcker i princip försäkring för 1,5 milj.
Samtidigt har jag fått lite sinnesfrid att jag inte behöver spara ihjäl mig för att lämna något till familjen om nåt händer mot förmodan. Vågar spendera mera , ffa resor upplevelser osv vilket vi alla gillar.
Har även stora olyck/sjuk försäkringar + diagnos försäkr.
Jag har två miljoner dollar i livförsäkring, det är max vad jag kan få via mitt jobb. Har inte stenkoll på vad jag betalar men kanske 90 dollar per månad eller något.
Vill att min fru och mina barn ska ha det bra om något händer mig och slippa stress. Det kan faktiskt vara lite i underkant med 2 M USD tänker jag då de säkert skulle få betala skatt på det också men har inte stenkoll.
Livförsäkring är en av få “frivilliga” försäkringar jag har. Borde även skaffa lite större invalidförsäkring. Dessa är väl typ de viktiga försäkringar som finns förutom hemförsäkring och bilförsäkring. Dvs sådant som kan vara katastrofalt. Personligen ser jag inte hemförsäkringen som helt nödvändig men jag måste ha en pga bankens krav.
Ta bort dom skulle jag nog aldrig göra. Men funderade skala ner. Kom ju på vid händelse av att man går bort så faller ju intjänad pension till dödsbot också. I mitt fall runt 1,4 miljoner till. Sen kommer alltid en slant från sjuk och olycksfallsförsäkringen, även om det är en mkt mindre summa.
Har ju god ekonomi egentligen, så den 500 kr i månaden gör ingen skillnad. Men slogs bara av tanken om det är onödigt.
Fortsätt med livförsäkringen, blir en peace of mind. Småpotatis. Du kan ju halka och dö imorgon liksom. Pengar ska vara det sista de överlevande ska behöva oroa sig för tycker jag.
Hade också behållit.
6 Mio och då har barnen flyttat hemifrån.
Tänkte att ungdomarna ska ärva lånfritt sommarställe och få en slant på vägen. Det blir mindre aktuell ju mera finansiellt etablerade de är men nu så här tidigt känns det bra.
Den låter väldigt billig, grattis! Det går inte att utöka den?
Tack för tråden, fick mig att lägga till återbetalningsskydd av min tjänstepension nu när jag inte längre kan teckna försäkringar via avtalat/collectum. Nu ska familjen få en summa motsvarande vårt huslån om jag trillar av pinn.
Humankapitalet är som störst när man är ung och det är mer kritiskt att detta skyddas när det finns de som är beroende av inkomsterna. Är barnen 15-18 år så kanske man kan skala ner på den dyrare försäkringen något. Är de i yngre åldrar så hade jag ärligt talat inte sett någon vits med att ändra något nämnvärt här. Möjligen skalat om från försäkringen hos IF till en eventuellt billigare hos t ex Skandia.
För mig inom SACO(Sveriges Ingenjörer), Akademikerförsäkringar, så var det faktiskt billigare, med exakt samma livförsäkring, direkt hos Skandia än via Akademikerförsäkringar (där försäkringen ändå ligger hos Skandia). Tror jag och fru pröjsar storleksordningen 500 kr/år för ca 2MSEK.