Sitter och skall betala månadens räkningar. Ser att en livförsäkring skall betalas…
Ser årets räkning, det ser väldigt billigt ut tänker jag, runt 666 kr per miljon.
Jag går och kollar vad den kostade förra året, runt 1000 kr per miljon i ersättning!
Inga konstiga tillval, medelålders person, personen dör, pengar betalas ut. Det handlar om exakt samma bolag, ett stort svenskt försäkringsbolag. Inga hälsförändringar har inträffat eller rapporterats till försäkringsbolaget. Bara ett år har gått.
Sannolikheten att dö borde inte ha ändrats så mycket av att försäkringstagaren blivit ett år äldre?
Har något blivit fel eller har prisjusteringar i branschen inträffat?
Tillägg:
1 Ser att Skandia tar något mer än 1000 kr per miljon enligt deras hemsida för 50 åring…
2 Det enda vi ändrat i vårt totala engagemang hos Försäkringsbolaget under året var en pytteliten justering som ökade priset på en annan försäkring med under 100 kr per år. Vi skulle ju därmed kunnat nå någon annan rabattnivå, men 33% rabatt tror jag inte det hade handlat om!
3 Det nya priset är lägre än vad exakt samma försäkring kostade för 6-7 år sedan. Kan bolaget ha gjort enorm vinst / “överavkastning” på sina inbetalda premier, och därmed sänker priset till kunder?
Ingen som har en aning? Nu är räkningen i alla fall betald, så då borde bolaget inte kunna ändra priset detta året i alla fall, eller? Offert (räkningen) + accept (betalningen) = avtal?
En annan möjlighet är att de gjort en ny utvärdering av vår bostadsadress, men 33% sänkning låter mycket från år till år för ett relativt stabilt bostadsområde.
De kan inte komma med någon ny räkning just i år men de kan ju ändra priset igen senare. Livförsäkring är lite som fjärrvärme. När du väl är kund är det närmast en monopolmarknad.
Medelåldern varierar ju ganska mycket beroende på bostadsområde, så jag tänkte det något som de använde vid prissättning, precis som vid bilförsäkring. Men så är det alltså inte?
Jag har kollat runt. Det verkar vara deras nuvarande listpris, men det är sjukt, för det är 30-50% av vad andra bolag tar per miljon!
Varför skulle du säga att man fastnar? För man drar på sig sjukdomar med åren, och därmed får svårt att byta bolag?
För 10-20 år sedan så fick jag ett år kraftigt sänkt premie på livförsäkringen från Skandia. Det berodde på någon form av återbäring som betalades ut på det sättet. Kanske något liknande har hänt här?
Jag har kontrollerat med min make/maka, som har ungefär samma ålder, och den personen fick ungefär samma låga avgift.
Jag lutar allt mer att de infört avgift beroende på postnummer. De andra bolagen har sina avgifter tydligt annonserade beroende på ålder, Folksam kräver personnummer. Jag kan inte se hur de kan hålla en så låg avgift om de inte personanpassar.
Jag har nu kontrollerat med en jämnårig som bor på ett “helt annat postnummer”. Det var i princip samma låga pris, så ingen prissättning per postnummer alltså.
Jag är fortsatt chockad. Jag har aldrig sett ett företag som är helt klart billigast sänka sitt pris med “ytterligare” 30%. Möjligtvis om företaget försöker knäcka sina konkurrenter, men det tror jag är svårt med livförsäkringar? Frågan är om det finns 30% vinstmarginal att ta av från det ursprungliga priset?