Hej,
Vi har varit kund i Handelsbanken i över 20 år, har bl.a bolån där med ca 45% beläggning.
Nu inför att vårt rörliga 3-mån lån snart går ut så tänkte jag jämföra med andra aktörer för att se om vi kan få ner räntan. Vill nog fortsätta köra rörligt.
Har hittat dessa jämförelsetjänster såsom Zmarta, Lendo, Sambla och tänkte att det kunde vara smidigt, men nu när jag klickar in så är det väldigt mycket info som ska fyllas i.
Hur gör ni andra när ni vill konkurrentutsätta er befintliga aktör för att få ner bolåneräntan?
Min erfarenhet är att jag endast fått konkurrenskraftiga erbjudande när jag slussats vidare till medarbetare på lokalt kontot. Nischbanker eller telefonbanker har inte kommit i närheten.
Baserat på din belåningsgrad borde många banker vara intresserade. Ditt lån är ju nära nog riskfritt.
Tack för många bra tips. Avanza Private banking “leder” just nu med 4,4%.
Ang. SHB, så stämmer det att vi har Låneskydd med Trygghetskapital, men från 55 år (till 65) så är man “värd” max 229 200 kr. Har i och för sig 1 år kvar, men mannen är redan i den åldern, så inte så mycket argument för oss.
Jag fick en ny förenklad värdering, så nu är belåningsgraden 40%.
Enligt SHB så har de en gräns på under 50% (som vi redan har) så verkar inte som om det hjälper att ha lägre belåningsgrad.
Vet inte hur andra aktörer resonerar.
Jag resonerade likadant på min tid i bank. Vid 85 procents belåning finns en substansiell risk. Ett boende kan ju faktiskt sjunka 20-30 procent. Därtill har banken en risk för obetalda räntor.
Vid både 40 och 50 procents belåning är risken däremot väldigt nära noll i båda fallen.
Begär ut ett amorteringsunderlag från SHB om du inte redan gjort det.
Det gjorde jag från min bank Danske Bank och det tog ett dygn så ringde de upp. Fick ned räntan med ytterligare 15 punkter. Fast man enligt dem inte kan förhandla räntan där utan blir ”tilldelad” ränta utifrån belåningsgrad.
Har precis i dagarna jämfört Swedbank, Nordea och LF, LF vann med räntefri månad (vilket på ettårs kalkylen med rörligt utan fler sänkningar blir typ 3,9ish)
Men Swedbank hade nog vunnit om jag hade haft ett befintligt lån (för dom erbjuder bara räntefrimånad för sådana som flyttar)
Där var det 1,6 rabatt utan pensions flytt, 1,65 med
Samtliga har krav på helkunder ink lönekonto, spar osv