Attraktiv bankkund...eller?

Hej forumet!

Jag får för mig att typ “alla” lyckas förhandla bättre boränta än vi och fattar nog inte hur man gör.

Vi är ett par med två höga inkomster som nu ska byta bostad vilket innebär både mer attraktivt boende men också betydligt större lån och högre belåningsgrad.

Jag tänker att vi verkligen borde vara attraktiva bolånekunder, men upplever intresset från bankerna som svalt.

Fakta:

Ålder 41 resp 50 år

Bruttolöner som varierar men minst 143 sek/mån som regel mer. Jag (som tjänar mest) har en extremt trygg anställning som inte påverkas negativt om det blir krig eller ny pandemi.

Vi kommer att behöva låna ca 4 miljoner och landa på ca 80 % belåningsgrad troligen, men lite beroende på vad vi får ut för vårat nuvarande boende och hur mycket vi behöver lägga på det nya. Vi vill helst bars flytta bolånet och behålla lönekonto hos ordinarie storbank.

Hade precis möte med Danske bank, som har rabatt för SACO-medlemmar. Inklusive den skulle vi kunna få 2,65 % på rörligt bolån. Icke förhandlingsbart. Att boendet ligger väldigt attraktivt och löper låg risk att tappa värde och att jag har en extremt trygg anställning bryr de sig inte om.

Vart ska man vända sig? Vilken bank väger in sådana aspekter? Eller är det bara att acceptera att man inte är så attraktiv kund som man tänker?

Vad tycker du själv att du förtjänar för ränta? Börja i den änden…

Sen brukar jag själv kolla snitträntor och jämföra med t ex Stabelo och SBAB, sen berätta för min bank att jag förväntar mig minst lika låg ränta som den lägsta snitträntan just nu. Och lite till.
Om jag inte får bra respons ber jag dem att eskalera till någon med mandat att förhandla, det brukar locka fram några tiondelar till för det är tydligen jobbigt. Alternativt ber jag om ett nytt möte med en annan person, det har faktiskt hänt en gång när jag blev förbannad på en lånehandläggare som vägrade ge mig rabatt ”för jag var inte med i facket”…
Har SEB just nu och 2,30 i ränta just nu.

2 gillningar

Enda lägre snitträntan är hos private banking. Vad jämför du med som gör att du känner dig missnöjd?

Ett stort bolån med låg belåningsgrad ger högst ränteavvikelse.

Lön spelar bara roll om det är på fel sida marginalen, man kan ha hur hög lön som helst utan att det påverkar positivt - är min erfarenhet.

3 gillningar

Vi tjänar mindre, har lån på 3.7M, bor 30 min utanför storstad (Göteborg) på landet och har idag 2.64% i ränta (3mån). Det var precis efter höjningarna där i mars-april som vi förhandlade om låneräntan.

Jag vet att Danske bank inte är bäst, de är dock förhandlingsfria. Spela hårt “Förhandla med mig eller så går jag någon annanstans”. Tänk såklart på att du får gå någon annanstans om de säger nej. :slight_smile:

1 gillning

Jag tror att jag har hittat problemet! :wink:

2 gillningar

Alltså det var inte aktuellt att förhandla alls. “Rådgivaren” sa till och med vid något tillfälle att han rekommendera oss att kika på nån nischbank. Så lågt intresse från deras håll.

Jag är ju rätt social och ogillar när det gnisslar, men kanske behöver “bråka” lite mer. :laughing:

På frågan vilken ränta jag förväntar mig så under 2,5 i alla fall, gärna något lägre. Det är ju uppenbart att vissa lyckas få det.

Danske har ett erbjudande som gäller alla SACO-anslutna. Ni får antagligen mycket bättre erbjudande hos en av storbankerna (SEB, Swedbank, Nordea, Handelsbanken).

Vi har liknande löner men större lån (och värde på bostad). Jag ska omförhandla nu och fick 2,44 utan att ens ha påbörjat en förhandling, dvs automatiserat i SEB-appen.

