Liv- och vårdförsäkring

Var hittar man lämpligt/billigt en sån?

47 år
Egenföretagare
Stor försörjningsbörda så dö skulle inte vara optimalt. Men vårdförsäkring också av intresse.

När jag ff var anställd var jag värd mer död än levande.

Går man bara in på If/Trygg är det rätt saftiga kostnader, ex 240/mån för 1.5M (ett belopp som inte räcker nånstans trots allt)

De alternativ jag kommer på är Bliwa via Unionen men då tillkommer en stor kostnad för facket. De är omöjliga prata med.

Eller tjänstepension hos Nordnet som kanske kan innehålla livförsäkring, där det tycks vara omöjligt få information utan att göra en ansökan först.

EDIT:
Lyckas surfa rätt på lite information hos Nordnet. Lustiga är att de samarbetar med Bliwa vilket tanten på Bliwa på direkt fråga förnekade för 10 minuter sen.

TGL (tjänstegrupplivförsäkring) brukar vara rätt så låga belopp. Du kanske hade en frivillig grupplivförsäkring med egenvalt ersättningsbelopp som anställd?

Eftersom jag inte har den bästa av hälsa och tecknade ett lågt belopp på min gruppförsäkring hos Skandia så är jag lite fast. Har kompletterat med Fora:s TGL-EF och en grupplivförsäkring via Hjerta.

Beroende på hur länge sedan du slutade vara anställd så kan du ha rätt att teckna en fortsättningsförsäkring. Det gjorde jag när jag slutade vara anställd.

Tror jag slutade vara anställd i september även om jag slutade jobba i april. Ska försöka rota.

Det var ett ganska generöst belopp per barn per månad tills de fyller 18 ifall jag skulle avlidit. Med fem barn blev det en stor månatlig summa.

Samtidigt har jag förstås såvitt jag kollat och dubbelkollat efterlevandeskydd på tjänstepensionena.

Efterskydd för många försäkringar är upp till 180 dagar. Rätten att teckna fortsättningsförsäkring vet jag inte. I vissa fall kan man få en förfrågan men ofta gäller det att man är proaktiv själv.

Har någon erfarenhet av JustInCase eller IdunLiv?

https://justincase.se/

Änkan tycker jag är ett intressant alternativ, om än dyrt och med osäker återbäring.

Skandia verkar ta 147 kr för 30 pbb (ca 1.5 milj) för en 47 åring via Akademikerförsäkring (Sve.Ing), motsvarande på Skandia via mitt jobb kostar 70 kr. Dessa är rätt attraktiva erbjudanden, med IdunLiv och JustInCase kommer nära fackets erbjudande (ingen aning hur de är som försäkringsbolag dock).

Jag har vårdförsäkring utan remiss för 186 kr via facket, funkar bra. :slightly_smiling_face:

Fint låg premie! Är det via Sveriges Ingenjörer och Akademikerförsäkring?

Precis, med Trygg-Hansa som försäkringsbolag.

Priset varierar ju med ålder, men när jag kollade runt så var detta det bästa erbjudandet (bättre än det jag kunde få via jobbets gruppförsäkring, där nästan alla andra försäkringar är sjukt fördelaktiga). Har fungerat som förväntat hittills, när jag fick hälsporre under förra året. :+1:

1 gillning

Det verkar helt klart krävas man har nån ingång, att bara teckna som privatperson svindyrt.

Livförsäkring är det stor risk ta ett bolag man inte vet om de betalar ut. Man kan inte direkt gnälla på dem.

Tror jag har samma via Sveriges Ingenjörer och Akademikerförsäkring/Trygg-Hansa, men min premier betydligt högre (är strax över 40 år) på 247 kr. Är det någon extra rabatt man kan få?

Vet inte om det finns andra alternativ eller hur ”dåliga” ”de nya” (?) aktörerna egentligen är, men visst får man rabatt via t.ex. facket (förutsätter ju dock medlemskap, men det räknar jag in på annat). Det jag kan få via gruppförsäkringen är (typ) begränsat till 30 pbb och är osäker på vad som händer med den om/när jag slutar. :wave:

Inte vad jag vet, det verkar vara ett hopp där vid 40. :baby: :older_man:

Fick läsa tråden en extra gång och inser då att det inte är du som är 47 utan trådskaparen. Pinsamt! :grimacing:

1 gillning

Varnar lite för tjänstegrupplivförsäkring. Premien är låg men det är oftast även försäkringsbeloppet också. Det är ingen mening att bara jämföra premiekostnaden utan att jämföra hur mycket pengar dina nära verkligen har en chans att få ut.

Själv har jag en grupplivförsäkring via facket, och det skulle inte räcka så värst långt om jag kilar vidare. Men det är bättre än inget. En konstighet (eller anakronism) är att en inte får ha grupplivförsäkring efter att en har fyllt 65, trots att pensionsåldern i mitt jobb har höjts till 67 år.

Det verkar bli dyrt oavsett hur man gör.
Antingen bara dyrt, eller dyrt+krångligt.

Facket: 235kr för facket + 238 för 2.4M liv.
Tjänstepension: 406kr för 3.5M liv (jag har ingen tjänstepension idag)
Privat: 471kr för 3M liv.

Jag tänker grovt att 10k/mån per barn tills de fyller 21 borde räcka. 5.9M i dagsläget.
Sparpengar+KF+tjänstepension med efterlevandeskydd 4.2M
Så 3 millar ovanpå det ska räcka för lite intressanta skatteeffekter, inflation och annat.

På tre år borde jag kunna eliminera behovet av livförsäkring baserat på att barnen blir äldre och jag spar i KF.

Var tänker jag fel?

Ett prisbasbelopp i en tjänstegrupplivförsäkring borde väl dock motsvara dito i en privat? Har en gräns på 30 pbb via jobbet (men typ halva priset mot facket), tänker att jag kan ”utöka den” genom att ta en till via facket, totalt 50 pbb (drygt 2.4 milj. 2022) för 79 kr då.

Antar inte att det finns nått rätt eller fel, men jag tänker att en livförsäkring även bör täcka del av lån så att kvarvarande kan bo kvar. Om man har möjlighet att ta lån för en miljon var och därför lånat upp lägenheten till två miljoner antar jag inte att banken låter den kvarvarande låntagaren ta över lånet, utan att det behöver betalas av (med exv. en livförsäkring). :thinking:

Det är förstås en del av uppskattningen hur mkt pengar som skulle behövas vid ett för tidigt frånfälle.