Jag har två lån på huset med 2050 000 ((vilkörändrinsdag 29/1) och 152 000 (vilkörändrinsdag 28/2)på Handelsbanken och kommer behöva bestämma imorgon den 29/1 innan lånet går automatiskt till listränta som nu är 2.39.
Fick erbjudande på Handelsbanken för binda den stora lån med 1.24 på 3 år. Den lilla lån har inte fått erbjudande än men som lägst på 3;år kan bli 1.6 (med
grönt bolån som så länge fick vi på på den lilla lånet) om vi inte få någon erbjudanden eftersom det är olika datumet på den.
Vi amortera 3500 per månad och spara 15000 å fönster på olika institutioner men inte mycket på Handelsbanken.
Den andra erbjudanden som vi fick vår från Landshypotek 0.89 för 1 år bindningstid.
Någon som skulle ge ett råd vilket skulle vara bästa just nu?
Du lär inte få lägre ränta än erbjudandet från Landshypotek. Vad skulle det vara för problem med att ta det? Du behöver flytta den stora delen till rörlig ränta för att kunna flytta helheten när den lilla delen går ut.
Den ända problem är eftersom ränta är så låg, nästa år när Landshypotek går ut kan vara högre än 1.24 som vi få från Handelsbanken. Den 0.89 är på grund av rabatt från villaägarna på 0.10.
Det kommer det naturligtvis att vara men det kommer sannolikt Handelsbanken vara också. Hela idén att försöka tjäna pengar på bunden boränta är dömd att misslyckas. Det du kan räkna på är det som är här och nu. Landshypotek framstår för mig som en no-brainer.
Jag hade testat ringa Compricer och bett dem scanna av vilka bästa räntor du kan få på olika bindningstider. För att inte missa nåt. De brukar även ha koll på rabatt som t ex från Villaägarna.
De kan dock bara ge räntor från de låneinstutut som de samarbetar med, men i jämförelselistan på deras hemsida listar de även andra låneinstitut. Så kolla där med.
Kan inte ge dig några råd då det är beroende på din egna riskbenägenhet och ekonomi. Men tänkte länka till ett pressmeddelande från SBAB där dem spår lite om framtida räntor.
Jag fick svar från Compricer men samma ränta som dem ge är den som du också få på skärmen. Inga personlig rabatter. Den hade bara Skandia och SBAB som partners. Alla andra deras banker var mindre institut.
Min fru för tillfället vill helst inte binda lånet på mer än 5 år om det är så att vi väljer sälja huset kan vi står ut med stora extra utgifter. Det känns jättekul att har en 10 år ränta med 1.15 förutsätt att vi inte behöva sälja.
Än så länge allt tider att vi kommer ta risk med Landshypotek med 0.89 och hoppas att ränta går upp inte så snabbt med lite tur kan sänkas igen.
Jag skulle acceptera Handelsbankens ränta på 1,24% och sova gott de närmaste 3 åren. Men beslutet beror helt enkelt på vilka förutsättningar du/ni här. Om du inte planerar och sälja och flytta kan du absolut binda lånet på 3 år. Räntorna lär inte bli mycket längre än 1,24% de närmaste åren. Men kanske värt att räkna för olika scenario och se hur mycket du kan spara.
Sedan vet jag inte om det är möjligt att flytta bara det stora lånet till en annan bank. Kolla det.
Sedan jag tackade ja till bolån med 3 års bunden ränta på 1,5% (april 2020) har i princip den rörliga räntan varit högre än den bundna hos Handelsbanken. Man kan spekulera om framtiden och ha rätt ibland men ingen garanti. Jag tar gärna det säkra före det osäkra när det kommer till bolån och accepterar medvetet att betala lite mer för det.
Finns nog ingenstans man kan binda en 10åring på 1.15 idag. Vissa banker erbjuder ju säkerhetsbyte, vilket innebär att ifall du ska flytta så tar du bara med dig ditt lån.
Pratade snabbt men Handelsbanken och fick nytt erbjudande på 1,17 i 3 år med möjlighet få ner till 1,07 om vi få grönt bolån rabatt samt 1,25 på 3 månaders allt på den stora lån. Den lilla lånet är förhandlingsbar när den går ut i slut av februari utifrån räntesats på dagen.
Jag kanske har fel men när vi bilder oss och acceptera den på den stora lån, försvinner även vilkörändrings möjlighet på den lilla med 1,7 och vi står med listränta på 2,39 eller högre.
Funderar om det är värt accepterar 1,25 och kolla möjlighet med andra banker som SEB, Swedbank, Nordea , danskebanken , SBAB om bättre ränta för längre bindningstid.
Kolla med olika banker och spela dem mot varandra.
Vi fick ner räntan till 1,18% på 3 år för ett halvår sedan.
De går lägre än ni tror, men man måste kolla med alla storbanker och stora aktörer.
Berätta för bank x att bank y erbjuder denna räntan.
Så får ni se om de går ner.
Välj inte listräntor iaf.
Nu har jag accepterat erbjudanden från Handelsbanken för 3 år på 1.17 med möjlighet att få 1.07 då har vi energi klass B.
Den lilla lånen kommer vi få en erbjudanden inom några veckor säger bankman och med lite snack med att spara lite kapital hos dem går nog att få 1.07 på båda.
@Andrea33 tycker du har gjort rätt. Vi har kämpat med HSB då dem erbjöd 1,27 på 3 år men när räntan steg nu för en vecka sedan steg vår erbjuden ränta till 1,54. Med rabatt och allt. Så det var bra jobbat och bra val för 3 år tycker jag. Vågar fråga hur du gjorde för att få ner det så pass då vi kämpade med det som tokar och fick den ökad istället.
Du kan få 1,28 hos Danske Bank just nu om du binder i 3 år.
Så kolla där och spela ut din nuvarande bank mot Danske så matchar de säkert om din belångsgrad inte är för hög.
Tack! Vi har inte gjort särskilt mycket genom att jämföra erbjudanden som vi fick från Landshypotek. Vi har plockat nästan alla vår sparande och det är nästan pengar till lönekontot som vi har hos dem HSB gå oss faktiskt 1.04 för 3 men det som har hänt är ränta gick upp i måndags då kunde dem inte få ge oss den ränta på 1.04 och med grönt bolån 0.94. tyvärr han vi inte trycka på knappen. Ska vara mer insatt nästa gång så snart kan ta rätt beslut.
Kolla var har ni för energi deklaration. Om det är A och B eller annan energi certifiering. Det ger 0.10 rabatt.
Nu har jag tryckt på knappen och det är registrerat att välja dem .kan ändra mig senast 23:59 idag men det inte många alternativ långsiktigt. Vi få vara se vad kommer ränta landa inom 3 år. SBAB har gjort en prognos för kommande 3 år och det handlar inte stora höjning . Sedan kan mycket väl hända att inflationen inte går upp som skulle och då kommer alla räntor står stilla .