Stabelos 3-månaders redan höjt till 2,24%?

1 gillning

Spännande, första gången vi har bättre ränta än vad de erbjuder (har för hög belåningsgrad för att låna via dem). Vi har 1,79 på 3 månader från 1 juli (rabatt på 1% på listan) hos LF.

De bör ju ligga över de flesta storbankerna med den -% för 3 månader nu.

Det var det värsta! SBAB ligger plötsligt lägre med 1,89% på den rörliga räntan
Annars upplever jag SBAB som hökiga i sina utalande gällande ränteläget

Det är ändå anmärkningsvärt. Hade hoppats att Stabelo m.fl kunde rida ut stormen längre än såhär med tanke på låg overhead gentemot storbankerna.

Det kanske hör ihop med att de har haft tillräckliga inflöden av kunder fram tills nu? Såg följande…

P.g.a hög efterfrågan har vi tillfälligt stängt ansökan för köpa ny bostad. Mejla bolan@stabelo.se om du vill få ett meddelande när vi öppnar ansökan igen.

1 gillning

Jag valde stabelo för att slippa förhandla. Får nog titta närmare på andra alternativ om de höjer så mycket… SBAB kanske inte är så dumt.

Det är väl en bank?
Allt en bank vill är att tjäna pengar?
De har planerat att inte nog många byter. Eller så är det snabba cash.

Valde Stabelo av samma anledning. Det är en stor besvikelse.

Jag tror de andra kommer också öka räntorna snart, stabelo har precis ökad räntor idag, SBAB och Hypoteket har fortfarande Juni siffror.

2 gillningar

Ja dom har strul och har haft det i minst 1 vecka. Man kan inte se lånet och framtida betalningar i inloggat läge.

Kan vara så. Ska bli intressant och se vad det blir på Hypotkeket.

Man ska aldrig bara kolla på listräntan hos storbankerna. Kollar man på snitträntan som kunder faktiskt får hos storbankerna så är Stabelo riktigt dåliga. Förstår inte att folk väljer dem.

1 gillning

Svaret på mening tre kanske ligger i mening ett och två. Folk är vana att jämföra priser på prisjakt och liknande. Kan det vara så att storbankerna skjuter sig själva i foten och tappar kunder genom att visa en ränta som är högre än konkurrenternas (och vad de faktiskt kan tänka sig att låna ut för)?

Så är det nog bland yngre och mer “vakna” bolånekunder.

Men den allra största delen av bolånestocken för storbankerna lär ju vara trogna kunder med max typ 1 mille i bolån som inte orkar förhandla ränterabatter i tid och otid. Föreställer jag mig :slight_smile:

1 gillning

Swedbank som ett exempel höjde precis listräntan för 3-mån från 2,99% till 3,24%. Nu vet jag inte vilken ränterabatt som genomsnittet har, men tror det är svårt att landa under 2,24% i alla fall.

Får avvakta några månader och se om de andra bankerna kommer ikapp.

Har kommit fram till att mitt lån är för litet för att det ska gå att pruta på räntan. När jag hade SEB innan, frågade jag om de kunde matcha Stabelos ränta. Svaret jag fick var: “Vill du att jag ska skicka amorteringsunderlag?”

4 gillningar

Uppstickare som Stabelo och Hypoteket verkar inte ha rabattar som traditionella banker.

Nej. Det ingår i affärsiden.

Extremt förenklat: storbankernas listräntor utgår i princip från 85 procent i belåning och en KALP som nätt och jämt går ihop. Har man bättre än så, är det bara att pruta.

Om man som uppstickare bara erbjuder 60 procents belåning är man så pass trygg i sin utlåning, att man kan lägga sig “rätt” från början.

4 gillningar

Vi blev erbjudna 1.5% ränterabatt hos swedbank igår så 1.74% rörlig ränta i 3mån…

2 gillningar

Får en vara nyfiken och fråga om belåningsgrad? Bra rabatt!

85%, för ny bostad.

1 gillning