Jag tycker mig ha förstått att det finns möjlighet att få ”lägsta möjliga ränta” på bolånet genom
att förhandla med en fysisk person hos en ”storbank”. Då kommer det sannolikt att ingå att flytta sparande till banken och kanske att köpa diverse andra tjänster av banken i fråga.
Jag tycker mig av tidigare trådar ha förstått att Länsförsäkringar bank och Handelsbanken är två alternativ som rekommenderas, av olika anledningar.
Jag är nu inte ute efter att få veta vem på forumet som har ”absolut lägst ränta”. Som @Nestor påpekade kan det variera hur mycket rabatt man kan få och till viss del handlar det om slumpen. Däremot är jag intresserad av vilken/vilka bank/er som är bra att förhandla med och vilka ”egenheter” de olika bankerna har.
Den enda storbank jag varit kund hos själv var SEB och det var inget vidare. Det var nu länge sedan och de kan ha blivit bättre. Det dåliga bestod i:
Internetbanken var omodern. Sannolikt bättre nu dock. ICA-banken och Skandiabanken var ”där och då” betydligt bättre.
Jag blev påtvingad låneskydd. En dum, dyr och onödig produkt.
Jag tvingades ha ett månadssparande på ett sparkonto med usel ränta. Jag menar nu i relation till andra erbjudanden på marknaden vid samma tid.
Det fondsparande som erbjöds ”där och då” var inget vidare.
Jag tvingades ha ett paket med internetbank och debetkort och betala för det. Kortet placerade jag i byrålådan.
Kundtjänsten hade långa köer och var allmänt jobbig. Skandiabanken var som en dröm i jämförelse.
Banken hade dumma onödiga avgifter. Återigen är Skandiabanken fri från sådant.
Dessutom var den ränta jag fick inget märkvärdigt. Jag gick på det dåliga rådet att binda delar av bolånet. Så fort jag någonsin kunde bytte jag bort SEB.
Jag har nu totalsågat SEB. Denna erfarenhet är nu gammal och det är mycket tänkbart att de är bättre idag men även att deras erbjudande är mer anpassat för andra kundgrupper som då sannolikt har en mer positiv upplevelse.
Jag är inte specifikt ute efter att höra om erfarenheter av SEB utan om alla de banker som man förhandlar med. Det är särskilt intressant om vissa har varit kund hos flera banker och kan jämföra. Återigen är inte exakt räntenivå huvudfrågan utan mer bankens totala erbjudande och upplevelsen av förhandlingen. Fungerade det att förhandla? Blev du lyssnad på? Vilka ”selling points” använde du och fungerade de? Hur var den samlade upplevelsen av din tid som kund i banken?
Jag ringde runt i går och försökte få till fysisk möte men det var OMÖJLIGT med Länsförsäkringar som först vill ta en kreditupplysning. Jag kan tillägga att jag är kund hos den idag.
Swedbank desamma som inte var intresserad av att förhandla. Gav mig liten rabatt och önskade mig lycka till hos andra banker
Handelsbanken ville också göra en kreditupplysning.
Men Nordea verkar vara lite vettiga och bokade ett fysiskt möte med mig! Vi får se hur det går på fredag då jag har ett möte med dem.
Varför skulle kreditupplysning vara ett problem? Vad är ett fysiskt möte bra för?
När jag (för länge sedan) höll på och fixa bolån var jag på fysiska möten på Nordea och SEB. Hos Nordea hade jag (där och då) som jag förstått det fått en personlig bankkontakt. Det var han jag träffade. Hos SEB blev jag efter det initiala mötet hänvisad till deras dåliga kundtjänst.
Jag förstår att det är dåligt att ha många kreditupplysningar. Just därför tänkte jag att det vore bra med en ”shortlist”. Om det går att slå fast att tre banker är de bästa, var och en med sina ”egenheter”, så skulle det ju räcka att förhandla med dem. Att ha 2-3 kreditupplysningar uppfattar jag som ok men inte fler än så.
På den tiden när jag förhandlade med SEB så var jag så att säga på ruta ett. Jag hade tömt sparkontot för att köpa bostad. Det enda jag hade var en medelhög lön och inget mer. Det fanns inte så mycket att förhandla om, utom möjligen att köpa fler (dåliga) produkter av banken och det ville jag ju inte.
Idag har jag låg belåningsgrad, betydligt högre lön, sambo, barn, sparkapital, månadssparande, en uppsjö försäkringar och säkert fler grejer som skulle vara möjliga att baka in i en bra deal. Jag utgår från att banken skulle vilja ta kreditupplysning innan de förhandlar med mig.
