Bolån med medsökande inom familj

Tjena! Vill inte lägg namn på banken men jag ringde in och frågade om bolån. De sa skicka en ansökan och så kan man diskutera i efterhand, jag nämnde dock till handläggaren att jag vill söka med bror och mor, vilket såklart från min synpunkt ökar säkerhet för både mig och banken.

Det är väldigt stort hus att köpa, men då helt plötsligt ändrades hennes ton och hon började prata om komplikationer och att banken i princip inte accepterar sådana konstellationer på grund av komplikation i framtiden om familjemedlemmar ska ex flytta osv?

Har ni tips här? Vi vill ju vara på säkra sidan att få lånet och säkra så mycket kapital som möjligt för bolånet och inom familjen är det inga problem. Man kan ju juridiskt lösa komplikationer med korrekta kontrakt i förhand till exempel om det händer så händer det med huset osv.

Hade ni lånat på en person i familjen och hjälpt med mer kontantinsats eller gått för bolån med 2 medsökande familjemedlemmar. Har ni även tips på konsulter som kan hjälpa?

Tack :slight_smile:

De banker som erbjuder låga fasta räntor accepterar som regel inga speciallösningar alls. Bland storbankerna kan det finnas större öppenhet för sådana saker men allt kokar ner till vilka förhållanden du konkret har.

2 gillningar

Tack JesseX! Hade du sökt online eller gått personligen till bankerna för lånelöfte? :slight_smile:

Då menar du att medsökande på bolån inom familj klassas som speciallösning?

Allt som är något annat än att fylla i ett färdigt formulär är en speciallösning.

En släkting till mig har tidigare fått bolån på Skandia med en medsökande. Det var dock länge sedan så de kanske inte gör sådant längre.

2 gillningar

Hejsan!

Jag har ett bolån med min bror. Vi båda har precis läst klart universitet. De gick jättebra att söka tillsammans, men vi kunde inte göra det online. Utan fick boka en tid, på grund av att om man inte bor på samma folkbokföringsadress, så nekas det i systemet. Vi båda har Sparbanken och köpt en bostadsrätt.

2 gillningar

Tack bästa PinaX! Kan du berätta lite hur du och din bror framförde detta till banken? Hade du och din bror haft argument mot ”det kan bli komplicerat i framtiden”? :slight_smile:

En till fråga sorry om jag är jobbig, när ansökte du o din bror? :slight_smile:

Tack JesseX :smiley: ja förstår det nu eftersom man antagligen inte kan göra detta online någonstans alls :slight_smile:

Absolut, vi ringde mina föräldrars rådgivare varit det i 20 år och sa situation att vi behöver hitta en bostad tillsammans i Göteborg. Om det finns några möjligheter att låna inom tillsammans. Därefter gick på vi mötet tog med oss anställningsavtal. Räknade på vår KALP fick runt + 8.000 kr. Rådgivare räknade också om vi kunde stå själva på lånet. Kommer inte ihåg KALP, men den gick ihop ~000 kr. Ge och med att vi kunde ta över varandra så träffade vi inte bankensjurist. De tyckte inte det var aktuellt. :grinning:

Vi sökte lånelöftet i maj 2.5miljoner med kontantinsats 500.000 kr.

1 gillning

Vet några unga grabbar (vänner) som köpte ett hus tillsammans. De va 4 eller 5 stycken. Bodde liksom som i ett kollektiv. De tog ett personligt möte på banken, handelsbanken i detta fall. Jag har för mig iaf att ,Jag vet inte om de va de själva eller om banken hjälpte till att ta fram ett kontrakt där de på något sätt framgick att de skulle bo i x antal år (tror att de va 3år) innan någon av de fick sälja “sin del” och att de således band sig att betala dessa år även om någon av de skulle flytta. Som jag förstått det så hade bankpersonalen här inte hört om detta, eller varit med om det tidigare därav något kontrakt typ. Skit dålig på att förklara. Slutade med att de bodde där i några år innan alla ville flytta på varsitt håll och de sålde kåken tillsammans. Va inga konstigheter egentligen.

Tack, då förstår jag! Ja jag tänker mig att ju fler man är desto högre KALP, sen så förstod jag inte riktigt det där med komplikationer i framtiden, sådant kan man kontrakt lägga med jurist i förväg osv. Om man inte är familj bara vänner tänker jag det kan va högre risk ja men annars förstod jag ej riktigt banken när handläggaren sa det i telefonen.

Tack Sofian för ett tydligt exempel! Ja jag föreslog med till handläggaren att skriva kontrakt, hon sa då att det behövs jurist, jag tänkte i huvudet jaha och? Tror du jag bryr mig om vi skriver ett fint kontrakt att det behövs jurist? Den handläggaren kändes helt hopplös ju, typ helt trött bara hittade massa problem och inga lösningar. Tänker att familj är potentiellt till och med mindre problem än vänner och om de unga grabbarna fick, hur ska 3 familjemedlemmar inte kunna ha möjlighet? Skumt iallafall, därav att jag frågade er här hur ni upplevt detta, tack igen för exemplet!

Verkar vara ganska svårt att få igenom sånt där. Jag kollade med banken för ett antal år sedan om min mamma kunde vara medsökande. Jag tjänade då en helt okej lön men kunde ej ta så pass stort lån på egen hand.

Kollade då om min mamma, som tjänade ungefär 130 tusen i månaden då kunde vara medsökande men det sa de nej till. Och detta var ändå när räntorna var ungefär 0 % :sweat_smile:

De sa typ att endast i fall där ”barnet” var ung studerande kunde man ta hjälp av en förälder som medsökande. Grävde inte vidare i det då, men det var en storbank som sa så.

1 gillning

Jag är fortfarande förvånad att vi inte sett fler skenäktenskap för att få lån i Sverige. Efter en skilsmässa kan ju en part ta över ett stort lån och sedan deala utan banken med nya inneboende.

Du har ingen polare som kan hoppa in och agera partner? :slight_smile:

1 gillning

Pga separation var jag tvungen att sälja gemensam bostad och köpa ny själv.
Problemet är att jag är långtidssjukskriven. Pratade både med SBAB och Skandia och båda bankerna gick med på medlåntagare för lån på en bostadsrätt som jag äger själv. Jag valde Skandia och min pappa är medlåntagare. Lägenheten köptes i somras.

1 gillning

En funderan till alla ni som svarade, det finns väl skillnad på medlåntagare som är med på lånet endast och inte ska ha ägardel, och medlåntagare som ska äga bostaden med va? Det är väl lättare att få medlåntagare som bara ska va med på lånet?

Bra fråga, jag är inte särskilt insatt i det så kan inte svara specifikt. Däremot la jag märke till i brf-letandet att vissa brf kräver att båda som står på lånet ska äga en viss del av bostaden. Gällande hus såklart en annan sak.

Men tänker att banker som tillåter medlåntagare allmänt ,kanske är mer villiga att ge er bolån tillsammans för gemensamt stort boende. Jag skulle ringa runt till olika banker för att förklara situationen.

1 gillning