Ska köpa första boendet - vad är en rimlig ränta på 85% belåning? / Vad ska jag tänka på?

Det börjar dra ihop sig till att köpa vår första bostad. Vi har tänkt köpa något för max 3 500 000 miljoner kr. I dagsläget har vi ca 850 000Kr sparat till boende. Tänker betala ca 500 000Kr i insats så att vi har lite att köpa grejer för i början också och inte för att tala om t ex lagfart och annat.

Vi har börjat kolla runt lite vad vi kan få låna med bankernas olika tjänster de har på sina hemsidor. Nu är ju dessa beräkningar bara preliminära och inga lånelöften så de får väl tas med en nypa salt skulle jag tro. Trots det så undrar vi vad en rimlig bolåneränta egentligen är? Räntor som vi fått fram hitintills:

SBAB: 1.69%
LF: 1.64%
SEB: 1.39 (nåja det var förinställt)

Vad är egentligen en rimlig ränta idag?

Ska man ansöka om flera lånelöften och ta det som ger bäst ränta?

/Okunning förstagångsköpare

1 gillning

Var lånelöftet kommer ifrån är egentligen strunt samma, det är mer som en “credit check” för mäklaren och säljarna. Det är heller inget löfte från banken, utan dom gör alltid en ny prövning senare. Det är därför ingen idé att “pruta” räntan på lönelöften.

Gör så här istället: Ta ett lånelöfte från första bästa bank, sen när ni skrivit på ett köpekontrakt kontakta 2-5 olika banker och förhandla.

Angående ränta så är 1,39% rätt bra för en belåningsgrad på 85% just nu. Hör gärna av dig om du får en lägre ränta än så någonstans, för då är jag också intresserad :slight_smile:. Kika här: https://www.compricer.se/borantor/ för genomsnittsräntorna just nu. Tänk dock på att det är genomsnittet av alla bolån, även dom som har väldigt låg belåningsgrad. Man kommer sällan under genomsnittsräntan med en belåningsgrad på 85%.

2 gillningar

Jaha, jag förstår. Då kan man ju ta vilket som helst som du säger. :slight_smile:

Okej. Ja som sagt så har vi ju 850 000Kr just nu så vi kan ju kosta på oss att ta en lägre belåningsgrad om vi vill. Jag vill dock låna så mycket som möjligt, investerar hellre och får en 6% i avkastning. Så tänkte mest amortera nu i början. Så då spelar det ingen roll om vi får 1.39% eller 1.69%, alltså det är inte värt att sänka belåningsgraden för den skillnaden.

Jag tycker det är smidigast att ha lånelöfte i den bank man tänker ta lånet. Mäklaren (och säljaren) vill ofta skriva kontrakt dagen efter budgivningen är klar, och då är det bra att ha klart med banken. Det går ju byta bank efter något år om man tror man kan få bättre ränta.

Med så hög belåningsgrad är det värt att kolla om du har något erbjudande via facket. Danske bank erbjuder väldigt bra ränta för höga belåningsgrader till fackmedlemmar, om man kan tänka sig att binda räntan.

1 gillning

Är du medlem i Saco/tco? För då kan du få 3 år bundet på Danske Bank 1,18% upp till 85% belåningsgrad.

Inte för att du skriver något om det, men bara som ett råd och inspel från en personlig erfarenhet så skulle jag vilja frånråda från att använda sig av tredjepart för “förhandling” av bolån. Typ så som compricer erbjuder.
Jag använde mig av mittbolån (som nu verkar vara uppköpt av compricer). Det funkade och det var ju inget fuffens eller så. Men man fick ju kanske lite bilden av att de skulle “ringa runt och förhandla” mot olika banker för just din situation. Men när jag pratade med dem så bara presenterade de bara direkt ett enda alternativ (SBAB) som var exakt samma som erbjöds på SBAB:s hemsida.
Dessutom i mitt fall var jag i extra behov av att kommunicera fram och tillbaks med banken. Men mittbolån gav mig ju aldrig någon direkt kontakt med SBAB utan agerade bara medlare. Kommunikation i 2:a hand fram och tillbaks…

Nu kanske nån annan har fantastiska erfarenheter, men det jag fick av denna tjänsten var alltså ett stycke Googling och ett stycke Visklek om ett bolån på ett par mille :sweat_smile: :face_with_raised_eyebrow:.

1 gillning

Testade också med Compricer (mittbolån). Det var lika dåligt där. SBAB med högre ränta. Då frågade jag vad de höll på med. Så det blev Danske Bank 3 år, 1,18%.

Jag har samma erfarenhet. Dessa tjänster verkar mest vara för folk som inte orkar gå in på varje bank och jämföra själv, samt inte orkar läsa in på om t.ex. grönt bolån eller om det finns någon bra deal via facket.

Grattis @Ballongpinne till att bostaden är på gång! :slightly_smiling_face: Vet ju att du har skrivit om det innan. Du får hålla oss uppdaterade.

Med tanke på att 3-mån rörlig vid 60 % belåning ligger på 1.19 % så är 1.39 % helt okej. Tror att du kanske kan försöka få ner det 0.1 % när du träffar dem.

Sedan tror jag att det är klokt att inte lägga in så mycket som möjligt. Alla vi som har hus kan intyga hur mycket pengar det behövs särskilt i början. :man_facepalming::slightly_smiling_face:

2 gillningar

När man har hittat sitt drömobjekt ska allt gå så sjukt snabbt. Det är viktigare att ha en bank med snabb och smidig kommunikation än att spara en liten peng. När vi tittade på hus blev vi avrådda från SBAB och Swedbank eftersom de var långsammare i kommunikationen. Men sånt kan ju ändras.

Ta en smidig bank, välj rörlig ränta. Om du inte är nöjd med prutningen så byter du bank i lugn och ro när köpet är klart.

Vi valde SEB för att de var smidiga och snabba. Än har vi inte bytt, men det kommer kanske.

2 gillningar

Riktigt bra tips! Håller med. Vi var på visning på söndagen och skrev på tisdagen. Hade aldrig gått utan bra bankkontakter. Än viktigare om man är företagare med komplex ekonomi.

Samma för mig. Jag var på visning söndag, vann budgivningen på måndag och skrev kontrakt tisdag lunch.

Jag valde SBAB som bank. Kan bara prata för mig men för mig har det gått smidigt än så länge (inte haft tillträde än). Var lite orolig just när man vunnit budgivningen men fick snabbt ok. Det kan vara lite telefonköer men då tar jag att de får ringa upp, har alltid funkat. Sen har jag läst en del som SBAB inte fungerar så bra för då de inte passar in i mallen (gällande inkomster eller vad man ska köpa), men då tror jag det framgår redan när man tar lånelöfte och pratar med dem.

Lite lustigt att det avråds från Swedbank, det måste bero på kontor och bank kontakt hur smidigt det går?

1 gillning

Jag har Swebank och har bra erfarenhet av dem, men som alltid så gäller det att komma till rätt person. De har en premiumtjänst som kostar någon hundralapp per år men är lätt värt det för mig som har företag och privatekonomin ganska blandad. Men det tog mig ett år rådgivare att komma dit.

Jag har själv länsförsäkring och ha 1.39% i räntan (kan dock inte få lägre på grund av lånebelopp är för lågt). Du borde kunna förhandla till dig en bättre ränta om du kan tänka dig månadspara med minst 500kr hos dem.

1 gillning

De är redan min huvudbank så de kan säkert erbjuda något.

1 gillning