Hos swedbank fick jag snabbt kontakt med en trevlig och pratglad handläggare. Efter totalt två timmars av babblande hade hon slutligen, efter avstämning med sin chef, kommit fram till att de inte kunde mer än matcha min dåvarande ränta. Två förlorade timmar av mitt liv…
Länsförsäkringar var desto krångligare. Formulär skulle skickas in, kreditupplysning och samtal med olika handläggare i olika steg. När jag slutligen hänvisades vidare till den lokala bolånehandläggaren så hörde denne aldrig av sig och jag gav upp. Fick aldrig något erbjudande öht.
Med min nuvarande bank, Handelsbanken, så handlar förhandlingsviljan till 100% på vilken handläggare man får. Vissa ger gärna rabatt medan andra är helt omöjliga. Min erfarenhet är dock att den rabatt man en gång fått kvarstår, även om man byter stad och kontor.
Tycker Swedbank ändå varit bra, de har aldrig ställt krav på oss att ha annat än att vi är kunder där (= lönekonton med internetbank, vi är inte nyckelkunder (med kort o.s.v.). Under 50% belåning med bra löner (=lågrisk kunder) så har det aldrig varit problem att få dom att matcha allt annat jag hittat på marknaden och senaste två gångerna har de dessutom varit villiga att lägga in rabatten 24 månader istället för deras vanliga 12 månader. Knepet är att få prata med de som faktiskt har rätt att ge en rabatt, vilket kräver att man ber om amorteringsunderlaget då de vanliga banktjänstemännen inte har något utrymme för förhandling.
Har haft bra erfarenhet av Handelsbanken ett flertal år nu. Jag har dock aldrig behövt tala med deras kundtjänst tror jag, så den kan jag inte uttala mig om.
De har alltid kunnat matcha eller lagt sig strax under de bästa erbjudanden jag förhandlat mig till från andra långivare så har inte sett något behov att byta under de år jag varit kund. Har kunnat sköta den mesta förhandlingen om ränterabatt via deras meddelande-funktion så har sparat in en massa tid på tidskrävande fysiska möten.
Har en ISK där, men eftersom deras utbud av fonder från andra fondbolag är relativt bra så har det inte varit något negativt. Observera dock att vissa av fonderna av någon anledning bara initialt går att köpa via internetbanken, inte direkt via mobilappen. När man väl har ett innehav i dessa fonder kan man dock köpa och sälja precis som vanligt i appen.
Att storbankerna tar betalt för internetbank och kort känns ganska standard. Det är dock något som man i vissa fall kan förhandla bort som del av sin ränteförhandling.
På tal om andra långivare så har en del haft bra resultat med LF, även om det nog kan skilja en del mellan de olika lokala kontoren. Även en del av de som ger ut bolån via Borgo kan vara värda att höra av sig till. Om jag minns rätt krävdes ingen kreditupplysning hos åtminstone Söderberg Partners för att få ett erbjudande från dem.
Det snackas så mycket i poddar om att förhandla räntor och annat. Sanningen är att bankerna är förmodligen i den starkaste position de haft gentemot oss låntagare på flera år.
Din ränta har skjutit i höjden. Din bostads värde har tagit en törn. Det är lågkonjunktur i Sverige så ditt jobb kanske är i fara. Banken vet allt detta… Det vore rent ut sagt tjänstefel att ge låg ränta till någon bara för att.
Så mitt tips är att hålla dig god med den bank du har, alternativt flytta till SBAB om du vill “lära dem en läxa” (men du lär betala för den).
Sen när vinden vänder, vilket den någon gång kommer göra, krama ur så många punkter ur dem som det går😋
Jag har en ganska bra ränta ”här och nu”. Ränterabatten gäller i ett år och sedan behöver jag hitta en ny bank. Att bara ”ta något erbjudande” som ger 5-10 punkters lägre ränta för att jag är medlem i någon kundklubbb är förstås alltid ett alternativ,
Jag uppfattar inte att de där förhållandena du nämner gäller mig i någon högre grad. Jag har låg belåningsgrad, stabil ekonomi, stort sparande och mitt jobb är inte i fara. Det vet inte banken men det får jag berätta för dem.
Det är möjligt att bankernas allmänna lust att expandera bolånestocken är minimal och att det därför är ”typ kört” att få någon rabatt alls. Jag tror inte att det kommer att vara så generellt dåligt, även om jag säkert kommer få nobben på vissa håll. Jag menar då inte att jag skulle skilja ut mig utan att de ger nobben till alla.
Klart de vill expandera, men de har blivit mer risk-känsliga kanske, upplever att förhandlingsläget fortfarande är gott när jag just förhandlade nyligen men då har jag ett stockholmslån (d.v.s. lite volym) med en belåningsgrad under 50% så låg risk men ändå möjlighet att tjäna pengar på.