Bolån, kan jag välja en annan bank?

Hej alla!
Det var ett tag sen man startade ett ämne och nu har jag försökt hitta lite svar kring att teckna ett bolån efter bostadsköp men hittar inte riktigt det jag söker. Hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag och min fru har köp en bostadsrätt (parhus). 2.45 milj för två veckor sedan. Både jag och min fru är fast anställda med god ekonomi. Innan köpet så fick vi ett lånelöfte på sparbanken Skåne som vi är kund just nu på. Om två veckor ska vi träffa vår rådgivare och bestämma oss om vilket bolån vi ska ha och till vilken ränta.

Jag undrar nu, vad händer om vi inte är nöjda med vår ränta vi erbjuds eller tycker räntan är för hög?
Har man betänketid och kan försöka hinna med ett lånelöfte på en annan bank och försöka förhandla?
Känner en oro inför detta och hur hade ni gjort?
Hälsningar
TD

1 gillning

Tror det är så att så länge ni väljer rörlig ränta så kan ni flytta bolån till en annan bank efter ni tagit det. Skaffa annars lånelöfte från sbab.

2 gillningar

Jag skaffade lånelöfte och senare även bolån hos SBAB. Jag valde att ha lånet i en enda del (ni kommer få erbjudandet att dela upp lånet i olika bindningstider - gör inte detta om ni inte läst på noggrant och förstår er på det) samt ha rörlig ränta.

En vecka efter tillträde, när flyttkaoset lagt sig lite, hörde jag av mig till flera banker och flyttade bolånet dit jag fick bäst erbjudande.

2 gillningar

Du behöver inte känna någon stress inför detta.
Om det känns lugnare så ta bolånet i den bank som gett dig lånelöfte, och börja sen titta på lägre räntor och andra banker.
Det du vill se till för att detta ska funka är att ta hela lånet på 3 mån rörligt. Banksäljaren kommer säkert föreslå en kombination med olika löptider för att göra det krångligt för er att byta - gå inte med på detta.
Alternativt kikar du parallellt på andra bolåneräntor redan nu, det kostar inget att bilda sig en uppfattning om marknaden och ifrågasätta varför du blir erbjuden en högre ränta än snittet.

2 gillningar

Men du kan också ansöka om bolån i vilken annan bank som helst, då kan du ju ansöka på riktigt direkt eftersom du vet vad du ska låna till och behöver inte gå omvägen via ett lånelöfte. Finns ju ett antal banker där du kan se din ränta direkt på hemsidan. Ligger er nuvarande bank över dessa räntor så är det bara att ansöka om lån i någon av dessa, eller använda de siffrorna i förhandlingen. Lånelöftet är inte något bindande.

2 gillningar

Finns det några andra nackdelar med att ha det uppdelat i två delar, förutom vad jag antar du menar mer handlar om nackdelar med att binda?

Har själv två delar, men haft rörligt hela tiden. Band för första gången nu i våras, men dock båda på samma tid.

1 gillning

Jag ser i alla fall ingen fördel med att ha bolånet i flera delar bundet på samma tid. Svårare att lätt få en översikt.

Möjligt att det finns specialfall där det är bra på något sätt men inget jag vet. Är dock ingen expert på bolån.

Om du inte har 100 andra saker att stå i just nu, så att du pga prioriteringar inte hinner med, så ser jag ingen som helst anledning till att inte ta kontakt med några andra banker och se vad du kan få för villkor.

Du kanske vill ha ditt lån hos din nuvarande bank? Men under rätt förutsättningar såklart.
Hur ska du veta vilka dessa är om du inte har någon aning om vad de andra skulle erbjuda just dig?

Byta går såklart, men för mig innebär det onödigt dubbelarbete.
Så, kontakta ett antal andra bolåneföretag. Landshypotek har t.ex mycket bra erbjudande.
När du väl träffar din bank så vet du vad du kan förvänta dig och har en bra förhandlingsmöjlighet baserad på fakta.

Lycka till

2 gillningar

Landshypotek lånar väl bara ut till villor, ej bostadsrätter? SBAB däremot är ju enkelt att se online vad de skulle ge för ränta.

Men ta gärna kontakt med ytterligare nån eller några banker och fråga om vad de kan erbjuda :slight_smile: Du kanske landar i att behålla din nuvarande bank men lyckas med konkurrenterna att få ned räntan till en lägre nivå. Du blir också lite proffsigare/mer förberedd på olika frågor banken kan ha genom att prata med flera.

Tack för svar!
Jag ska ta en titt på andra banker och vad dem erbjuder. Så har jag något som sagt att “stå på” medan jag är rådgivning hos min nuvarande bank.
Har lite ytterligare frågor.
Kan min nuvarande bank se att jag har ansökt om bolån på andra banker? Tänker mer på om du min nuvarande bank höjer räntan utifrån att jag inte är en “trogen” kund och kanske väljer något annat.
Samt kan man säga ifrån på mötet om man nu har fått en längre ränta på en annan bank på plats. Så kanske man kan förhandla därefter och vad är risken?

Mvh

Det skadar väl inte att i mötet, eller ännu hellre innan mötet, flagga för att man blivit erbjuden en viss ränta nån annanstans? Banken får möjligheten att se om de kan matcha eller överträffa det erbjudandet. Kör med öppna kort är mitt tips! :slight_smile:

Och vill du helst ha en viss bank så var inte blyg för att själv berätta vilken räntesats som krävs för att du ska välja den.

2 gillningar

Trogna kunder får i allmänhet betala högre ränta eftersom banken bedömer det som troligt att kunden stannar i alla fall.

5 gillningar

Så länge du inte signat på fast ränta så ska det inte vara några bekymmer.
Det är en ganska fri marknad och räntorna styrs delvis av efterfrågan. Om din bank ger sämre ränta än andra banker så ska du självklart lyfta fram det, det kan vara din livs största affär så att jämmföra räntor är naturligt.

Följ gärna upp med hur det gick sen! Vore kul att höra!

1 gillning

Tack för svaren jag har fått. Jag har tänkt en del nu under dagen och med dem kommentarerna jag har fått. Så det blir att kontakta 2-3 banker till så har jag kött på näsan innan jag har med min egna rådgivare på dem aktuella banken jag har . Har tittat runt på Konsumenternas.se och lutar lite på seb/SBAB samt Danskebank. Så tänkte kontakta dessa och få höra vad dem har att erbjuda.
Blir att låna cirka 2 miljoner med en belåningsgrad på 85%. Bostaden kostade 2.45 milj.
Jag återkopplar så får vi se hur det slutar :+1:

2 gillningar

Det låter utmärkt! Du kan till och med kontakta fler banker (Handelsbanken, Nordea etc.). Ni borde vara attraktiva kunder som ett par och båda mest fast anställning.

1 gillning

SBAB är ett jättebra riktmärke och det finns ingen anledning att acceptera en högre ränta nån annanstans.

Sen kan man tänka på att många BRF tar en pantsättningsavgift (upp till 1% av PBB) eftersom det medför extra kostnader för föreningen när medlemmar tecknar nya lån (iaf när man byter bank). Ofta en avgift per lån, vilket är ännu en anledning att inte dela upp lånet i flera delar.
Det är också en anledning att försöka få till ”rätt” bank redan från start.

1 gillning

Nej din nuvarande bank kan inte se vad du har för dialog med andra banker, hur skulle det se ut?
Och din nuvarande bank är garanterat oerhört mycket mer försiktig med att ge dig en riktig skitränta om du tydliggör att du har en öppen dialog med flera andra banker och kommunicerar vilken ränta du förväntar dig.

Tänk på att bankens personal som du möter är säljare. Det är DE som ska slåss om DIG, inte tvärtom.

3 gillningar

Bankerna kommer göra kreditupplysning på dig, så akta dig för att göra för många bara. SBAB har väl i stort sett fast ränta, stabelo också tror jag… Där behöver du väl mer kolla upp att du kvalar in, utöver det behöver de ju inte göra en UC på dig.

1 gillning

Kan du fördjupa din åsikt om “akta dig för att inte göra för många upplysningar” ?
Om jag nu väljer att gå till 3 andra banker till, tror du detta påverkar?. Det är väl ganska självklart att man frågar runt/tycker det är väl “naturligt” att man försöker få en lägre ränta…
Hur tror du banken ser på detta?

1 gillning

Ja tack för din åsikt, jag ska ha detta i åtanke när jag pratar med dem olika bankerna. Hur tror du det påverkar när man pratat med 3-4 banker och dem drar en UC på dig med tanke på att du vill se hur stor ränta dem olika bankerna erbjuder. Hur tror du bankerna ser på detta?