Jag håller på med min årliga städning av ekonomi som inkluderar ombalansering i portföljerna och en annan av punkterna är att se över bolåneräntan. Tänkte eventuellt göra att avsnitt på ämnet, vilka är era bästa tips?
Mitt absoluta bästa historiska tips har varit att begära ut amorteringsunderlag, då det på vissa banker triggar en “client recovery”-process där vissa blir uppringda och erbjudna en riktigt låg ränta. Jag fick en gång en ränta på Swedbank långt under listräntan.
Således; vilka är dina bästa tips och hur brukar du göra?
Mitt tips: Benchmarka alltid mot statliga SBAB (kräver ingen förhandling). När jag band lånet på tre år i höstas kunde ingen av storbankerna matcha deras ränta, trots att jag tom erbjöd mig flytta över tjänstepensionen (vilket en för övrigt bör passa sig noga för).
Vet inte om tipset nedan hjälper någon men kommer man under 2 milj i bolån (med förhållandevis bra belåningsgrad) så ökar räntan. Inte nämnvärt men ändå.
Exempel hos SBAB, 1,24% för lån på 2 miljoner och 1,27% för lån på 1 999 999 kr.
(Belåningsgrad under 60% för ovan. Inte räknat på skillnader med högre belåningsgrad).
Kanske självklart för många här men första steget måste vara att inse att man bör förhandla på bolåneräntan.
I vilken annan ”butik” kan du få 40-50% rabatt bara genom att fråga om det?
Att kunna se och jämföra snitträntan tror jag är nästa steg. Då blir det enklare att jämföra eventuella erbjudanden.
Steg 3 skulle jag säga är att ta kontakt med några olika banker. Där är det du Jan som ska ha cred, vill minnas att du skrev något om att ha en ”bank att öva med”. Har man haft en sittning om bolån med en bank upplevs nästa sittning (med en annan bank) oftast ännu bättre osv. Man känner igen frågorna och blir lite bättre förberedd
Instämmer.
Har bett om lägre ränta flera gånger och fått svaret att jag redan hade låg ränta. Men nyligen har jag gjort en extra amortering för att komma ner i belåningsgrad 70%. Då kunde jag få låna i SBAB med 0,28 procentenheter. Begärde amorteringsunderlag från SHB och blev uppringd där dom matchade SBAB:s ränta, så jag stannade kvar.
Men det visade sig i förrgår att rabatten inte var fast för när rörliga räntan höjdes med 0,05 så höjdes även min ränta.
Hur menar du nu? En rörlig ränta innebär att räntan kan gå både upp och ned. Höjs det allmänna ränteläget så går räntan upp. Annars hade ju räntan varit bunden.
Precis, rabatten är i förhållande till listräntan. Så rabatten är “fast”.
Jämför med att man får 30 öre rabatt på bensinkortet …man betalar olika pris varje gång man tankar trots det.
Ja du har givetvis rätt! Jag hade otur när jag tänkte…
Har ju haft fast rabatt förut och räntan har ju ändrats, men inte i förhållande till listräntan.
Kändes bara lite komiskt när jag fick 1,50% och sen veckor efter höjdes den till 1,55%. Tycker bankpersonen kunde sagt rabatten i förhållande till listräntan, också
Följer denna tråden då vi behöver ta tag i att förhandla räntan.
Vi har i dagsläget Handelsbanken och har vårt bolån uppdelat i 2 större delar. Den ena bunden till 2025 och det andra obundet. Vi har fått ett förslag på ränta men det ligger en bit över ex SBAB så vi behöver fortsätta förhandla. Vi har under 70% belåning. Överväger att binda den delen som är obunden som en försäkring.
Tror ni att det ger stort effekt att begära amorteringsunderlag för oss? Eftersom det är dyrt att lösa den bundna delen blir det ju inte särskilt troligt att vi kommer byta bank de närmsta åren.
@janbolmeson
Här kommer resultatet på hur jag gjorde. Räknade ut kostnaden för räntekostnaderna för 3 år och kollade upp vad jag kunde få på en annan bank och gjorde samma uträkning på den räntan. Sedan skrev jag så här till banken.
Hej!
Tack för ditt ränteförslag. Vi har tittat på det och det står sig inte alls bra mot andra banker. Om vi fokuserar på räntan på 3 år så gav ni ett förslag på 1,84%. Som exempel kan vi få 1,27% på 3 år hos danske bank. Det är stor skillnad och under en de 3 åren som vi binder skulle det bli 20376kr dyrare att låna med räntan ni erbjöd.
Vad blir ert nästa förslag med bundet i 3år?
Efter detta Mail gick dom ner till 1,54 på 3 år vilket vi är nöjda med. Eftersom kostnaden för att byta bank skulle blivit för dyr var det inte ett alternativ.