Lösa bostadslån?

Jag har idag bolån i Swedbank på nästan 1,2 milj, med bunden 3-månadersränta på 2,4%.

Är det bra eller dålig ränta?

Om hög ränta, vilka möjligheter har jag att få lägre ränta?

Det lät väldigt högt.
Vad har du för belåningsgrad?

Belåningsgrad?

Väldigt hög ränta i dagens läge.

3 månaders bindningstid brukar kallas “rörlig”.

Vad köpte du för i förhållande till vad den är belånad. Eller vad är den värd.

Det står att räntan är bunden till 2022-03-28.

Ja, det är dock inte tillräckligt för information för att veta vad du har valt för lån och när du band räntan. Om du band räntan för 2021-03-28 med ett års bindningstid så är det ju samma datum som om du har 3 mån rullande.

Oavsett är det en väldigt hög ränta i dagsläget och du bör titta på att antingen byta bank för lånet och/eller förhandla ner räntan.

2 gillningar

Inköp bostad 1,5 milj.
Lån 1,3 milj.

Jag skäms att jag har så dålig koll men jag har inte gjort någonting med räntan sedan jag köpte bostaden. Det ser ut som jag har haft 3-månadersränta sedan starten och det är 3-4 år nu.

Har jag fattat det rätt att man får lägre ränta ju längre man binder den?

Nej, det beror på vad du kan få för erbjudande från banken.

Alltså du måste kolla med olika banker, och fråga din bank vad de erbjuder om du behåller lånet hos dem. Se vad andra erbjuder och förhandla.

Binda räntan längre tid är något man både kan förlora och tjäna på beroende på hur räntan som bankerna erbjuder förändras.

1 gillning

Tack för alla svar! Nu får jag ta mig en riktig funderare… :+1:

Läropengar, du kommer troligtvis kunna halvera dina räntekostnader i alla fall så se det positiva i att du tar tag i det :slight_smile:

4 gillningar

Du kan gå ner till 1,28% hos Danske Bank om du har upp till 85% belåningsgrad och binder i 3 år.
Med tanke på detta kan du berätta för din nuvarande bank att du har ett sådant erbjudande och då brukar de matcha.

1 gillning

Ojojoj, 1,28%!? Det låter för bra för att vara sant. :open_mouth:

Det måste jag genast kolla…

Nej, 1,28% gäller bara för medlemmar i TCO eller Saco… :slightly_frowning_face:

Jag har ca 1.2% hos Länsförsäkringar, bara fråga runt och förhandla.
Begär ut amorteringsunderlaget från din nuvarande bank så kommer de troligtvis sänka kostnaderna till hälften ändå, då slipper du eventuellt att byta bank.

1 gillning

Skäms inte över att det har varit högt fram tills nu. Glädjs åt att du tar tag i det nu :slight_smile:

En bra sida för jämförelse hittar du här. Du får en hint om vad de olika bankerna erbjuder sina kunder och om du får en bra ränterabatt eller ej.

I din sits hade jag:

1. Tagit en funderare på vilken bindningstid jag är intresserad av.
  2. Kontaktat några bolånegivare/banker som du skulle kunna tänka dig vara kund hos för att höra vad de erbjuder på valda bindningstider. Kanske även din nuvarande om du inte känner dig alldeles för besviken på den (de vill ju bara tjäna pengar precis som alla andra).
  3. Välj det billigaste och se om det kan bli lite ”budgivning” från bankernas sida att få låna ut till dig genom att ge bästa erbjudandet.

En sak som tyvärr kan komma att påverka dig negativt i förhandlingen är att lånet är relativt litet och belåningsgraden relativt hög. Det är antagligen möjligt att få ett bättre erbjudande på 3 mkr bolån på bostad värd 6 mkr. Samma administration och högre säkerhet för banken. Värt att veta om du undrar varför du får erbjudanden som ligger högre än snittränta.

Med det sagt - lycka till! :slight_smile:

4 gillningar

Precis, jag såg att man kan använda sig av Rikatillsammans mall som hjälp för att begära ut amorteringslunderlag.

Har nu gjort detta och ska bli mycket spännande att se vad de svarar… :+1:

2 gillningar

Passa även på att fråga 1-3 andra banker. Först öppet, sen igen och fråga om de har ett bättre erbjudande än det bästa av de du fått.

1 gillning

Hos SBAB brukar man få konkurrenskraftig ränta utan att besitta förhandlingstrick.

3 gillningar