Bank som höjer rörlig ränta. Bolån

Vi har bolån med rörlig ränta, där den effektiva räntan är 4,43%. Vi fick idag ett brev att banken har sänkt vår ränterabatt från 1,60% till 1,45%, och därmed blir den effektiva räntan 4,58%. Jag har hört av mig till banken men inte fått svar ännu. Hur skulle ni agerat i min situation? Jag har begärt amorteringsunderlag och jag ska höra med andra banker om de har ett bättre erbjudande.

Är det någon med rörlig ränta som har varit med om att räntan har höjts nu i rådande världsläge där många tror på räntesänkningar?

1 gillning

När du fick ränterabatten presenterad hur länge skulle den gälla då?

Det var slarvigt av mig att tro att ränterabatten skulle gälla för alltid. I det finstilta står det att rabatten gäller 2024-01-08 tom 2024-04-30. Så där har jag svaret min min egen fråga! Det är som när man frågar frugan var någonting är, och när man får hjälp att leta, då helt plötsligt dyker det upp! :slight_smile:

4 gillningar

Vad jag vet så är det bara Skandia som har permanent ränterabatt och inte förstör för sina kunder på det här sättet, byt dit så fort du kan.

Du kan se vilken permanent rabatt du får direkt på hemsidan, då ser du också vad som påverkar rabatten, enkelt att jämföra.

Haha men å andra sidan har du fått relativt bra ränterabatt även efter den första gått ut.

1 gillning

Låter som en “blåsning”, normalt gäller ränterabatt minst ett år. Drygt för alla att förhandla var tredje månad. De hoppades nog att du inte skulle bry dig. Vilken bank?

1 gillning

Nästa gång se till du får ränterabatten minst 1 år.

2 gillningar

Byta bank och få en ny ränterabatt?

Vi har Länsförsäkringar bank. Jag hörde av mig till banken och fick den ursprungliga rabatten förlängd till sista december 2024. Det lönar sig att höra av sig! Tack för ert stöd!

3 gillningar

Jag blev erbjuden en ränterabatt av LF på 1.37 % (har nu Swedbank 1.23 % rabatt) Men då var jag tvungen att spara 3000:- hos dom. Beställde amorteringsunderlag från Swedbank och när jag nu skulle byta till LF ringde jag Swedbank en sista gång och vips så gav dom mig samma rabatt som LF utan krav på något. Jag stannade kvar:)

3 gillningar