Vad är en bra ränta i dagsläget?

Dags att binda om lånen. Har levt gott under denna räntehöjning med räntetak som dessvärre går ut nu.
Huset köptes för 3,5 milj 2015 och har inte värderats sedan dess. Hyfsat attraktivt område, en granne med mindre liknande hus sålde för 5,3 nu på försommaren. Angett 4,5 som husets värde när jag kollat räntan via snabbsidor.
Har idag lån på 2,7 milj amorteringsfritt (men har egentligen inget emot att börja amortera igen, togs bort under föräldraledighet).
Någon idé om ränta vi skulle kunna anse oss nöjda med?
Fasta trygga jobb och sparar en hel del varje månad så vi har marginaler.

Titta på vad SBAB erbjuder och försök hamna 0,20-0,40%-enheter under det. Det är en hyfsad ränta. Vill man ha bättre behöver man något att förhandla med.

2 gillningar

Landshypotek har bra räntenivå just nu.

2 gillningar

Tack! Då ska jag kolla vad de erbjuder!

Om du kollar med landshypotek utan att ha gjort en omvärdering hamnar du på över 75% belåningsgrad och får därmed en högre ränta.

Kolla med dem hur de vill gå tillväga för att värdera om (om andra försäljningar i området räcker eller om mäklare ska värdera).

Annars, med ”enbart” 2,7 mkr i lån hade jag inte amorterat om jag inte vore tvungen. Om vi pratar storbankerna blir mindre lån mindre intressanta för dem och brukar innebära sämre ränterabatter förutsatt att KALP-kalkylen går ihop och att säkerheten (alltså fastigheten) är tillräckligt mycket värd.

Med det sagt tycker jag det är värt att kontakta några storbanker och säga: vi kan få x ränta hos SBAB eller Landshypotek, kan ni göra nåt bättre än det? Har själv landat i en bättre ränta på det viset.

Har ni schysst energiklassning (A,B, ev. C) kolla även upp vad som gälller med grönt bolån för er.

Generellt, behöver man vara under en viss belåningsgrad, eller vara helkund för dessa?

Jag själv tänker att bolånet får gärna vara hos en separat bank, så man slipper krångla med allt annat.

Är det någon som har lyckats hamna där utan krav på motprestation (flytta tjänstepension mm)? Har hört exempel på att folk hamnat 5-10 punkter under SBAB, men undrar om det går att få mer utan massa extrasaker.

2 gillningar

Ja, det verkar svårt att få ner under SBAB utan att ha ngt mer att erbjuda. Har allt sparande på annat håll så är nog inte så attraktiv på så vis :wink:
Det går att få 0,36 lägre med bundet ett år jämfört med 3 månaders. Vet att räntorna är på väg ned, men funderar på om det kan vara värt det ändå?

1 gillning

Ska precis förhandla med min andra huvudbank för att pressa ytterligare, men jag fick 4,34% (1,25% rabatt) hos Swedbank på rörligt bara genom att beställa ut amorteringsunderlaget. 80-85% belåning.

Så det var inte mycket jobb för att hamna en bit under SBAB vid samma belåningsgrad. För där skulle det bli 4,62%.

Vi har fått erbjudande om 4,22 hos SBAB. Men 3,86 på 1 år. Känns som att det skulle kunna vara värt att binda på 1 år även om räntorna väntas gå ned.

Vilken ränta som är bra eller ej beror även på en del underliggande parametrar.
Såvitt jag förstått det så är det Villa vi pratar om och en belåningsgrad på ca 60%
Vilken energiklass är det på bostaden? (vissa ger rabatt om energiklass, a,b eller c)

Landshypotek verkar ligga bra till för villor med högst 60% belåning så erbjuder de följande räntor.
3-mån: 4,12
1-år: 3,64
2-år: 3,24
3-år: 3,05
5-år: 2,99

Om belåningsgrad på max 75%
3-mån: 4,22
1-år: 3,74
2-år: 3,34
3-år: 3,15
5-år: 3,09

Tack!
Vi har dessvärre dålig energiklass på huset.
Håller på med en ansökan hos landshypotek och får se om de accepterar min uppskattade värdering utan att koppla in mäklare.

Men om de accepterar vår värdering, hade ni satsat på 3 månaders eller 1 års bunden ränta?

Hur snart går er nuvarande ränta ut?
Riksbanken har sitt nästa penningpolitiska möte 2024-08-19.

1 gillning

Redan 27/8 dessvärre.

Snyggt! Det verkar som att ~1.25 är ungefär den rabatt man får. Jag har Nordea och fick efter 1.30 efter påtryckning MEN de har ju typ högst listräntor. Hamnar trots maxad (?) rabatt 12 punkter över SBAB…

Jämför förutom Sbab även med Hypoteket, Skandia, Stabelo, Ikanobanken som alla har räknesnurror på sina hemsidor .

Tack, bra tips! Har kollat Skandia och de är hittills bäst (kan få 4.09!) men ska stämma av de andra också. Stabelo är för max 60% belåning va?

Det stämmer Stabelo har max 60% belåning