Pratade med min bank igår om ett upplägg med Bolån. De erbjöd mig en ränterabatt på 1.59 gentemot att jag tecknar en livförsäkring också. Problemet är att livförsäkringen typ äter upp stora delar av rabatten. Driftade med bankkvinnan vad bindningstiden på försäkringen var och fick till svar att det är en månads bindningstid. Så nu funderar jag lite vad som händer om vi tar ränterabaten och efter 4 månaders kostnadsfri livförsäkring säger upp den?
Försvinner min rabatt då? Hon jag pratade med menade att: “ja… vi kan ju inte övervaka det”.
Ingen aning, men jag tror inte de kollar! Gissar att ni blivit erbjudna rörlig ränta och då kan ni ju byta bank när ni vill om de höjer räntan. Rabatten brukar gälla i 12mån sen är det ny förhandling oavsett.
Jo men exakt, jag tyckte det var en fördelaktig ränta. Problemet är att försäkringen kostar 450 i månaden, och deras rabatt ger totalt 520 kr i rabatt. Så i slutändan “sparar” jag 70 kr
Ok! Det lät mycket.. men beror ju på ålder, risk och beloppet i försäkringen. Men om du behöver en livförsäkring så får du ju jämföra med vad andra försäkringar kostar. Behöver du ingen livförsäkring är det ju pengar i sjön.
Vad är det de försöker erbjuda?
Jag har 2 mille i livförsäkring, en simpel försäkring,dör jag, pengar ut. Kostar 30 kr/mån typ.
Med 450 kr/mån så måste det ju bara 15-20 mille….
Dom kommer absolut inte kolla. Jag fick via swedbank svinbillig hemförsäkring från tre kronor 89:-/ mån med extra resetillägg. Jag bytte bank till skandia för 4 år sen men har kvar försäkringen till samma pris. Det är för övrigt den enda försäkring jag och min fru har.