Privatlån som kontantinsats till bolån

Hej Bullen!

Jag och flickvännen tänker flytta ihop (varsin hyresrätt just nu). I samtal med banken frågade jag hur lånet skulle påverkas ifall jag tog privatlån till min den av kontantinsatsen. Bankmannen försökte slingra sig och började dividera om att det är max 85% belåning som gäller. Stod självklart på mig om att kontanterna skulle finnas och det enda som påverkas är min skuldkvot (som är god). Men fick ett tvärnej, jag får inte låna ifall delar av min kontantinsats är finansierat av ett privatlån.

Är det någon annan som har erfarenhet kring detta? Vet ni några banker som skulle gå med på ett sånt upplägg? Med en trygg anställning och månadssparande på 10000kr så känner jag mig säker på att klara av både privat- och bolån.

Hej Richard. Jag och min sambo var i samma sits som er förra året. Banktjänstemannen körde ganska hårt med 85% för oss också. Vi hade också kapital för hela kontantinsatsen men ville hellre ha på sidan istället för tömma nästan hela vårt kapital.
Jag hade inga tidigare lån och stod på mig att att vi borde ses som attraktiva kunder. Båda unga, jobbar i ett yrke som inte har någon risk för varsel.
Var med Swedbank. Privat lånet blev strax över 100k.

Banker kan vara luriga ibland. När jag var yngre var det så att min sambo ville ha ett privatlån för att lösa en skuld hon hade hos sin mamma. Det låter kanske dumt men hon hade faktiskt bra anledning. Mamman hade utvecklat ett mycket konstigt beteende och min flickvän ville inte längre ha något ekonomiskt beroende till henne.

Vi hade både ett bra betalt IT-jobb men endast för att jag valde att följa med på bankbesöket fick jag plötsligt också skriva under på HENNES privatlån. Ett lån som hon hade lätt kunnat få själv om hon bara hade gått dit ensam. Såklart protesterade jag men banken gav sig inte.

Precis där och då blev jag plötsligt mycket mer kritisk och mindre lojal mot banker. Jag vägrade skriva under och hon/vi tog alltså inte lånet. Vi gick därifrån och vi satt igång ett bankbyte. Det gick förvånansvärt fort och när allt var gjort fick hon lånet utan problem hos nya banken.

Det kan alltså vara värt det att förklara och sedan byta till en ny bank när man ved att man har rätt förutsättningar. Frågan är alltid om banken har en riktig bra grund för deras beslut eller om det är endast ett sätt för dem att utnyttja kunder som inte vet bättre, inte är lika kritiska eller tycker att ett bankbyte är för besvärligt.

Vi blev i övrigt mycket nöjd med vår nya bank och hur de behandlade oss efter vi blev kund hos dem. Inte alls samma konstigheter där.

Detta är väl inget anmärkningsvärt. Om du vill köpa en begagnad bil och går till tre olika bilhandlare, vad händer då?

Du får förmodligen tre olika prisförslag, och du kommer att få tre olika upplevelser av kundbemötandet.

Det har du alldeles rätt i men för mig blev det en insikt att det faktiskt fanns fler “bilhandlare” och att jag inte satt fast med den där jag alltid handlat och plötsligt blev otrevligt mot mig. :slight_smile:

2 gillningar

Tack för era svar. Jag var väl mer beredd på att storleken på lånet kunde påverkas av ett privatlån till delar av kontantinsatsen. Men inte att det skulle bli ett tvärnej. Där blev jag tagen på sängen och en erfarenhet rikare. Sen att banken också krävde att vi båda skulle flytta allt till dem kunde man räkna ut.

Men som ni skriver så är man en erfarenhet rikare nu och självklart ska vi prata med fler banker. Funderar på att till nästa gång inte ens nämna privatlånet utan att i lånelöftet bara direkt fylla i beloppet som skuld. Tankar?

Jag gjorde en kalkyl hos SBAB och där kom privatlån upp som förslag i kalkylen. Det var diffen i kontantinsats för ett lån på 4,5xlön och 5,5xlön som lånet gällde. Det betyder ju att de verkligen inte är främmande för att man ska låna till insatsen. Om jag verkligen skulle beviljas vet jag inte för jag ansökte inte.

Vi fick samma besked när vi försökte ta privatlån för halva kontantinsatsen hos Nordea. Vände oss sedan till SBAB och då var det inga problem. Kan ju vara så att de traditionella storbankerna är knussligare, men förstår samtidigt inte vad de har att förlora på kunder som uppenbarligen har stabil inkomst. Detta var runt 2018.

Hmm. SBAB flaggar även för det i sin kalkyl.

“Om ni inte har de 15 % som ni behöver i kontantinsats går det ibland bra att låna till delar av kontantinsatsen med hjälp av ett privatlån, ibland även kallat blancolån.”

Tror precis som Tobias att de traditionella bankerna är knussligare. Alternativt kräver mer övertalning för att få sin vilja igenom.