Mitt bolån är bundet fram till slutet av månaden, och jag går i tankarna att när bindningstiden går ut köra på rörligt bolån. Givetvis vill jag ha så förmånlig ränta som möjligt, och är lite fundersam kring hur jag borde tänka.
Jag har sett att flera banker verkar ha en gräns där man kan få bättre ränterabatt om lånet understiger 60% av lägenhetens värde. Mitt lån gör tyvärr inte det i nuläget, men det krävs inte alltför mycket för att jag ska vara där. Jag har fått erbjudande från en familjemedlem att låna en summa från denne vilket hade gjort att lånet understiger 60%.
Jag bor i bostadsrätt, och är osäker på hur lägenheten “bör” värderas. Jag köpte den i början av 2022 vilket antagligen innebär att den har ett lägre värde än vad den då hade. Men så länge bostaden inte värderas på nytt, är det då detta tidigare värde (dvs priset jag betalade för den) som är lägenhetens värde, eller hur fungerar detta?
Min tanke är för tillfället att låna denna summa från min familjemedlem, och ansöka om flytt av mitt befintliga bolån med lägenheten värderad såsom tidigare vilket gör att jag hamnar under 60%-gränsen. Är det naivt av mig att tänka på detta sätt, eller hur bör jag göra här?
Går du till en ny bank, måste den nya banken ta ett nytt kreditbeslut och då utgå i från gällande marknadsvärde, inte vad du köpte den för.
Din nuvarande bank är skyldig att utgå från gällande värdering när det gäller amorteringsvillkor. Samtidigt vet den ju om att värdet förmodligen har sjunkit. Rimligen bör de därför vara glada om din skuld minskas och ge dig rabatt. Du får helt enkelt diskutera detta med din bank.
När du pratar med din bank ha då med två saker i samtalet.
Vilken rabatt de kan ge dig på 3-mån listränta samt besked om hur länge du erbjuds den rabatten. (Brukar vara ett eller två år i normalfalllet.) Se till att du får skriftligt på vad de erbjuder dig.
Begär också ut ett amorteringsundelag. Dels för att det är en signal till banken att du är villig att byta bank så att de ger dig bästa möjliga erbjudande. Dels så att du har det inför att ansöka om lån hos andra banker.
Att diskutera utan att samtidigt begära ut amorteringsunderlag kan ge dig sämre erbjudande från din nuvarande bank.
Ja du “jag kanske skulle prova SBABs kundservice och se vad de erbjuder mig i ränta” … Det hade jag tänkt som första steg. Vad som teoretiskt används eller inte … I slutändan är det var banken ger dig som avgör. Inga banker har gett mig lägre än SBAB och då har jag varit hyfsat aktiv och man slipper “deala” med dom.
Nu ska man inte höja SBAB till skyarna. De var länge ganska konkurrenskraftiga, men har även då ofta funnits andra som ger bättre ränta. Överlag låg de dock bra till.
Har dock för tillfället exempelvis 0,78 procentenheter lägre ränta på Handelsbanken än vad SBAB just nu erbjuder mig. Det är en ganska stor skillnad enligt mig.
Till trådskaparen skulle jag rekommendera att kolla med någon av de som erbjuder bolån via Borgo som långivare. De var mer konkurrenskraftiga än SBAB, Stabelo, Hypoteket etc. senast jag kollade.
Absolut. I nuläget har jag Nordea vilket inte känns som ett alltför bra alternativ jämtemot andra banker. Deras listränta rörligt lån ligger på 4,59%, vilket med den ränterabatt jag har i nuläget skulle göra att jag hamnar på 3,98%.
Tack för alla bra svar! Jag jämförde några av de förslag som getts (Ica-banken och Ikano som erbjuder bolån via Borgo, samt SBAB). Av dessa verkar SBAB och Ikano ha bäst räntor på 3.7% respektive 3.6%. Jag hör av mig till båda för att se om det finns något sätt att få bättre ränterabatt, och kollar sedan med Nordea om de skulle kunna ge mig ett bättre erbjudande, så tar jag det alternativ som i slutändan blir lägst ränta på. Har någon ett annat bra alternativ får ni gärna dela med er av mer tips!
Som vanligt med de stora bankerna så vill de att man sammlar sina tjänster hos de, vilket kan vara både bra och dåligt med diverse rabatter hit o dit.
Jag tycker absolut du kan höra av dig till Länsförsäkringar då det varit hos de som iallafall jag oftast hamnar i slutändan. Byter rätt frekvent och kör rörligt.
I dessa tider då de slåss om bolånekunder fråga efter räntefri månad/månader.
Glöm inte grönbolån om BRF/hus har energideklaration B eller A
Förhandla alltid först, hårt, erbjuda dig att byta all din ekonomi (pension om du måste) och sedan i slutet tillämpa fackförbund och/eller grön rabatt.
Tack för påminnelsen, hade tänkt ansöka hos Länsförsäkringar då jag redan har min tjänstepension hos dem men hade helt förträngt det… Min lägenhet har energideklaration B, så grönt bolån kan jag få hos de som erbjuder det. Är även medlem i Unionen, visste dock inte att man kunde få rabatt på bolån pga. det, tack för tipset!
För SEB var det möjligt att kombinera den gröna rabatten med Unionsrabatten. Jag här 2,9% (rörlig) hos dem.
Och dessa rabatter gäller för lån met fasta ränta också, under hela räntebindningens löptid…
Du får också ett trevligt 1% cashback kreditkort gratis för det första året som och även gratis banking i 1 år (Enkla vardagen). Det kan du få även om du inte flyttar ditt bolån dit!
Oj, 2.9% låter ju riktigt bra, får jag fråga om du har fått rabatter av någon ytterligare anledning utöver grön rabatt/Unionsrabatten? Jag fixade precis en ansökan till SEB med så får vi se vad de säger, tack för tipset!
Säker. Undertecknade detta i september, det är nog den största faktorn. Jag erbjöd mig att flytta hela familjens ekonomi (lönekonton, sparande, IPS, ISK) till dem. Unionsrabatt, ingen grön rabatt. Bra lån/värde.
Deras nuvarande listpris är 4,29%, du bör kunna förhandla om 0.8%-1,2% rabatt. Be om offert från flera av de större bankerna (Dankse, SEB, Swedbank…), och skicka sedan alltid den bästa offerten du fått till de andra. Låt dem be mot varandra.
Ett bekymmer jag själv har stött på är att mitt totala bolånebelopp är för lågt, enligt bankerna, för att få de lägsta räntorna. Det kan vara värt att ha koll på tillsammans med belåningsgraden.