Hur gör du med ditt bolån?

Hej har funderat lite på hur jag ska göra med mitt bolån på 4M med hög rörlig ränta. Vi är en nystartad familj med en bäbis och partnern har sagt upp sig från sitt nuvarande jobb för att hon inte trivs. Men utan planer på ett nytt, det tycker jag är jobbigt.

Så hur gör ni med ert bolån?

Hur är det att ha ditt bolån hos din bank?
Ifall du gör en anstränging för att få ned räntan, hur gör du? Vad är jobbigt/bra med det?
Ifall du inte bryr dig, varför?
Hur ofta behöver/vill du om förhandla ditt bolån?
Använder ni jämförelsetjänster som Lendo/Sambla?

Jag har mitt bolån hos Landshypotek. Min tanke med det är att generellt ha den lägsta räntan och inte behöva hålla ordning på alternativ. Ibland gör jag en omvärldskoll men hittills har den bara bekräftat att min modell är korrekt.

1 gillning

Mitt bundna lån gick ut i höstas. Jag använde Lendo och fick det billigaste jag kunde hitta (inkl att försöka pruta). Blev Skandiabanken. Har idag 4,14 % rörligt. Blir väl att kika runt snart men orkar inte göra research vid varje rörlig ränteändring.

Jag gör ingen skillnad utan fortsätter betala. Vi går på föräldrapenning så teoretiskt hade vi kanske kunnat få amorteringsfritt men eftersom vi fortfarande klarar oss och vi vill flytta om några år är det lika bra att fortsätta. Ca 80 % belåningsgrad, bolån på knappt 4M.

1 gillning

Hej jag bryr mig för att det är tråkigt med att betala hög ränta, har skickat inn ansökningar till kanske 8 banker, bäst resultat har jag fått på Ikano, Skandia, och dom räntor har inte varit något problem att matcha på Länsförsäkringar och Handelsbanken och SEB. Nordea och Danske bank verker inte alls villa pruta så dom går bort i
För mig denna gången, tråkigt eftersom vi har bolån hos Nordea nu och lykkades pruta ganska bra för 3 år sedan. Men nu svarar dom inte alls på meddelanden.

Ska ha möte med länsf i dag
Bäst 1 årig ränta fick jag på Länsf 4,3% dom andra storbanker kunne inte gå ner till det.
Rörlig tror jag jag kan få ner läns till minnst 3,69 , det fick jag på seb och handelsb.

Jag lyckades få ner storbankerne med att säga lite lägra ränta än den jag faktisk hadde fått på annan bank. Tills nu är det ingen som faktisk kollar upp om jag berättar sanningen.

Tråkigt ni sitter med 1 inkomst bara nu, hadde varit mycket lättare att förhandla innan hon sa upp sig.

Lycka till

1 gillning

Låter som ett tufft läge med din partner. Hoppas hen är i en bransch som är stark även i dessa tider.

Vi har tidigare haft tex DanskeBank, men har sedan barnen kom SBAB. Just nu bundet, och tänker givetvis se över bästa läget när dessa går ut.

Har man inte ett avtal med typ facket så har jag upplevt att de alltid legat bra i %. Enormt skönt med en bank som enbart sysslar med lån också. Så slipper man all dialog om att flytta isk osv.

Kan inte hon vara föräldraledig istället för att säga upp sig?

1 gillning

Som någon annan skrev, ta ut FP?

Menar inte att moralisera,men ibland får man jobba fastän man inte trivs… så länge hon intr tar stor skada av det förstås…

Varför inte söka nytt jobb?

Är hon insatt i privatekonomin lika mycket som dig? Man måste ju dela på bördan så att säga…

4 gillningar

Handelsbanken har varit smidig att interagera med för mitt bolån. Har också kunnat matcha andra erbjudanden (har just nu en ränterabatt på 1,5 procentenheter rörligt, dvs. just nu en rörlig ränta på 3,44%), åtminstone de åren jag haft dem.

Självklart förhandlar man ner räntan, minst årligen. Listräntorna är alltid svindyra. Förhandlingen går helt enkelt ut på att kolla runt hos andra långivare och spela deras erbjudanden mot varandra.

