Stabelos 3-månaders redan höjt till 2,24%?

Oj, ja bra rabatt verkligen känns det som!

Det kan ju handla om summan också. 85% på en miljon eller på 20 miljoner gör ju skillnad på bankens inkomstsida.
Men ja, bra villkor! :slight_smile:

…och välkommen till forumet @Lisa_S!

2 gillningar

Problemet med att kolla på snitträntorna just nu på 3-månaders på storbankerna är att nu när räntorna höjs tar det upp till tre månader innan de räntehöjningarna slagit igenom i listan för snitträntorna. Så i tider med rörelse av räntorna är det svårt att dra slutsatser av snitträntorna.

Hur menar du?
Genomsnittsräntan för 3-månaders bindningstid i juni 2022 innebär den volymviktade räntan för alla nya och omförhandlade lån under kalendermånaden juni. Varför skulle det “ta upp 3 månader” innan eventuell räntehöjning syns?

Låt säga att Banken AB höjer sin 3 mån-ränta från 1% till 10% den sista bankdagen i juni. Då skulle såklart genomsnsnittsräntan i juni vara missvisande för att fånga aktuell ränta (10% gällde bara en dag i juni), men om du väntar till början av augusti så kommer ju genomsnittsräntan för juli vara korrekt och fånga den 10%-iga räntan.

Med brasklapp för att jag missuppfattat vad du menar.

/Viktor

1 gillning

Hur stort belopp?
Vi fick 130 punkter rabatt på strax över 5 miljoner, 70% belåningsgrad

Det var jag som tänkte fel runt vilka lån som räknas in i en viss månads snittränta, jag tänkte att det var alla pågående 3-månadersräntor alltså även de som förnyats för en månad sen.

Swedbank har en listränta på 3,24%, och en genomsnittsränta på 1,89%. Så det betyder att den genomsnittliga ränterabatten ligger på 135 punkter? I så fall dags att ringa till dom!

Att tänka på är att listräntan är “dagsfärsk”, men såklart inte genomsnittsräntan för en månad. Alltså listräntan är från idag (6 juli) och genomsnittsräntan är för 1-30 juni.

Nu har jag inte koll på hur Swedbank Hypotek höjt sina räntor under juni, men om listräntan ligger någolunda stabil under juli borde ju även genomsnittsräntan göra det. Då blir den genomsnittliga ränterabatten för juli mer “stabil” som argument vid ett telefonsamtal med dem :slight_smile:

Hypoteket och SBAB har också uppdaterat räntorna nu. Med 60% belåning på en 2M SEK bostad har Hypoteket 2,23% (max. 2,59%) och SBAB 2,17% (max 2,52%).

Kanske intressant att veta att stabelo erbjuda 0,10% rabatt via SPP och ytterligare 0,10% rabbat grönt bolån, så man kan få 2,04% om man har till ex. tjp hos SPP och boende med energiklass A eller B. SBAB erbjuder grönt bolån också, så 2,07%.

Verkar att de 3 ligger ganska nära varandra.

SBAB erbjuder även 1,00 procent i sparränta i skrivande stund. Kan nog inte bli tryggare än att ha staten som bostadskreditgivare och förvaltare av sparbuffert.

1 gillning

Idag höjde SBAB listräntan. Med en belåningsgrad på 40% hos Stabelo får jag ÄNDÅ lägre ränta hos SBAB. Uppstickarbankerna verkar inte kunda konkurerra med dom stora i dessa bistra tider…?

2 gillningar

SBAB ägs av Staten. Stabelo är ett bolag som fortfarande inte visar någon vinst. Spännande fortsättning följer…

1 gillning

Har nu även kollat vilken ränta man får hos flertalet banker. Dom flesta ligger ca 30-40 punkter lägre - och då är det oförhandlat… Bara att forsätta vara notoriskt otrogen antar jag.

1 gillning

Ha i åtanke att siffrorna på tex Compricer är från november fortfarande om det där det du tittat på.

Men det är faktiskt intressant att SBAB ligger lägre än Stabelo på den belåningsgraden.

SBAB höjer räntorna.

De kunde knapp konkurrera i bra tider efter förhandling med de stora.

Länsförsäkringar har börjat köra med räntefri månad som lockbete.
Vår bundna del går ut i dagarna och Swedbank (vår nuvarande bank) kan ge oss 1,3% på listräntan 3-mån.
Länsförsäkringar kan ge oss 1,5% på listräntan 3-mån (efter rabatt blir det 0.1% lägre än Swedbank). MEN lägg där till 20% rabatt på hemförsäkringen och en räntefri månad. Blir rätt stor skillnad på helåret då.
Handelsbanken kan ge oss 1,14% ränterabatt men de har lägre listräntan än de två andra.

Summering:
Swedbank 3,34 med ränterabatt
Länsföreningar 3,24 + 20% på hemförsäkring + räntefri månad
Handelsbanken 3,15 med ränterabatt

Spontant känns Länsförsäkringar som bästa dealen?

Jag noterar att LF har spottat upp sig rejält de sista åren.
Enkelt att kunna se både bank, försäkringar och ev pensionsförsäkring när man loggar in.

Har dock själv inte LF, eftersom jag som pensionär har personalränta i annan bank.

Intressant. Det är väl i dessa tider uppstickarna har svårt att bekänna färg.