Omförhandla rabatt på rörlig ränta hos Swedbank och Nordea

Jag och min sambo har köpt lägenhet och har förhandlat om räntor med både Swedbank och Nordea. När det gäller rörlig ränta kan Swedbank erbjuda 110 punkter rabatt och Nordea kan erbjuda 120 punkter rabatt, vilket ju känns lockande. Men är det just ett lockpris? Vad händer om ett år när rabatten går ut och ska omförhandlas, finns risken att den blir mycket lägre eller till och med försvinner helt? Är det någon som har erfarenhet av detta med just Swedbank eller Nordea? Läste om någon som endast hade blivit erbjuden 10 punkter rabatt när de skulle omförhandla efter ett år, hoppas ju lite att detta var ett skräckexempel, men det är kanske så det funkar?

Tacksam för råd om detta!

Det finns nog risk att banken försöker smyghöja.
Precis som exakt alla försäkringsbolag och elbolag i världen.

Lösningen är att förhandla och vara beredd på att byta bank efter perioden.

Kan bara svara hur det varit för mig personligen på Swedbank. Om det är en generell regel eller inte vågar jag inte svara på.

Jag har förhandlat till mig en rabatt. Den rabatten är bunden ett år. När bindningstiden gått ut så finns möjligheten att förlänga rabatten i internetbanken eller att inte göra något – vilket innebär att du får listränta istället. Det tredje alternativet, som jag gjort, är att ringa min rådgivare för att försöka pressa rabatten ytterligare.

Generellt vid förhandlingar, kanske efter byte av bank:

Det är ofta lockpris, man ger mer rabatt till nya kunder för att binda dem till banken, ofta med krav på helkund m.m. Nästa gång man förhandlar blir det svårare att få rabatt, de har gjort vad de har kunnat säger man, eller “cheferna ger mig inte möjlighet att gå längre än så här”. Dvs acceptera eller byt bank. Det lönar sig att vara otrogen och byta mellan bankerna även om det är lite bökigt.

Hej,

Vi hade en rabatt på 1.09 första året (Swedbank), genom internetbanken kunde vi nu (år två) få en rabatt för nästakommande år på 0,99 dvs en höjning som de flesta troligtvis skulle acceptera för att det enda alternativet kan tyckas vara att inte gå någon rabatt alls. Dock ringde jag upp och förklarade att jag önskade samma rabatt som föregående år om de inte kunde motivera varför vi inte skulle ha det. De pratade lite om generella ränteläget varpå jag påpekade att det borde ses i listräntan och inte i min rabatt. Det knorrades lite men 0.1% rabatt extra fick vi för ett samtal på 8 minuter. Bra timlön! Jag hade dock fått blodad tand och funderar på att begära ut amorteringsunderlaget :smiley: Stå på dig, våga ifrågasätta och lycka till!

2 gillningar

Tack! Det var precis det här jag ville höra! :smiley:

Skulle rekommendera att kolla på faktisk ränta iställer för rabatt.

Swedbanks listränta är 2,74% och Nordeas listränta är 2,49% i mars. Detta medför att man behöver 0,25% bättre rabatt från Swedbank för att komma till samma reala ränta.

Sen måste ju bankerna även redovisa genomsnittliga räntan som är 1,49% för Swedbank men 1,7% för Nordea i Mars.

Slår man ihop det så är du erbjuden sämre rabatt än genomsnittet av Swedbankskunder och bör kunna förhandla ner räntan ännu mer…

Ps, kanske också intressant,

1 gillning

Tack Thomas! Jag ska ta en omgång till med telefonen hör jag :slight_smile:

Kan vara bra att ha konsumentverkets lista på snitt räntor för olika banker framför sig,

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan/jamfor-borantor/

Tack för din input! Det är ju tyvärr svårt att jämföra reell ränta eftersom den ändras hela tiden och förmodligen kommer hinna höjas innan tillträdesdagen. När vi fick erbjudande från respektive bank låg Swedbanks rörliga ränta på 2,49% och Nordeas på 2,50%, men i fredags höjde Swedbank sina listräntor och Nordea lär väl följa efter kan man tänka.

Vi har försökt hänvisa till snitträntorna när vi har förhandlat, men har fått som svar att de inte kan matcha dem nu för att läget har ändrats så mycket bara senaste månaden. Känns som att vi hamnar i ett väldigt dåligt förhandlingsläge på grund av detta.

