Hur förhandlas bolån vid första köp?

Hur har ni förstagångsköpare som lånat pengar gått tillväga vid ert första köp av bostad?

Ett problem jag märkt efter att idag varit i kontakt med 5 banker är att samtliga vill att man ska vunnit en budgivning och har ett konkret objekt redo för att man ska få reda på vilken ränta som kommer att gälla. Lånelöftet säger ju bara hur mycket man får låna.

Dock, när man vunnit en budgivning sker ofta kontraktskrivning dagen efter eller liknande.

Hur gör man för hinna förhandla med t.ex. 8 banker på knappt ett dygn? Är det något jag missar?

Vid kontraktsskrivning (eller inom några dagar efter) väntas du bara erlägga handpenningen (10%), den bör du redan ha till hands. Du behöver vid det tillfället inte ha ett färdigt bolån, utan det räcker med ett lånelöfte på motsvarande bostaden du precis köpt.

Köpslagandet och prutandet med banker börjar efter det. Det är inte förrns vid tillträdet som de restrerande 90% av köpeskillingen betalas. Du har alltså några månader på dig att lösa det där med bank etc.

1 gillning

Fullständig betalning av en bostad sker först vid tillträde. Så du behöver inte ha lånet fullt utbetalt och klart vid kontraktet.

Du kommer behöva lägga handpenning (oftast 10%) lite efter kontraktet är klart.

Jag har nyligen gjort såhär:

1: fixat lånelöfte hos SBAB
2: köpt bostad med sagda lånelöfte, valt rörlig ränta
3: vid tillträde, jämfört banker och i godan ro spelat dem fram och tillbaka mot varandra
4: flytta bolånet

Ganska enkel process och det blir inte bråttom på samma sätt :slight_smile: kostar väl några kronor relativt att ha “rätt” från början men väldigt smidigt.

13 gillningar

Bra tips, så kan man definitivt göra! Man ska bara tänka på att varje gång man flyttar sitt bolån måste man betala pantsättningsavgift till föreningen, vilket kan vara mer eller mindre dyrt.

2 gillningar

Jag förstår det som att mäklare vill att man ska ha ett godkänt lån vid påskrivningen. Då räcker inte ett lånelöfte. Ni som säger att man kan förhandla med banker mellan påskrivning och tillträde. Har ni gjort det själva eller spekulerar ni i att det är?

Intressant koncept med att ta ett lån och sedan byta. Ska ha tillkommande avgifter i åtanke.

Mäklarna brukar vilja ha ett godkänt lånelöfte då du köper lägenheten. 2 veckor efter man köpt lägenheten betalar man in 10%. Påskrivning sker på inflyttningsdagen, då betalar man in resterande pengar. (Så var det iaf för mig). Hade ungefär en månad till inflytt då jag kunde göra klart med bolån

1 gillning

Så här gjorde jag:

1. Skaffa lånelöfte hos en bank som är snabb och smidig i kommunikationen.
  2. Gå på visning.
  3. Vinn budgivning.
  4. Ring banken och säg att du har vunnit en budgivning. Då kollar de närmare på det aktuella objektet och checkar av så att lånelöftet fortfarande är ok.
  5. Skriv på kontrakt för bostad.
  6. I samband med tillträdet pratar du med banken och omvandlar lånelöftet till ett lån. Då väljer du rörlig ränta.
  7. Nu är allt pappersarbete med bank och bostad klart. Du sitter i lugn och ro i din nya bostad. Då ringer du runt till olika banker och jämför räntor.
4 gillningar

Jag förstår inte riktigt poängen med att bli lånekund hos bank för att därefter jämföra andra erbjudanden. Eftersom du lagt 10% av eget kapital i handpenning så har du ju noll åtagande till banken som däremot har ett åtagande till dig i form av ett lånelöfte.

Förslår därför att du vinner en budgivning, får objektet godkänt av en bank och därefter pratar du med valfritt antal banker för att därefter få objektet godkänt ånyo av den banken som du faktiskt vill ha ditt lån hos.

Edit: det är ingen skillnad att köpa första eller tionde gången förutom att du kan behöva ett brygglån (handpenning på ditt nya objekt)

Edit 2: jag har bara tecknat bolån på det här sättet. Det var helt nytt för mig att bli lånekund hos bank 1 när man egentligen vill vara kund hos bank 2.

