Uppringd av banken 2 dagar efter lånelöfte

Hej!

Jag försöker lära mig mer om hur det går till med lånelöften / eventuella ränteförhandlingar och liknande.

För 2 dagar sedan ansökte jag och min sambo om ett lånelöfte av SBAB. Vi fick det beviljat. En del av kontantinsatsen är som privatlån. Det är totalt på 4mkr.

Hur som helst, idag blev jag uppringd av SBAB. De undrade om vi hade börjat buda / köpt något ännu eller om vi hade andra frågor.

När jag sedan frågade om vår teoretiska max (för jag är nyfiken) började personen prata om jag var ute efter att förhandla något. Jag sa ganska snabbt nej, inte i dagsläget utan är mest nyfiken. Vi kommer nog köpa under vårt lönelöfte på grund av räntorna och avgifterna.

(För den nyfikna. SBAB sa att de kunde erbjuda mig cirka 5.5 gånger vår årsinkomst om vi hade hela 15 % av insatsen).

Efter att jag nämnde det här för ett par bekanta som jag satt jämte på lunchen så sa alla att det var ett udda samtal.

Min fråga är;
Är det här udda eller vanligt? Hur bör jag tolka det? Är det tecken på att jag är en intressant kund och därefter, kanske har något förhandlingsutrymme?

1 gillning

Nu har jag förvisso aldrig fått ett lånelöfte av dom utan jag ringde när jag redan hittat vad jag skulle köpa och bad om ett lån direkt. Men det låter inte så konstigt att dom hör av sig för att kolla läget tycker jag.

Det här är standard som SBAB ger till alla, och anledningen till att jag själv har SBAB.

Man kan inte förhandla med SBAB, det är lite av deras grej, man får det som står, slutdiskuterat där!

6 gillningar

Tack för informationen.
Hon sa att man kunde “förhandla” hur stor privatlånet var. Jag antar att hon menade att det kunde vara så att man fick någon % mer än 10 % av kontantinsatsen som privatlån (Inget som vi direkt har intresse av dock).

Det vet jag ingenting om, jag har alltid 15% jämnt när jag köper bostäder. Räntan på deras privatlån för bostäder är över 7%, lite för dyrt för min smak :slight_smile:

Har bekanta som har det upplägget, har för mig dom gick in med 10% kontant och 5% privatlån.

Jag tolka de att sbab vill ha koll på va priset hamnar å vill nog bara låna ut till 85% av köpeskillingen…

Hur får du den slutsatsen?

Det är nog det smartaste ekonomiska beslutet jag gör i mitt liv.

Vi har höga löner men inte haft tid att spara ihop. Nu ligger bostäderna som vi kollar på väldigt lågt och långsiktigt kommer det vara ett otroligt klokt beslut.

Vi har försökt hitta en hyresrätt i ett tag men det har inte riktigt gått vår väg. Privatlånet ligger på omkring samma kostnad som våra kostnader för pendling. Vi ska flytta till en annan stad.

Så, privatlån ersätter pendling. Samtidigt får vi en bostad som ligger ganska lågt pga allt i världen.

Edit:

Vår totala månadskostnaden kommer öka med drygt 2000-3500 om vi köper en lägenhet för omkring 3.2mkr. Främst pga pendlingen.

Då går vi från hyresrätt till att äga :slight_smile:

2 gillningar

Jag tror inte du ska dra alltför stora växlar på det där.
Har dina bekanta, som höjde ögonbryna, också SBAB?
Jag har SBAB och jag har varit med om liknande. Jag tror bara dom satsar lite mer på sitt kundbemötande och vill ge en bra service. Det kanske inte storbankerna direkt är kända för så det är väl inte direkt svårt att sticka ut i den kategorin tänker jag.

1 gillning

Nej, de har inte SBAB. Men ja, det kan stämma. Vi är ju även rätt optimala kunder. Unga med god inkomst, 0 skulder och 0 UC förutom CSN.

Hej! Får jag fråga hur stor procent av kontantinsatsen var era egna pengar? Är nämligen själv intresserad av att söka lånelöfte med en liten del privatlån. Men när jag ringt banken så har de sagt att det är olagligt (?), så märkligt!

Inte olagligt att ta ett privatlån. Däremot är det förbjudet att använda mer än 85 procent av bostadens värde som säkerhet för ett lån.

Förhoppningsvis kan handläggaren detta men uttryckte sig otydligt.

Till vårt totala löste? Cirka 6 % Men vi kommer nog använda 10 % och 5 % privatlån genom SBAB.

Har precis skickat inte lånehandlingarna för ett hus vi köpt med SBAB som bank. Dom ringer mest och stämmer av om man vill ta privatlån för att täcka en del av handpenningen :slight_smile:

Sjukt smidiga igenom hela processen måste jag säga! Absolut smidigaste banken jag haft att göra med :slight_smile: