Jag och min sambo har ett bolån på ca 1.4 milj, belåningsgrad under 60%. Vi bytte för några år sedan från Swebank till Landshypotek för ca 3 år sedan. Har kört med ett års bindningstid. hos dom. För tillfället har vi en ränta på 4.1 %. Villkorsändingsdagen på lånet är i slutet av December i år (2023).
Men jag vill kunna påverka räntan genom att begära ut ammorteringsunderlag och ringa runt till några banker.
Mina frågor är följande:
Vilka banker skulle ni rekommendera att vi skulle kunna kontaktar?
När i tiden under hösten skulle det vara bästa att begära ut amorteringsunderlaget och ringa runt, är det efter sista styrränte beskedet från riksbanken den 23 november, eller innan?
Jag hade funderat på vilka av storbankerna jag kunde tänka mig vara kund hos. Att de finns representerade på ens hemort kan ju vara värt lite.
Börjat där, sen kanske Stabelo kan vara värt att undersöka också om man vill köra nätbank.
Stabelo skulle kunna vara ett alternativ. Ser att dom har rabatt för gröntbolån som vi skulle kunna nyttja.
Min tanke är främst att få ner bolånet. Jag har Swedbank som den bank som jag har mitt lönekonto på. Det skadar inte att kolla med dem även fast de inte gett oss så bra ränta historiskt. Å andra sidan så var föruttsättningarna annorlunda då. t.ex. med ett lån uppdelat i två delar med olika löptider som jag inte var så nöjd med.
Har du själv ringt runt till banker i likande ärenden? Om du vill och kan så får du gärna utvecka.
Har faktiskt ungefär samma belopp och belåningsgrad som du.
Sitter på ett två års bundet lån som går ut siste september, så jag har också börjat fundera på hur jag ska göra nu.
För två år sedan satt jag med rörligt hos Länsförsäkringar. I samband med att lånet skulle utökas så kontaktade jag flera olika banker för att se vad de kunde erbjuda.
Jag har en skogsfastighet, så är begränsad till de som erbjuder lantbrukslån.
Utöver alla storbanker så är det bara Landshypotek som alternativ vad jag vet.
Landshypotek var med råge sämst för min del.
Började hos LF som kunde erbjuda typ 1,6-1,7% minns inte exakt. Det slutade med att jag bollade mellan SEB och LF och landade på 1,11% som erbjudande från SEB. Sa då till LF att om de kunde matcha så skulle jag stanna hos dem.
Två års bundet var det som gav bäst ränta då.
Kan tilläggas att jag har både bank och många försäkringar hos LF.
Frågan är väl när i tid man ska börja kontakta andra banker. Borde ju ta en stund för andra aktörer att ”fixa i ordning” inför en ev låneflytt. Är i ungefär samma läge som ni, där avtalet går ut i höst. Självklart ska jag tala med andra aktörer, men frågan är hur långt innan man ska börja. Tror överlag det är bra om så många som möjligt agerar så här då räntorna generellt borde sjunka
Otroligt bra tips i länken! Frågan är väl också vad man bör kunna förvänta sig i bolåneränta? Är det realistiskt att komma under fem procent i dessa tider?
Det var en bra fråga. Vad man kan förvänta sig och vad som är realistsikt att begära?
Min tanke är att att begära lägre än vad man förväntar sig. Lite som att pruta på en marknad, så kan man möta något mer i mitten. Vet tyvärr inte vilken nivå. Ska man utgå något från styräntan och lägga på för att hitta en rimlig skamgräns?
Vad uppfattar du är en lämplig modell för att ”hitta lägsta räntan”?
Jag tänker på följande parametrar:
Förarbete. Titta på list- och genomsnittsräntor. Vi låtsas som att alla banker är likvärdiga i övrigt.
Hur skapar jag en bra bruttolista med låt säga tre banker att diskutera med?
Målbild. Hur sätter jag målbilden? Ska jag ta styrräntan plus X punkter om jag är en ”stark kund” eller Y punkter om jag är en mer normal kund?
Själva samtalet? Ska jag fokusera på mig själv och säga att jag har A tkr i månadslön, B tkr i månadssparande och C tkr i befintlig ISK som jag kan flytta till er eller är det bättre/mer normalt att fokusera på att Z-banken erbjuder si och så, kan ni matcha det?
Jag har gjort det här tidigare men aldrig enligt någon strukturerad modell. Där och då uppfattade jag mig själv som ”ganska obetydlig”. Det fanns liksom ingen anledning för en bank att ge mig bättre ränta ”på objektiv grund”. Idag tror jag att jag faktiskt kan ha en viss ”premium-faktor” och då blir det mer väsentligt att förstå värdet av den. Helt säkert har bankerna vissa tumregler och det vore värdefullt att få ett hum om hur man kan tänka.
När jag tidigare har haft samtal med banken har det mest handlat om att ”utforska bankens dolda normalpris”. Vid en viss given tidpunkt är en viss bank billigast. Om vi istället tänker gå bortom ”normalpriset” och få en faktisk premie-ränta så är det för mig okänd mark.
Är det normala fortfarande att alla ränterabatter sätts med ett års giltighetstid och att jag sedan ska höra av mig och ”omförhandla” min rabatt. Handlar det då i normalfallet om att meddela att min ekonomi är lika bra som för ett år sedan och att jag vill behålla befintlig nivå alt. försöka förbättra nivån om jag lägger på någon mer affär eller finns det andra aspekter av frågan som är bra att hålla koll på?
Det har du rätt i. Att lägga sig för lågt innebär troligen att man skjuter sig i foten.
Hundradels procent låter inte enlig mig lönt att fokuser på. Min tanke var mer att utgå från styrräntan och lägga på en rimlig procent. Vad denna rimliga procent skulle kunna ligga på vet jag inte.
Antagligen så kommer styrränta höjas i september, så det blir den styrräntan som jag skulle kunna räkna utifrån i mitt fall. Förhandlat kalrt och tagit ett beslut innan nästa styränte besked. Eller tänkter jag tokigt.
Inte helt lätt. Olika banker har olika modeller. Inte nog med detta. Olika tjänstemän är mer eller mindre prutningsbenägna.
Spridda synpunkter: Genomsnittsräntor ger jag inte mycket för. Om en långivare har 60 procents belåningsgrad i snitt, en annan 65 och en tredje 70 så jämför man äpplen med päron.
Det absolut bästa argumentet är att du har ett bättre bud från annat håll!
Månadslönen måste ju banken få reda på, men alla allt annat positivt skall du givetvis framhäva.
Har din privatekonomi klart förbättrats när det är dags för omförhandling av ränterabatten skall du självklart påpeka detta. Tjata inte för mycket. Banker avskyr allt som tar tid och som man inte tjänar pengar på. Omförhandling av ränterabatten är en sådan sak.
För att krångla till det ännu mer. Bankerna lånar bara en begränsad del i Riksbanken. Detta innebär att den korta ränta kryper uppåt trots att styrräntan är oförändrad, om marknaden väntar sig en höjning. SBAB höjde exempelvis sina korta räntor häromdagen trots att styrräntan är oförändrad. Styrräntan är alltså inte helt enkelt att ha som utgångspunkt.