Varje år brukar jag kontakta några olika banker för att kontrollera det erbjudande jag får på bolåneränta från innevarande bank. I år upplever jag däremot en förändring mot tidigare och det verkar vara näst intill omöjligt att komma i kontakt med ett lokalt bankkontor. All kommunikation slussas till en central kundtjänst.
Tidigare år har bankernas centrala kundtjänster inte lyckats komma i närheten av att matcha det erbjudande som lokala kontor kan presentera. Hur gör ni andra för att få till en relevant diskussion kring bolåneränta?
Använder internetbanken tjänst för ränterabatt - blir missnöjd med vad den ploppar ut för siffra. Ringer banken och får ner den några 10-delar till. Mindre missnöjd.
Jag kollar snitträntor på Compricer så jag vet en ungefärlig nivå räntan borde landa på. Har en lite låg inkomst men har mer kapital än skuld så är tydlig med att jag vill ha låg ränta och kan lägga belåningen därefter samt har mer än en bank så ser inget krux i att flytta skulder. Har valt egna försäkringar så det hänger inte hos banken. Brukar inte behöva pressa mycket för att få bra ränta och gott bemötande.
Jag har mina bolån hos SBAB och får rätt ränta direkt, slipper förhandla och lägga tid på det. Riktigt skönt både för psyket och att slippa lägga tid på det. Ränterabatten baseras på värde på fastighet, belåningsgrad. Ränterabatten ligger kvar så länge jag är kund hos SBAB.
Att hålla på och förhandla varenda år och hota med att byta bank genom att plocka ut amorteringsunderlag känns så 2005. Men det är mina 2 cent efter att ha haft bolån i 20 år.
Nöjd med Skandias förslag. Missnöjd med Länsförsäkringars förslag (vi matchar Skandia år ett). Såg ingen anledning att ta ett tidsbegränsat framför samma rabatt men utan tidsbegränsning. Fick 0 gehör. Lätt val.
Det vore ju bekvämt om det fungerade så. Min egen erfarenhet är att det inte är så. När vi hade våra lån hos LF fick vi automatiskt en personlig bankman. Den personliga bankmannen kunde inte matcha någon av nischbankerna. Fast vi samlade flera banktjänster hos dom. Bankmannen verkade finnas där för banken och inte för oss. Tog in offert på pånytt från LF förra året. Blev uppringd av den som skulle bli vår nya personliga bankman. Kände direkt att jag inte klaffade med den personen.
Men absolut, lyckas man få en bra personlig bankman. Kör på det!
Kolla upp räntan du kan få utan att pruta (SBAB/Landshypotek). Kika även på konsumenternas för att få koll på bankernas snittränta (vilken dock är historik från gångna månaden).
Kontakta de banker du kan tänka dig låna av och se om de ger ett bättre erbjudande. Försök att se det ur bankens perspektiv. Ett högt lån men med låg belåningsgrad till någon med bra lön och ordning på ekonomin är antagligen det ideala där och det som kan ge bäst rabatt.
Jämför bankernas erbjudanden och se vem som är villig att ge dig bäst erbjudande.
Så kan det absolut vara eftersom din rabatt hos SBAB baseras på värdering och belåningsgrad. Vi fick samma ränta hos SBAB som vi hade med 1,4% ränterabatt hos Swedbank. Då var valet enkelt, slippa ha dessa årliga diskussioner. Bankernas förhoppning är du ska missa när din rabatt löper ut, och att dom gärna vill sälja på dig försäkringar och pensionssparande när du diskuterar ränterabatt. Dom har svårt att hålla isär det. Med SBAB slipper man även det.
Bank: Ni får ränta X,XX %. Jag: Ok, vad skulle krävas för att få en bättre ränta? Bank: Då ser vi gärna att ni gör Y och Z. Jag: Ok, det låter rimligt. Det gör vi gärna. Tycker räntan ni erbjuder nu låter rätt så bra. Bank: Det ÄR en bra ränta så det förstår jag att du tycker.
Ett år senare:
Jag: Hej, vår ränterabatt löper ut snart. Jag skulle vilja förhandla. Bank: Vi kan förlänga nuvarande rabatt i ett år. Jag: Ok, låter bra. Vi kör på det.
Vi ligger på 2,89 % med rörlig ränta hos Swedbank. Matar jag in samma siffror hos SBAB blir räntan 3,35 %. Först vid lägre belåningsgrader (än våra ca 83 %) sjunker räntan till 3,02 %.
Vårat lokala bankkontor erbjöd oss 0,5 i rabatt, tröttnade på dom och beställde ut ett amorteringsunderlag och vips ringde en dam upp centralt och erbjöd 1,4% så nischbankerna hade samma.
Förövrigt var lånet 1,75 mkr.
Hmm. Jag böt från swedbank haft bolånet sen 2016. Senaste 6 månader 4-5% ränta. Böt nu till Landshypotek fick direkt 2.9%med 0.5 rabatt. Dock tog bytet 4 månader blev klart denna månad, så var inte så kul att sitta och vänta på deras långa handlingstider.
Kollar avanza/stabelos ränta. Säger till banken att jag vill ha rejält mkt lägre än det pga att jag måste tjorva med ränterabatter och smyghöjningar stup i kvarten, samt ta ledigt från jobbet för att sitta i timslånga telefonköer. Får inget vidare gehör, beställer ett amorteringsunderlag och byter sedan bank. Dumjävlarna ringer upp nåt år senare och frågar vad jag har för ränta och vill gärna komma med en offert för dom kan minsann ge nischbankerna en rejäl match nuförtiden. Dom återkommer en vecka senare med ett ränteerbjudande som är 0,05 procentenheter HÖGRE än jag betalade hos den andra banken då. Det var inte 1a april heller… visste inte om jag skulle skratta eller gråta, men något svar bemödade jag mig inte att skriva
Besökte min lokala LF Bank och förhandlade mig till 1.4% i ränterabatt. Och den ränterabatten har jag i två år. 2,89% ligger jag på nu med rörlig ränta.
Kör Landshypotek, har för litet bolån för att det ska vara värt att jaga några extra punkters rabatt. Har också erfarit att om bolånet är lite mindre så är man heller inte lila intressant som potentiell kund.
Rörligt ränta 2,84% hos SBAB utan förhandling, ränterabatt gäller utan omförhandling varje år som övriga banker har. Otroligt skönt att slippa det, och att slippa diskutera pension, försäkring osv som andra banker prompt ska hålla på och försöka göra merförsäljning kring. SBAB är dessutom snabba på att sänka räntorna, övriga banker hänger på några månader senare.
Compricer har en fin funktion där man kan jämföra historisk styrränta med räntenivåer från olika banker.
Då kan man se dels om olika bankers bolåneräntor tenderar att ligga över eller under konkurrenterna, dels hur följsamma de är mot styrräntan.
Just nu erbjuder exempelvis LF mig bäst rabatt, fast deras listränta är högre än bankerna jag jämförde med. Däremot kan man se att LF inte trendmässigt verkar ligga över exempelvis Swedbank och kan kanske då dra någon form av slutsats kring vilket erbjudande som står sig bäst över tid.
Det blir ju en chansning och höst troligt kan jag få bättre ekonomisk utväxling om jag lägger tid och energi på andra “problem” i mitt liv. Man är inte alltid rationell…