Jag gjorde det. Skrev på avtalet, betalade in handpenningen på 10%. Sedan under tiden mellan påskrift och tillträde (ca 2 månader) så startade jag löneansökningar på 3-4 olika banker. Jämförde förslagen på räntorna jag fick, ställde bankerna lite mot varandra (rindge upp och sa: “Jag har fått X% från Y, vad kan ni erbjuda?”) tills jag var nöjd.

Det enda mäklaren och säljaren är intresserade av är att du har en bank som kan betala in resterande 90% på tillträdelsedagen. I värsta fall så kan du alltid gå till banken som gav dig lånelöftet och ta deras standardränta.

2 gillningar

Jag ska precis (förhoppningsvis) köpa en bostad och tänker göra såhär, fast flytta till Stabelo så man slipper hålla på och jämföra efter det.

1 gillning

Innebär lånelöftet att jag kan låna motsvarande belopp som löftet är på eller betyder det totalbeloppet som bostaden Max får kosta? Ett lånelöfte på 1 miljon innebär att jag Max kan köpa för 1,17 miljoner?

1 gillning

Lånelöftet är på summan som banken lånar ut till dig under förutsättning att du investerar minst 15% (eller om ni kommit överens om något annat belopp).

Så om du har ett lånelöfte på 1 miljon så kan du precis som du säger köpa för 1,17 miljoner eller mer om du har en större kontantinsats.

2 gillningar

Det varierar nog vad exakt folk menar när dom säger “lönelöfte”. Ibland utrycker man sig slarvigt säger att “Jag har lönelöfte upp till 3 miljoner”, vilket kan betyda att man kan köpa för max 3 miljoner eller att lånet får vara max 3 miljoner.

Oavsett så står det alltid på ett lönelöfte både hur mycket man man får låna och hur stor köpeskillingen maximalt får vara (lån + kontantinsats).

1 gillning

Kanske fel tråd. Det finns ju diverse verktyg frpn banker idag där man kan mata in sina uppgifter och se vad man kan tänkas låna, t ex

När man kommer till övriga lån, räknas privatleasing då? Det är ju inget lån men en ganska stor fast månadskostnad som borde räknas tänker jag?

Jag tycker att man, utöver bankens maximala utlåning, ska räkna själv på vad man har råd med innan man tar ett bolån.

Bankerna räknar med ca 6 % ränta i sin “KALP”-kalkyl så visst borde man ha råd även med privatleasing nu när räntorna är låga. Du har ju möjlighet att inte förnya ditt leasingavtal om räntan går upp och du inte har råd att ha kvar bilen.

Sen är SBAB ganska hårda och lånar inte ut mer än 5,5x årsinkomst trots att andra banker kanske vågar låna ut mer till dig. 6,5x årsinkomst är inte särskilt svårt att låna tycker jag, även om jag starkt försöker undvika mer än 4,5x årsinkomst för att slippa 3 % amortering.

1 gillning

Ja givetvis. Jag tänker bara så att man inte gör fel i ansökan om lånelöfte och man sedan inte får låna eftersom “förutsättningarna ändrats”.

1 gillning

Återupplivar denna tråden lite. :slight_smile: Är i samma situation, skrev på idag. Skulle precis betala handpenning från mitt Klarna Sparkonto men det går inte att lägga en kommentar på överföringen likt mäklaren ville. Kan jag föra över det till min vanliga lönebank och sedan till mäklaren eller blir man flaggad direkt?

Vi hade lånelöfte hos SBAB och igår ringde jaq dem och fick det godkänt. Så nu väntar de på att jag ska ladda upp kontraktet. Ska jag ladda upp det eller börja kolla med andra banker nu? SBAB sa att räntan jag får är den som finns vid tillträdet, inte tidigare så de kan inte lova något i dagsläget.

Det här tror jag du missuppfattat. Innan kontraktsskrivning äger du ju inte lägenheten och har därmed ingen säkerhet för lånet så jag kan inte se att banken skulle kunna godkänna lånet i det läget.

2 gillningar

Ladda upp köpekontraktet på bostaden eller kontraktet för lånet? Har du skrivit på lånekontraktet och laddat upp det så är det ju kört att förhandla med andra banker, då får du flytta lånet efter tillträdet istället.

Kolla med andra banker nu innan du laddar upp kontraktet (oavsett vilket kontrakt) tycker jag. Det går ju inte att förhandla med SBAB så finns väl inget syfta att gå vidare där innan du är säker på att du vill ta lånet där?