Vilken livförsäkring är bäst?

Jag har fått offert från Skandia på livförsäring belopp: 2 300 000 kr, premie 981 kr/år.

Finns det något bättre?

1 gillning

Det låter väldigt billigt!

Priset sätts efter ålder så jag gissar att du är ung. Skandias blir dyrare ju äldre man är. Jämför gärna med änke- och pupillkassan. Där kan man själv laborera med belopp och se kostnad utan att ”få offert”.

1 gillning

Håller med, tycker det låter väldigt billigt!

Jag betalar 804:- / året men då för 1 000 000 på Swedbank
Fyller 34 i år

Jag har Skandia via AkademikerFörsäkringar. 40 prisbasbelopp för 1056kr/år. Är 35 utan underliggande sjukdomar.

När jag gjorde research för drygt ett halvår sedan konstaterade jag att

• Skandia var billigast när man är ung, men blir dyra senare
  • Allmänna änke- och pupillkassan är “dyra” initialt men ger en återbäring som gör det billigt över tid.

Jag själv har båda två. Sedan var det galet svårt att jämföra på grund av olika “hopp” i pris.

Vad är din ålder, det är en viktig parameter för att kunna jämföra Livförsäkring.

Har just kollat runt lite och tipset är att kolla med facket vad/om de har något bra avtal.
Min sambo är lärare, därigenom kan både jag och hon teckna Livförsäkring.
För en 35 åring kostar det då 768 kr/år (belopp 2 500 000), och för en 50åring 1360kr/år.

Det var det förmånligaste jag kunde finna just nu och för vår situation.

Bra att kolla är även hur/om en nedtrappning av beloppet sker efter en viss ålder.(nedtrappning med 10% per år ned till 50% efter en viss ålder är vanligt.

För vår del kommer vi även att komplettera med en lägre summa i änkeochpupillkassan för att täcka upp för just ovanstående nedtrappning och för att täcka upp ytterligare 5år (upp till 70år) eftersom den andra försäkringen endast var giltig upp till 65år.

Om man skadar sig på börsen vilken livförsäkring täcker detta? :grin::joy:. Själv har jag ingen livförsäkring och tycker att oftast händer det något som man inte ha försäkring till. :grin:. Svårt att försäkra sig på allt. Det är säkert många försäkringsbolag som har det bra :thinking: på våran bekostnad. Då alla försäkringar har olika inehåll vet man inte vilken livförsäkring är bäst så länge man inte behöver försäkringen. :+1:

Har några frågor som jag funderar på som någon som vet hur man skall tänka kanske kan hjälpa med?

1. Hur blir det om man tar hänsyn till löneutveckling över tid? Man tenderar ju till att få högre lön i slutet på livet, därmed kanske det är procentuellt bättre att ha lägre kostnad i början snarare än senare?
  2. Då ÄPK är billigare i början kommer man ju kunna lägga undan mer pengar och investera istället. Räknar man med 8% kanske det jämnar ut spelfältet något. Ser Jans grafer här och tänker att det måste ju finnas något att vinna på att ha lägre kostnader i startfasen.

Allt detta förutsatt att man får snarlikt skydd i den försäkring man jämför med såklart.
Vad tror ni?

2 gillningar

Jag slutade med att jag körde 50/50 på ÄPK och Skandia.

Låter som en bra mellanväg. När du skrev att du valde båda i artikeln trodde jag du menade 100/100 :sweat_smile: Tack!

1 gillning

Hej.
Sent svar från mig. Men nu kom avin så det blev aktuellt igen.
Jag är 44 år.
Livförsäkring : 2 300 000 kr
Premie: 1086 kr (105 kr dyrare än i fjol)

Billigt i förhållande till våra. Vi har också 2,3m men det kostar 2300 kr per år på IF per försäkring. 42 respektive 45 år.

Tog dock beslut ikväll att avsluta dem vid nästa årsförnyelse. Syftet när vi tecknade dem var att den som var kvar om en av oss dog skulle kunna bo kvar i huset. I och med sparkapital som bör generera mer pengar i avkastning, alternativt kan användas för att betala av lånet så faller poängen med försäkringarna. Dör jag så får min fru dessutom relativt stora tjänstepensioner utbetalda. Och båda skulle kunna leva ungefär som nu på sin egen inkomst, eftersom vi idag sparar mycket av det vi drar in.

2 gillningar

1086kr/månad eller år?

Kan tänkas dum fråga men jag är väldigt novis på livförsäkring och hittills endast kollat på Änkan för min egen skull

2 gillningar

Per år. :slight_smile: Men ingen återbäring som på änkan. Jag själv kombinerar Änkan och Skandia.

Jag är 40 år, så här ser mina ut:

• Folksam - 3 Mkr - 2052 SEK per år
  • Skandia - 2.5 Mkr - 800 SEK per år (den här är billig på riktig, vet inte hur jag fått den)
  • Änkan - 1.0 Mkr - 2669 SEK per år (Återbäringsräntan under året uppgick till 2582 SEK på 35617 SEK).
  • Änkan 1.5 Mkr - 6095 SEK per år (Återbäringsräntan 1662 SEK på 27523 SEK) - relativt nytecknad.
1 gillning

Satan vad dyr din sista Änkan är. Är det för att den är nytecknad som “lite äldre”? 1,5M för mig kostar ca 2000 men jag är 27 år.

Yes, jag är ju gubbe nuförtiden. :joy:

Det som är klurigt med Änkans försäkringar är att de är dyra i början och billiga i slutet. De flesta försäkringar är ju tvärtom, billiga i början och dyra i slutet. Därför måste man jämföra priset på hela perioden vilket är klurigt.

Min tanke är att behålla Änkan hela perioden, men börja avveckla de andra nu efterhand som de ökar i pris. Behovet minskar ju också med tanke på att man amorterar på huset och barnen blir äldre.

2 gillningar

Hahah!

Jag har väl precis börjat uppförsbacken för livförsäkringar. Det vill säga, precis köpt lägenhet ihop med sambo (men fortfarande ganska billig bostad), inga barn än men förhoppningsvis snart, osv…

1 gillning

Helt galet billigt. Här är mina från Skandia:
image
image

(fortsättningsförsäkringen är den TGL som jag hade via min förra arbetsgivare).

Och min hos LF förmedlad av Hjerta:

Utöver dessa tre har jag en TGL-EF via Fora:

image

Är några år äldre än dig men deltat är mindre än 5 år. Har inte så enkelt att teckna nya livsförsäkringar då jag har bland annat högt blodtryck och hälsodeklarationer med det som följer på det är en mardröm att fylla i.

Så länge jag är under 55 år så har jag totalt 37 basbelopp (1.761.200) för en total årspremie om 1938 kr. Gjorde tyvärr missen att inte höja livförsäkringen hos Skandia när vi gifte oss / respektive tog huslån.

1 gillning

Min ålder: 30
Livförsäkring: 3 Mkr
Premie: 1620 kr / år
Försäkringsbolag: Länsförsäkringar

1 gillning