Byta bank trots ränterabatt

Jag gick nyss över till rörligt lån och har 1.25% rabatt hos Nordea, som är min enda bank för närvarande. Är det värt att kontakta andra banker för att se om de kan matcha detta? Hur skulle ni bära er åt?

Bara att banken nämner ordet ränterabatt skulle få mig att se mig om efter en annan bank.

Kolla vad du kan få för ränta hos SBAB, Stabelo, Landshypotek mm.

2 gillningar

Tack för svar. Skulle du ringa dessa banker lr hur gör man för att komma rättt?
Kan tillägga att banken inte har nämnt rabatt men att min familj har den angivna procentsatsen i rabatt jämfört med ordinarie lån. Jag antar att du menar att andra banker troligtvis kan erbjuda en lägre ränta än så?

Jag ogillar skarpt banker där listräntan skiljer sig kraftigt från snitträntan, så jag undvider dem. Det finns flertalet långivare som ger låga listräntor och inte håller på med rabatter och förhandlingar. Jag har själv bolån via avanza, tror det finns flera olika långivare där.

2 gillningar

Jag gillar skarpt den bank som låter mig förhandla till bästa möjliga ränta. Men det är jag det.

5 gillningar

Jag kan få 1.1% rabatt hos Swedbank men det räcker ändå inte för att matcha 1.26 hos Nordea. Swedbank bad mig skicka in en låneansökan men frågan är om det är lönt givet ovan information…

Glöm inte att det är räntan du ska betala som spelar roll, inte rabatten. Anledningen att bank X kan ge dig större rabatt än bank Y kan vara att X tänkt ha högre listränta i framtiden.

2 gillningar

Så kan det vara, svårt dock att ta in faktorer i beräkningen som man inte vet ngt om. Det enda man kan förhålla sig till (som jag tänker) är nuvarande listränta samt de rabatter man lyckas förhandla sig till.

begär amorteringsunderlag och då kommer banken ringa upp dig och förhoppningsvis erbjuda lägre. Har du redan diskuterat banken så långt du kommer så skulle jag kontaktat andra banker per telefon. Jag har 1.3 % ränterabatt sedan 2 veckor.

1,3% med vilken bank? Swedbank?

Ja exakt, så hade 2.29 innan höjningen och nu vid 100 punkter upp så kommer det nog bli 3.29 %

Tack för din insikt Mattias. Om banken ringer en efter att ha begärt amorteringsubderlsg och banken ringer en, så bör man rimligen ha ett annat erbjudande för att kunna förhandla? Lr hur skulle det annars gå till?

Jag har fått 1.3 % rabatt från Swedbank, vilket ger en ränta på 3.02. Har nu pratat med två andra banker (Handelsbanken och Länsförsäkringar) som säger att dom ej kan matcha utan att i princip förlora pengar på det, dvs att det är svårt att gå under 3%

Har idag en rabatt hos länsförsäkringar på 1.42% vilket ger en ränta på 2,87 från 1okt för min del

1 gillning

Intressant! Hur länge sedan var det du förhandlade fram den rabatten?

Tisdags nu 27e.
Ringde och bad om ett amorteringsunderlag då jag tänkte förhandla räntan med andra banker.
Dom gillade väl inte det helt enkelt :slightly_smiling_face:
Bolånet gäller villa belånad 41%
Rabatten gäller i 12månader
3mån ränta

Har 2.15% rabatt på rörliga hos LF. Tog lånet 1 september.

Håll utkik när bankerna kör kampanjer(lokala bankkontor), då brukar deras ränterabatt vara betydligt högre än vanligt. Det är riktat mest mot nya bolånetagare såklart men då finns det extra utrymme att förhandla som nuvarande kund ochså.

Länsförsäkringar låter som ”the way to go”. Ansökte online hos avanza Stabelo men fick nej. Ringde och fick refererat till kreditupplysning UC ä. Eftersom jag bott utomlands finns inga inkomster att ta hänsyn till från förra året. Ska ringa UC och se om jag kan komplettera med uppgifter om inkomster utomlands för att förbättra mitt utgångsläge. Tydligen ska man ner till 1.5% på ngn riskskala för att banken ska kunna bevilja lån…

Ja, det är alltid bra att ha något att jämföra med men jag fakeade, jag hade kollat med andra banker och fått 1.2 i ränterabatt, men när Swedbank frågar så sa jag att jag hade 1.3 och att de hade lägre listränta, t.ex. SEB eller handelsbanken.

Sedan har jag väldigt god ekonomi och självklart vill de inte förlora mig som kund. När jag kontaktade banken första gången, innan jag begärde ut amorteringsunderlaget så kunde hon ge mig 1.1 i ränterabatt… Så de har en annan position att förhandla på den avdelningen som sköter amorteringsunderlag och det är ju sista steget innan de förlorar en kund helt enkelt.

Jag fattar inte, du får väl ett förslag på vilken ränta du kommer få från banken, inte vara vilken rabatt du ska få?