1 gillning

Då har du inget förhandlingsutrymme. Att man kan få lägre boränta hänger på att banken kan ta igen pengarna på andra tilläggstjänster de kan sälja dig, och då helst dyra grejer som olika private banking-tjänster osv. Danske förhandlar inte alls, de har sina paketerbjudanden för fackligt anslutna bara, men de andra storbankerna (SEB, Swedbank, Handelsbanken, Länsförsäkringar och Nordea) brukar kräva att man blir helkund (lönekonto + tjänstepension + oftast annat ISK-sparande också) för att man ska få något vettigt erbjudande, om inte lånet är betydligt större än erat. 4 miljoner är inte något särskilt stort lån.

Det finns förresten en magisk gräns nånstans runt 70-75% belåningsgrad där räntan oftast sjunker ett snäpp, det har nåt med hur bankerna paketerar om bolån och säljer som bostadsobligationer att göra.

Underskatta inte kraften i ett välinformerat taktiskt hederligt tjatande.

Vi har inte en enda tilläggstjänst hos SEB förutom lite lönekonton.

1 gillning

Och hur stort är lånet?

[quote=“lilladoktorn, post:6, topic:123220, full:true”]På frågan vilken ränta jag förväntar mig så under 2,5 i alla fall, gärna något lägre. Det är ju uppenbart att vissa lyckas få det.
[/quote]

Bara skriva till 2,65% och sedan säga till vänner och bekanta att det blev 2,1%. ”Banken var så glada att de t.om bjöd på skumpa när det var signat” :bottle_with_popping_cork:

Stabelo verkar erbjuda bättre ränta någonstans mellan bostädsvärde 5-5,5 vid lån på 4milj. Så någon gräns som ligger nära.

Har de samma förutsättningar som ni då?

Annars jämför du ju äpplen med päron.

Ja, det är känslan jag får när man exempelvis pratar med kollegor eller kikar i trådar på detta forum rörande ämnet.

Där har säkert storleken på lån viss betydelse, men ska kolla på SEB. Tack!

1 gillning

Det kan vara så att du själv tänker att det gnisslar, medan motparten mest rycker på axlarna. När det handlar om miljoner i lån så är min starka rekommendation att försöka hålla huvudet iskallt och bara tänka och agera “business”:
“Jaha, ni erbjuder denna ränta. Spontant så motsvarar inte ert erbjudande min förväntan. Tack. Jag ska fundera på det.”
sen jämför du med fler banker.

Dvs, försök att inte ta det personligt vad de erbjuder, lika lite som du ska ha empati för att deras säljare (rådgivare) blir ledsen om du tackar nej.

1 gillning

Tack! Jag försöker. Grejen är att de inte verkar som om vi är viktiga kunder. Inte värda att konkurrera om. Det händer liksom inget när vi säger att vi väljer något annat. Och det kanske är så helt enkelt. Lånet är för litet. :woman_shrugging:

Ett företag som säger och agerar som att de inte behöver kunder är annars ofta en indikation på att polisen borde titta närmare på var pengarna i verksamheten egentligen kommer ifrån. Men inte när det gäller banker. Där är det helt naturligt numer att kunder behandlas som använt toapapper.

Din känsla verkar inte stämma med snitträntorna dock.

Utifrån det du skrivit så tycker jag du borde vara nöjd. Sen hade jag valt en annan bank om de uttryckligen sagt åt mig att söka mig annanstans.

3 gillningar

Det är en helt vanlig ränta idag.

Jag har själv exakt 2,65%.

Självklart är det folk med bästa räntan som skryter om det online. Oavsett om det var hårt arbete bakom, eller om de får extrarabatt för att svärmor jobbar på banken

Vissa får också extra bolånerabatt via Private Banking. Även fast Private Banking har en årskostnad som gör att de flesta går med förlust

3 gillningar

Har ni minst 1 krona tjänstepension hos Skandia så verkar de erbjuda 2,54% utan förhandling med era förutsättningar.

1 gillning