De här skillsen saknar jag lite. Ge mig exempel på formuleringar.
“Vem ska jag prata med om jag vill förhandla ränta på xx%”
“Skulle jag kunna få prata med någon med mandat att ge oss en lägre ränta?”
“Får jag prata med din chef” låter ju dunderlöjligt. Och de flesta handläggare pratar ju i någon sorts “vi-form” vilket jag har lite svårt att hantera tror jag.
Håller med. De jag vet om som möjligtvis har lägre räntor är folk som jobbar på bank. Men det är ju inte fel att försöka pressa ner den (om man orkar vill säga)
Jag har ett litet rörligt huslån hos Swedbank, räntan är 2,44% efter den sista höjningen på 15 punkter som skedde för någon månad sedan.
Jag har ingen släkting på banken och jag har för flera år sedan avsagt mig PB då jag ansåg att värdet på den tjänsten på inget sätt motsvarade kostnaden, så jag nöjer mig idag med att vara premiumkund. Däremot har jag en bra fast bankkontakt (detta är alltid mitt första tips för bättre service hos banken) och har haft samma bank i många år.
I grunden så behöver det inte vara särskilt komplicerat.
Jag brukar berätta vad jag förväntar mig, och tydliggöra att jag har klart för mig vilken räntenivå jag kan få om jag väljer att låta t ex Stabelo eller annan konkurrent sälja sina tjänster till mig. För man ska ha klart för sig att det är banken som vill sälja något - ett bolån. Det finns flera banker även om marknaden i stort är ett oligopol och prissättningen fantastiskt homogen.
Om man intar hållningen att man är i behov av banken så blir det mentalt svårare.
Så gör såhär:
Kolla vilken ränta du kan få hos SBAB. Just nu 2,80%. Detta formar ett slags golv med en nivå som “alla” kan få.
Kolla vad nischbankerna erbjuder, även om ni inte uppfyller kraven på låg belåning etc. Stabelo verkar just nu erbjuda ned till 2,56%, om man uppfyller villkoren för grönt bolån och inte behöver låna fullt så mycket som ni. Men det ger en fingervisning, mycket lägre än såhär kommer vara svårt för er just nu.
Ta en diskussion på telefon med de storbanker som brukar vara smidiga att prata med. Swedbank är INTE en sådan. SEB däremot erbjuder snabb hjälp via telefon, så slipper ni boka möten inne på ett kontor mellan 10:00-10:20 udda tisdagar.
Använd följande punkter i pitchen:
hög kreditvärdighet och låg risk i er privatekonomi (håll detta kort för banktjänstepersonen som läste 2-årig frisörlinje på gymnasiet och sen jobbat sig upp från kundtjänst behöver inte höra alla detaljer)
vilken ränta som ni förväntar er för att initiera/fortsätta ett engagemang med banken i fråga. Var väldigt specifik med en siffra, men lagom vag på motiveringen - t ex “vi har blivit erbjudna denna ränta hos en av era konkurrenter men är nöjda med vår vardagsekonomi hos er, etc etc”
be banktjänstepersonen komma med ett erbjudande som kan matcha detta. Förslagsvis genom att säga precis detta.
om vederbörande återkommer och försöker sälja en högre ränta, förklara artigt att “då behöver vi tyvärr ta våra affärer annorstädes”. Lämpligen omformulerat så att bankpersonen begriper vad ni menar.
om resultatet inte blir att “hmm vi kanske kan titta på en lösning, låt mig höra med min kollega/chef/överstepräst” så kan du ju påpeka att “det är nu ni ska eskalera detta till någon med mandat att vinna den här affären”.
om detta inte fungerar, tacka för trevligt samtal, och ring upp samma bank igen efter en stund. De kommer med stor sannolikhet routa samtalet till en annan person, som eventuellt ser historiken från ditt tidigarea prutningsförsök. Förklara ärligt för den nya bankpersonen att du är villig att ge diskussionen med banken ett försök till, men att ni gick i väggen med dennes kollega eftersom denne inte var intresserad av att anskaffa en ny kund.
om detta inte fungerar, tacka för trevligt samtal, och börja om processen med en konkurrent.
Jag och min kollega köpte bostad samtidigt och tog en diskussion med Handelsbanken. Dom hade jättesvårt att krypa ner i ränta. Men när vi skickade över vilken ränta vi skulle få hos Skandia (har tjp där) så började vår bankman yra om personalfria kontor och hur synd det var om banken om vi skulle få den räntan.
Då skickade vi över bankens rörelseresultat för första kvartalet sen var förhandlingen klar och banken kunde lösa den ränt
Ja jag tror många överskattar sin vikt som kund räknar jag vid snabb huvudräkning rätt så betalar ni förvisso in drygt 100000 per år i ränta men bankens bruttointäkt hamnar väl mellan 20-40 tusen. Det är kanske inte något som bankerna går igång vansinnigt på. Framförallt om man man bara har bolånet hos en bank där intäkten minskar med tiden och potentialen för framtiden inte är så hög!
Du kan vara hur attraktiv som helst, men medlemsbolånen hos Danske Bank är inte förhandlingsbara. Jag tyckte iofs att det vara ganska skönt när jag hade mina bolån där. Då visste jag att jag hela tiden fick en ok ränta.
Nu har jag flyttat till Avanza Private Banking då de gav bättre ränta, men även där utan att slippa tjata/förhandla/träffa en handläggare varje år.
Singel, betalar inte statlig inkomstskatt , 80% belåning, har lönekonto i banken + månadssparande på 2000 kr/mån som ändå går in i en global indexfond. Så det är uppenbarligen någon magisk gräns där runt 2,6-2,7 verkar det som. För objektivt sett enligt bankens risksnurror måste jag ju vara betydligt högre risk än er.
Jag fick det helt enkelt genom att iskallt begära ut amorteringsunderlaget vid villkorsändring när den först skulle hamnat över 3%. Varken mer eller mindre. Inget tjat, ingen förhandling, ingen diskussion.
Det verkar vara det enda språket banker (eller snarare algoritmerna i deras datorsystem) förstår. Så det här med “förhandlingsfria bolån” tycker jag egentligen att de flesta bolånen är. Bara man begär ut amorteringsunderlaget