Nej, jag har inte använt jämförelsetjänster mer än för att se generellt vilka som kan tänkas ge lägre räntor för tillfället.

Låter lite oansvarigt att säga upp sig innan man har ett annat jobb klart. Måste ha varit riktigt illa om man gör så.

2 gillningar

Vårt bundna lån gick ut vid årsskiftet. Vi håller på att flytta lånet från SEB till Länsförsäkringar nu, de har gett bäst ränta och erbjöd dessutom två månader räntefritt i samband med flytten vilket motsvarar en inte oansenlig summa i det här ränteklimatet…

Jag fick i på LF
2 mån räntefri, rörlig 3,65, 1 år 4%

Roligt vilken ränta fick du :grinning::face_with_peeking_eye:?

Vad är “priset” för den dealen? Vilka andra tjänster behöver du köpa och vad kostar de?

Ny kund, Fick starta månadsspar isk 500kr för jag och en för sambon, valfri fonder, och kommer flytta försäkringar men inte säker på det är ett krav, men får 20% på dom.

Sen lönekonton och visakort

1 gillning

3,94% vilket känns helt ok men jag ser ju i tråden att det finns exempel på bättre räntor, inget vi fått erbjudande om dock :man_shrugging:

1 gillning

Vår fastighet är taxerad som lantbruksenhet, vilket gör att exempelvis Stabelo/Avanza, SBAB eller Hypoteket inte är intresserade av oss som kunder. Landshypotek finns ju, men har inte konceptet med färdigprutade räntor på lantbruksenheter.

Lånet är bundet till December på 1,55%, därefter tänkte jag se vad nuvarande bank (SHB) kan erbjuda för ränta, och sedan begära ut ett amorteringsunderlag och se om det triggar nån “client recovery” där de erbjuder mig lägre ränta. Gör det inte det, så jämför jag med lite andra aktörer.

Nu är det inga större pengar vi har i bolån, under 1M, så det är inte värt allt för mycket besvär att pressa räntan några punkter men samtidigt vill man ju inte betala mer än man behöver.

3 gillningar

Låter minst sagt som att du inte är nöjd med hennes beslut. Inte upp till oss att djupa i det, men vi som har 1.3% nu som tar slut i november tänker jävligt noga på vår kommande ökade ränta och ser över våra utgifter, säkerheten kring våra jobb kommer vara otroligt viktig.

Kommer göra som andra i tråden jämföra, förhandla med de bästa och låta de erbjuda bättre än andra när väl tillfället kommer.

3 gillningar

Antar det är helkund som de efterfrågar,

Jo, det verkar handla om det. Det vore en intressant aspekt att försöka räkna ut kostnaden för att vara helkund. Jag menar nu inte specifikt hos Länsförsäkringar. Det handlar ju då i praktiken om kostnaden för alla olika obligatoriska tjänster (kontopaket, visakort, fonder etc.) minus den billigaste alternativkostnaden som väl normalt är noll kronor. Av den logiken skulle antagligen följa att om man har ett tillräckligt stort bolån så lönar det sig att köpa ett paket från den ena eller andra banken. Det är iallafall givet att merkostnaden för de extra tjänsterna äter upp en hel del av “vinsten” som den lägre räntesatsen ger.

500 kr på LF global indexfond i ISK (samma kostnad som Avanza)
Gratis lönekonto och visakort.
Husförsäkring som är 1000 kr/år billigare än konkurenternas när jag jämnför
Fordonsförsäkring som är några hundralappar per år billigare än konkurenterna när jag jämnför.

Så ska jag vara ärlig så ser jag ingen nackdel att vara helkund oss LF i mitt län även om vi inte har några bolån där. Nackdelen med LF är att allt beror på ens region om det är lönsamt eller inte då alla lokala bolag har egna priser och helkundsbonus.

(Även om man jag generellt håller med om att man måste kolla på helhetskostnaden)

3 gillningar

Avgiften för fonden LF Global är säkert densamma mellan LF och Avanza. Dock måste man se upp med eventuell skalavgift/kapitalavgift som brukar ligga på 0,65 % som jag vet att LF tar på tjänstepension och eventuellt annan typ av privat sparande.