Vår plan var från början att binda räntan på 2 år och räntesäkra på 2,26% men Swedbank drog ut på tiden så våra lånehandlingar blev inte klara förrän i fredags efter att de hade höjt räntorna, så nu höjdes räntan helt plötsligt med 35 punkter. Det känns inte riktigt värt att räntesäkra nu när allt redan har höjts så mycket, vet inte hur mycket mer som kommer hinna hända innan vårt tillträde 1 juni. Vi kommer att få betala 10 000 kr mer om året än vad vi hade tänkt om vi binder på 2 år, därför har vi nu börjat fundera på om det ändå kan vara värt att ha rörlig ränta om rabatten ändå är hyfsad.

Om du kan vänta tills på fredag så får du genomsnitts räntan för april om det skulle underlätta?

Där har du en bra poäng, det kan verkligen vara värt att vänta på snitträntorna för april!

För information, jag hörde av mig till banken igen och sa det magiska ordet “amorteringsunderlag”. Så nu har vi en ränkteavvikelse på 1,34% (de där 0,25% du pratade om Thomas). Så nu ligger vi mer i fas.
Jag ska dock få ränteunderlaget och tänker mig att jag ringer runt till ett gäng banker för att se om det går att motivera ett tredje samtal till Swedbank.
Förlåt för trådkapning. Jag tänker dock att ni kan ta med er flexibiliteten i att ha ett rörligt lån är ju verkligen att det går att ringa runt till vem som helst och relativt enkelt flytta lånet om inte ränterabatten passar en. Nackdelen är väl att man måste stå ut med när räntan rör på sig, men om jag blundar och tänker att bunden ränta betalar en försäkringsavgift så känns det bättre. Förutsätter dock att man har marginalerna. Detta är vårt första bolån och vår första omförhandling så jag tänker att det också tillåter att det inte måste bli perfekt, men jag vill inte heller vara sämst :slight_smile:

Jag tog ett bolån hos Nordea för ganska exakt ett år sedan.

Fick 129 punkter rabatt på rörlig ränta tack vare att mina föräldrar också blev kunder och flyttade sina bolån till Nordea. Eftersom mina föräldrar band sina lån på 3 år och jag tog rörligt så bävade jag lite inför min villkorsändringsdag som var förra veckan. Jag fick i alla fall behålla mina 129 punkter rabatt utan tjafs visade det sig.

Oj, bra jobbat! Här satt man och kände sig nöjd med 1,05 i ränteavvikelse, kanske får ta och ringa Swedbank imorgon.

1 gillning

Jag gjorde ett försök men lyckades tyvärr inte. Första budet var en lägre ränteavvikelse än jag redan har, andra budet var att förlänga min existerande ränteavvikelse. Tredje budet var: “Det finns ingen människa på jorden med mandat att ge en bättre ränteavvikelse än den du redan har.” (min tolkning).

@Niklas_Petrov Vill du dela med dig av hur stort ditt lån är och vilken belåningsgrad du har? Kanske kan påverka.

Absolut. Vi sitter på en bostadsrätt värderad till drygt 5,1 med en belåningsgrad på runt 72% enligt bedömningen de gjort i förrgår. Värt att notera så har värderingen ökat med typ 500k sedan vi köpte den (från 4,65 som lånet var baserat på). Jag har läst att en ny värdering inte ska ske oftare än var 5e år men i praktiken ber de om ”uppskattad värdering” vid varje tillfälle då du byter långivare eller som i detta fall omförhandlar med nuvarande. Värt att därför ha en booli värdering som uppdaterar varje månad för er bostad även efter ni flyttat in. Säger inte exakt om er bostad men ger ju en generell hänvisning för utvecklingen i området.
Utöver det har vi en inkomst i hushållet som också ökat med runt 5% sedan vi köpt vilket spelar in.
Precis som er hade vi inte mycket till förhandling vid köp, vi ”förhandlade” med tre banker och fick ungefär samma ränta. Det är väl det jag skulle rekommendera, hör med flera banker (ink nisch). Kika om ni kan ha gröna bolån (ger ungefär 0,1% extra).
Jag har tidigare varit emot att bli ”helkund” i Swedbank, men jag funderar nu på om ev kostnad för att bli helkund utan att praktiskt flytta över något kanske också bidrar till mer rabatt och ska fråga dem om det.
Ett annat tips är att kika på Ica banken, deras rabatt beror på hur mycket du handlar för hos deras matbutiker, så dyra matvanor bidrar till lägre räntekostnader :wink: