Jag har vunnit och skrivit kontrakt på min drömbostad - mitt första egna boende så det är mycket nytt att sätta sig in i. Men samtidigt både spännande och roligt.
Nästa steg i processen är bolånet och här skulle jag tacksamt ta emot alla tips och råd.
Mitt största hinder skulle jag nog säga är jag själv. Jag är ingen bra, rentutav sagt urusel, förhandlare. Speciellt när jag känner mig i underläge och har dålig koll på alla delar och har svårt att argumentera / komma med motargument.
Så hur får jag till ett bra bolån med banken? Jag har förstått att när du har ett bolån ska amorteringsunderlaget begäras ut, men det finns inte än. Så finns det några bra förhandlingspunkter man kan ta till? Finns det något man absolut ska undvika?
Hur tänkte/gjorde ni när ni skrev nya bolån?
Tacksam för alla tips och råd ni är villiga att dela med er av.
Om du ej vill ha förhandlingsbara bolån titta in hos hittabolan.se och jämför 9 sådana långivare. Kan vara skönt att slippa förhandla tänker jag, men det blir lite dyrare för dig. Dock smidig tjänst. Välkommen tillbaka till forumet & Grattis på dig
Hej och välkommen!
Ett tips kan ju vara att bara börja med att teckna ett bolån hos din vanliga bank utan att förhandla så mycket. När du väl har lånet så kan du sedan jämföra och förhandla i lugn och ro.
Om du betalar lite högre ränta i någon/några månader kanske det inte gör så mycket.
När jag och min sambo tog vårt första bolån hade vi lånelöfte hos SBAB (lägsta utan förhandling) Swedbank och LF.
Gick på möte hos LF där vi förmedlade det lägsta vi blivit erbjudna, förhandlade sedan vidare med flytt av ISK, lönekonto osv för min del som va kund i Swedbank.
När vi va överens nämnde jag också grönt bolån och vi landade på 1,4% i ränterabatt.
Samtidigt funderar jag på om jag kommer vara i ett bättre förhandlingsläge om ca 3 månader än vad jag är idag?
Hade mitt lånelöfte via min vanliga bank (Swedbank), men de höll på att kosta mig kontraktet när de helt plötsligt slutade svara när lånelöftet skulle bekräftas till mäklaren. Så förtroendet för dem kan vi väl säga är förbrukat. Samtidigt vill jag inte handla i affekt och skjuta mig själv i foten, så ligger lite lågt med att byta ut dem tills jag vet hur jag vill göra med lånet mm.
Jag är kluven här. Hade gärna sluppit förhandla för att jag är så obekväm i situationen. Samtidigt är det något jag vill bli bättre på. Jag kan ju inte undvika alla situationer jag ogillar.
Och att förhandla om räntan är ju (förhopnningsvis) något som kommer att gynna mig i slutändan.
Ja om du har hyffsade marginaler till bankernas olika kalp-kalkyler så kommer du att kunna förhandla dig ett lägre ränta. Jag har sbab lån idag och dom ligger cirka 0,5% över bästa förhandlade räntenivå vad jag har sett till här på forumet idag. Så det går att tjäna en hel del…
Ingen är en bra förhandlare om man inte har något att förhandla med. Tricket är att skaffa sig så mycket kunskap som möjligt och samla på sig motbud från andra banker så att man inte behöver ”förhandla” utan man återberättar bara fakta och hur läget ser ut.
Se till att du kan lika mycket eller mer än handläggaren om hur ett bolån fungerar och hur banken sätter räntor och ränterabatter ut mot kunderna.
Skaffa dig ränteerbjudanden från så många banker som möjligt och ställ dem mot varandra.
Det går inte att snacka sig till ett bra erbjudande. Man måste ha något själv att erbjuda tillbaka eller ha ett erbjudande från en annan bank att spela med.
Jag säger som någon annan här ovan. Ta första bästa bank som vill låna ut. Ta löpande så du kan byta lätt. Lås inget! Sedan när du har mer tid och ork kan du “förhandla”. Skulle inte säga att det är så mycket förhandling dock. Det du gör är att kollar runt vad andra banker kan erbjuda. Hittar du någon som erbjuder bättre man du fråga din befintliga bank om de kan matcha det. Kan de inte så är det bara att byta. Inte svårare än så.
Välj en bank där räntan är transparent och lika för alla så slipper du förhandla. Exempelvis Landshypotek. Om du ändå vill låna hos någon av våra trötta och giriga storbanker, bind för allt i världen inte räntan så kan du i lugn och ro se dig om efter alternativ i efterhand.
Inför din förhandling om bolåneränta är det viktigt att skaffa dig ett informationsövertag. Tyvärr ser bolånemarknaden ut som den gör idag, storbankerna har ofta bättre insyn än sina kunder.
För att stärka din position är det avgörande att veta vilken ränta du faktiskt kan få från andra bolånegivare. Här har vi på HittaBolån byggt en tjänst som samlar bolånegivare med förhandlingsfria bolån (stort tack för din rekommendation @Stefan-84 ). Genom vår tjänst kan du se din faktiska ränta från upp till 9 långivare. Det är absolut det snabbaste och enklaste sättet att få en bra överblick över vad andra kan erbjuda dig. Om du orkar kan du även kontakta storbankerna direkt, men det är ofta både tidskrävande och omständligt.
Det starkaste argumentet i en förhandling är att kunna hänvisa till konkreta erbjudanden från andra banker och be din nuvarande bank att matcha eller slå räntan. Precis som @savecake skriver behöver du ibland vara beredd att flytta ditt engagemang eller samla fler tjänster, men om banken ställer krav för att matcha, kan du vända frågan tillbaka:
“Varför ska jag välja er om jag kan få samma ränta utan extra krav hos en annan bank?”
Om banken ändå vill att du flyttar fler tjänster bör du kräva en ännu bättre ränta än de förhandlingsfria alternativen.
Vi byggde HittaBolån just för detta syfte, att pressa ner bolåneräntorna. Och även om vi är lite partiska anser vi att det är det bästa verktyget du kan använda inför din förhandling.
Gillar du inte att förhandla så kolla med SBAB och Skandiabanken. Du kanske inte får den lägsta räntan som någon annan säger att de har fått på en annan bank, men du har inte heller så mycket att förhandla med.
Själv har jag låg belåning. Jag är +60 år och har mindre än 50 % belåning på mitt hus. Jag har mer kapital men jag vill ha det tillgängligt för andra kommande utgifter. Har under en snart 40-årig lånekarriär varit kund hos Swedbank, SBAB, SEB och nu tillbaka på SBAB. Detta är just för att slippa att ständigt få förhandla för att få ett rimligt pris. SBAB är enligt min erfarenhet väldigt smidiga att ha att göra med. Jag har kunnat utöka mitt bolån efter 60 års ålder utan några längre diskussioner trots minskad arbetsinkomst de senaste åren.
I de moderna bankerna behöver du aldrig förhandla bolåneräntan, utan allt är supertydligt och du vet precis vilken rabatt du får och varför, t.ex. på Skandia och SBAB. Då vet du också vad du behöver göra för att få bättre rabatt och du har alltid samma rabatt om du inte gör någon förändring, du behöver alltså aldrig förhandla räntan med en säljare.
Ifall du väljer någon av de gamla, sega och omoderna bankerna, som skatteflyktingarna Nordea eller hemska Handelsbanken, så kommer en sociopatisk säljare med blod i tänderna och röda ögon försöka lura dig tills du bryter ihop och ger upp.
Välj själv vad som passar dig bäst! Skrivet lite med komik och lite på allvar… (egna erfarenheter)…
Jag började själv min bostadskarriär med SBAB, det var enkelt och tydligt. Ingen förhandling, transparent räntesättning för alla kunder.
När jag blev varm i kläderna gick jag ut och förhandlade med flera olika banker.
Jag skulle rekommendera att kolla med Stabelo, de har väldigt bra räntor och har börjat ta kunder som även har belåning på upp till 85%, och som jag förstår det ingen förhandling om räntor utan direkt kopplat till belåningsgrad.