Bolån, kan jag välja en annan bank?

Där ser man! Tänkte inte alls på detta med pantsättning. Får väl försöka välja “rätt” bank från början :+1:

Du behöver ju inte ta det så långt.
Du kan börja med att kolla upp resp genomsnittsräntor som referens. Kanske här:

Sen ringer du en eller två och undrar om de kan matcha.

2 gillningar

Tack ännu en gång för alla svar, frugan är fackmedlem i ST så erbjuder danske bank en effektiv ränta på 1.18 % på 3 år. Förmodar att det blir det lånet man kommer att ta. Men som sagt kommer ha öppna kort när vi har möte med rådgivaren så får vi se om hon kan matcha bolåneräntan.

2 gillningar

1,18% på 3-år låter som en bra utgångspunkt. Lycka till! :slight_smile:

Av nyfikenhet, vad erbjuder SBAB när ni knappar in värdena?

Ska även tipsa om att kolla upp energiklass på boendet. Är den låg kan det ge er ytterligare upp till 10 räntepunkter lägre kostnad, så kallat grönt bolån.

1 gillning

Ja det gör det. :blush::+1: SBAB erbjuder 1.34 har jag för mig när vi fyller i värdena.
Gällande energiklass så har ej det gjorts en energiklass än på huset, bostaden är enbart 2.5 år gammalt och brukar göras ett efter 3 år…

Ser det svårt att både SBAB och Sparbanken Skåne skulle matcha 1.18 effektiv ränta…

Ska ringa Danskebank på måndag och när jag får ett lånelöfte och vet att räntan blir är 1.18 så ska jag boka ett möte med min nuvarande bank.
Återkommer…

SBAB går inte att förhandla med som jag förstår det. Andra banker har mer spelrum. Trodde ingen skulle kunna matcha det heller men det gick ju fint. Ringde Nordea med inställningen “det värsta jag kan få är ett nej men jag kommer ångra mig om jag inte frågar” och det gick ju fint :slight_smile:

1 gillning

Ja alla banker har olika spelrum som sagt. Vi får se vad banken har att säga. Dock tror jag inte dem kmr kunna matcha…

Har en nära vän som flyttade allt från Swedbank till Danske bank för han blev oense med dem, gällande lånet. Där han fick bland annat fick dåligt bemötande av sin rådgivare efter att funderat flytta lånet till en annan bank. Så slutade med att han avslutade allt och flyttade till Danskebank :man_shrugging:

Någon annan bank som hade kunnat matcha? Funderingar?

Jag är nöjd med SEB just för bolån. De har varit flexibla och öppna för att matcha konkurrenter i alla år för mig.

1 gillning

SEB, Handelsbanken, Nordea, Swedbank… Och du kan kanske få även Danske Bank att gå under 1,18 eller gå med på någon annan bindningstid du hellre tar.

1 gillning

Tackar!
Ska ringa under veckan några banker och se om dem kan matcha 1.18%.

2 gillningar