Vilka banker är öppna för förhandling?

Hej,

Inför vår räntejusteringsdag på vårt bolån om drygt 3,3 miljoner försökte jag ”förhandla” med banker om ränta och ränterabatt. Det var min allra första gång. Trots att jag var ordentligt påläst så upplevde jag dock att ingen av de banker jag hade kontakt med faktiskt gick att förhandla med. Istället utgick de från listränta med ännu en lista med omständigheter som gav ränterabatt med ett visst antal punkter.

Bankerna jag kontaktade var Nordea, Ikano bank, ICA banken och SBAB.

Hur har ni lyckats få till en förhandling och med vilken/ vilka banker?

Idag har vi bolånet på SBAB och de var ju helt omöjliga, obenägna att ens matcha konkurrents erbjudande så vi kommer byta bank men ej valt vilken ännu. I dagsläget har vi en ränta om 2,87% (efter 0,3% eller 30 punkter i ränterabatt). För vardagsärenden har jag idag Nordea och jag är öppen för att byta bank för att på så sätt få bättre villkor.

Ser framemot att höra om era erfarenheter. Jag är ny i forumet och detta är mitt första inlägg! :blush:

PS majoriteten av bankerna jag kontaktade lyfte det som en fördel att ”slippa förhandla” men det tycker ju jag är roligt. Svar därefter var i princip ”Vi förhandlar inte”

2 gillningar

De gånger jag omförhandlar bolån så brukar jag börja med Länsförsäkringar, väldigt många gånger har det slutat med att jag väljer de för de har helt enkelt erbjudit den bästa räntan.

Kontakta nå lokala banker, brukar vara generösare o inte lika stela som " callcenters"

2 gillningar

Den enda av de banker i din lista som du kan ”förhandla med” är Nordea. De andra utgår från listräntan och sen får du rabatt beroende på belåningsgrad, energiklass eller liknande.
Storbankerna generellt (Swedbank, Nordea, SEB och Handelsbanken) har en ganska hög listränta och sen ger de en rabatt som låter bra och gör kunden nöjd. I slutändan kan den faktiska räntan på bolånet bli högre trots ”hög” rabatt.

2 gillningar

Att SBAB inte ville matcha någon annan bank är inte så konstigt, eftersom hela deras koncept är att alla kunder får samma erbjudande och att det hela är transparent och tydligt.

9 gillningar

Jag har hittills bara behövt ”förhandla” bolån en gång och det var med Swedbank.

Jag berättade om den färdigprutade räntan jag fått från Skandiabanken och fick ett erbjudande i vändande mail med 20 punkters rabatt mot Skandia. Baserat på mina uppgifter om inkomst och belåningsgrad etc…

Det här var dock under de glada tiderna år 2021 då pengar var gratis! :slight_smile: Jag minns det som om det var i fjol…

8 gillningar

Shit vad skönt med banker som är stenhårda att de inte förhandlar. Gillar det starkt.

Men, om du gillar att förhandla så antar jag att det är de stelbenta gamla stofilbankerna du bör vända dig till. De med högst ränta. Har du tur kanske du lyckas förhandla ner räntan till en nivå där de ”nya” bankerna ligger.

Lycka till!

2 gillningar

Jag brukar förhandla med en stelbent gammal stofilbank. Normalt sett landar jag en bra bit under där Stabelo m fl brukar lägga sig.

3 gillningar

Problemet är att det är lätt att förhandla fram en bättre ränta från en storbank än den man kan få ifrån SBAB, och andra banker som inte har någon förhandling lånar bara upp till 60-75% belåningsgrad (Stabelo och Hypoteket) eller endast hus (Landshypotek). Som med det mesta i livet så måste man vara lite obekväm och göra något andra inte vill eller orkar om man vill få något annat än genomsnittsresultatet.

1 gillning

Eller nåt andra helt enkelt inte kan.
Fan vad livet är orättvist //vänstern

1 gillning

Jag har ringt runt till många banker och de som varit mest intresserade av att förhandla var Handelsbanken (som har lokalt kontor i min stad) trots att jag inte är kund där i övrigt.

Förhandlade i somras och blev relativt nöjd med ränterabatten. Jag blev ändå nyfiken om det gick att göra något mer när nya 3-månadersräntan skulle sättas nu i veckan genom att säga vad Avanza skulle kunna erbjuda mig och fick ner ytterligare 0.15 % till 1,4 % ränterabatt med 85% belåning. Låter inte så mycket med 0.15, men för mig blir det en besparing på 6000 kr per år :slightly_smiling_face:.

Håller med övriga att de lokala bankerna verkar vara lättare att förhandla med :blush:

2 gillningar

Upprepar ovan att det främst är de gamla storbankerna där man kan pruta ordentligt (SHB, SEB, Swedbank, Nordea etc). Sen om slutresultatet blir lägre än nischbankerna beror på många andra faktorer. Slår också ett slag för Länsförsäkringar, som vunnit mina senaste upphandlingar. (Ett off-topic tips är att samköra omförhandling av försäkringar & bolån, sparade mig många tusenlappar sist).

1 gillning

Låter som du talat med alla de som inte är förhandlingsbara. Nordea kanske ett undantag. Jag fick ner min ränta 0.15 till vid förhandling men dock fortsatt sjukt missnöjd med dem och kommer byta under våren.

Jag gissar att storbankerna är de du kan förhandla med och det beror på totalengagemanget i banken. Pension, försäkringar och annat du köper av dem.

1 gillning

I allmänhet förhandlar inte “nya aktörer”, “gamla och stora banker” gör det.

Ingen forhandling:

Förhandling:

• resten

Glöm inte facklig rabatt!

2 gillningar

Vilka fack har ränterabatter på bolån?

På vilket sätt menar du att man behöver vara lite mer obekväm och göra sådant andra inte vill eller orkar?

Det var ett svar till ett par personer här i tråden som sa att de tycker det känns jobbigt och obekvämt att ringa till sin bank och förhandla bolåneräntan. Och jag håller helt med, det är obekvämt, och man känner sig som en jobbig jävel när man ringer och “krånglar”, men det är precis dom känslorna banker (och andra företag) använder emot en.

1 gillning

Mycket:

SEB

Dankse:

Jag tror man behöver skilja mellan olika former av ”förhandling”. Det här med att jämföra priser är en variant. Jag skulle gissa att det är mest relevant under goda tider men kanske har jag fel här.

Den andra formen av ”förhandling” handlar om att ha många affärer och mycket pengar hos banken. Det handlar helt enkelt om att vara en så intressant kund för banken att de är beredda att anstränga sig för att få/behålla dig som kund.

Modellen att ”vara tjatig” vet jag inte om jag tror på. Den borde i bästa fall kunna ge samma resultat som prisjämförandet.

1 gillning

Länsförsäkringar kunde jag förhandla med augusti 2021. Vi är kunder där sedan lång tid tillbaka men jag var beredd att byta till SBAB pga ett erbjudande de hade då. Tycker de har en bra nätbank om det nu är så att du kan tänka dig att flytta lönekonto mm för att få ett bättre erbjudande. Som kund där kan du även få rabatt på försäkringar.

Förhandlade i samband med bostadsköp för ca 1,5 år sedan. LF gav en avsevärt högre ränta än övriga, ev. med fördelaktiga priser på försäkring. Nordea, SEB och Handelsbanken landade bättre med ganska snarlika erbjudanden. Landade i Handelsbanken som även hade en slags försäkring på bolånet om en av oss skulle gå bort.