Hej!
Jag undrar vilka banker ni känner till (om det finns någon) där man kan göra hela ansökan av bolånet digitalt utan att behöva prata i telefon med banken?
Behöver vara för en nyproduktion också.
Tack på förhand
Hej!
Jag undrar vilka banker ni känner till (om det finns någon) där man kan göra hela ansökan av bolånet digitalt utan att behöva prata i telefon med banken?
Behöver vara för en nyproduktion också.
Tack på förhand
Alla banker med fast räntesats fungerar så. Det finns ganska mång att välja på-
Har du något exempel?
De enda jag hittade var Stabelo men de accepterar tyvärr inte nyproduktion.
Mitt svar är ingen bank du vill vara bolånskund hos. De som har digitala processer har också högre räntor dessvärre. Scrolla ned en bit på länken så ser du flera av dessa bolag.
Jag har Ikano bank själv. SBAB och Skandia är två andra exempel. Att de skulle ha högre räntor är inte givet. Däremot är det en bra idé att försöka hitta någon kampanj.
Det är dessvärre ingen bank som riktigt klarat att implementera detta eftersom det inte är tillräckligt tillförlitlig datakvalitet i Sverige. Exempelvis är de flesta inkomstuppgifter i statliga register från fjolårets deklaration, dvs. två år gamla.
Andra utmaningar är bl.a. GDPR som gör det svårt att hämta transaktionsdata och att hela familjen behöver ge samtycke till lån för gemensam bostad.
Sen ska själva övertagandet ske och då vill oftast mäklare att köpare och säljare träffas.
Mitt råd är att välja en etablerad bank inom bolån, ansöka digitalt och sen vänta på att bli uppringd. Men det samtalet bör du dessvärre ta.
Hej,
Det första SBAB gjorde var att ringa upp mig ![]()
EDIT: men jag kanske var otydlig i mitt trådskapande, jag menade där hela processen skedde utan att man behövde prata i telefon med en handlägare till att man får pengar på kontot.
Även om detta finns någonstans så kommer du missa möjligheten att förhandla till dig en bra ränta.
Vad är anledningen till att du inte vill prata i tele?
Jag förstår helt och fullt varför man skulle vilja välja bort banker som kräver mänsklig kontakt för att genomföra något som borde vara fullt görbart utan detta. Behöver de kompletterande information går det väl lika bra att sköta detta via ett formulär, eller åtminstone email. Detta telefonberoende gör det till ett helvete att ta in erbjudanden från alla banker - vilket kanske är själva poängen.
Jag höll på att få hjärnskakning från kraften av min facepalm när SEB krävde att man ringde dem för att föra över mer än 150k, för “ökad säkerhet”, när jag under samtalet likförbannat ändå bara signerar med bankid. Gud vad jag önskar att det fanns en konkurrenskraftig bank som levde i tvåtusentalet.
Skandia är absolut inte helt digitala, fick hem massa papper som krävde fysisk signatur; jag efterfrågade digitala kontrakt med bankid signering men det hade de inte. Detta var i april i år.
Tagit bort personlig information.
Det verkar ju dumt. Ränta på bolån är ju något man förhandlar om, vill du ha villen ränta som helst för att inte behöva prata med banken?
Innan du kan få ett lån måste du ju få ett lånelöfte, antar du har ett sådant?
I min värld är en personlig kontakt något väldigt positivt och ger ett mervärde. Din förhandlingsposition blir knappast bättre om du föredrar att inte visa upp dig.
Jag skulle exempelvis aldrig köpa en begagnad bil privat via nätet, utan annan kontakt.
@Nestor Håller med. Och jag skulle heller aldrig låna ut några miljoner till en person utan att prata med henom först.
Finns få saker jag hellre skulle undvika än att förhandla om bolåneränta (och därför är jag kund hos SBAB). Även om jag vore bra på att förhandla (vilket jag inte är) så har jag svårt att tänka mig ett sämre förhandlingsläge. Banken har alla kort, jag har inga, de har ett otroligt informationsövertag och jag är en fullständigt obetydlig kund som står där med mössan i hand. Känns upplagt för att jag får nåt i stil med 0,25% lägre ränta för att jag ska känna att jag “vunnit” medan banken skrattar åt hur lättlurad jag är. Det finns antagligen ett datorprogram som räknar ut hur låg ränta jag skulle kunna få och min motparts jobb är att få mig att acceptera något som är så långt ifrån det som möjligt. Rent förnedrande är det. Jag vill veta exakt vad det kostar i förväg och helst även veta exakt vilka faktorer som påverkar prissättningen. Omöjligt att få via förhandling eftersom hela grejen hänger på att banken har informationsövertaget.
Eftersom jag har SBAB består den personliga kontakten i detta fall i att jag tillsammans med någon som i praktiken är en kundtjänstmedarbetare (som jag aldrig någonsin kommer prata med igen) tillsammans fyller i ett formulär och jag delges en del information. Har svårt att se var mervärdet i detta ligger. Låt mig läsa och skriva som en civiliserad människa istället.
Om jag får killgissa lite tror jag att det är en generationsfråga till en viss del, som säkert är styrkt av tidigare erfarenheter. Från att ha pratat med min far så har jag fått intryck av att för ~20 år sedan så var det väldigt användbart att ha en personlig kontakt som man träffade varje gång man behövde ha kontakt med banken, som hade koll på vem man var och som kunde hjälpa en lösa problem med ett visst mån av flexibilitet. Så har inte min egen erfarenhet från de senaste 10 åren varit, där all kontakt med banker skötts via olika personer varje gång, som ändå bara agerar efter ett flödesschema som lika gärna hade kunna varit ett helt automatiserat formulär. Om jag ändå inte får några av de teoretiska fördelarna med “personlig kontakt” så föredrar jag att slippa slösa både min och bankpersonalens tid.
Jag också.
Men om det innebär flera hundralappar, kanske mer än en tusing, varje månad, för att jag tog tjuren vid hornen och förhandlade en gång per treårsperiod, så är det ändå värt det.
Tja, 0,25 procent på 2 miljoner är 5 000 kr. Hygglig avkastning för en begränsad arbetsinssts. Men visst, alla tycker kanske inte detta.
Håller med om att man först skall testa SBAB innan man eventuellt går vidare.
Ge mig svart och vitt vad som gäller. Varför ska det finnas individuell prissättning på bolån egentligen? Många företag skulle älska att göra det. Tänk om Spotify kommer och tar en kreditcheck. “Hmm vi ser att din årsinkomst är 500 000kr, då blir ditt månadspris 899kr/mån”
Vi kör också SBAB och av byggahus.se databas över bolåne räntor så ligger vi bra till när man jämför.
Jag själv är 30 år gammal. Har bara besökt ett bankkontor nån gång när jag var liten med mina föräldrar. Och på min 18 års dag för att skaffa bankkort. Utöver detta har all kommunikation skett digital via mejl/chatt. Den enda gången jag pratat med någon var just SBABs kundtjänst när vi tog bolån. Förstod inte riktigt poängen med det då allt personen gjorde var att bekräfta allt jag redan fyllt i? Snacka om meningslöst jobb.![]()
Jag är kund hos Ikano bank och min process för att bli kund där var helt digital. Jag har inte pratat med någon och signerat alla handlingar på distans från utlandet.