Lånelöfte blir inte av

Hej alla,

Åter igen vänder jag mig hit för att jag kan inte komma vidare med att hjälpa mamma ta lånelöfte / bostadslån.

Se föregående inlägg: Bolån / ägandet av bostadsrätt

Efter många fina råd och tips så beslöt jag och mamma att vi ska ta ett lånelöfte och bolån via SBAB där allt är förhandlat och vi behövde ej sälja “själen” på köpet (flytta pension, fonder, lönekonto, annat) och efter själva köpet av bostaden flytta bolånet till någon bank med lägre ränta…

Syftet är den samma, jag har med mamma samlat en kontantinsats för att hon ska kunna köpa en bostad som är för oss i familjen (alltså mamma och oss syskonen). Vem som bor där spelar inte roll bara vi har en bostad som vi kan kalla “våran” (sen vill ju mamma att vi ärver den efter sin bortgång).

Info:

• Mammas lön = 27K före skatt

• Heltidsanställd i många måna år

• Tjänst i Malmö

• Inklusive bil-lån och annat: ca 230K

• Sonen (jag) lön = 35K före skatt

• Heltidsanställd sen 4 år tillbaka

• Tjänst i Sundsvall men distansarbete (krav att vara på kontoret 3 av 5 dagar from 1:a Januari men ska kunna avtalas enskilt med blivande chef (då min nuvarande slutar) )

Kontantinsats på ca 220,000 kr, upp till ca 1,4Mkr “kan” belånas om inga kredit osv. Bostad ska köpas i Malmö då mamma har sitt jobb där (men pendlar från Helsingborg).

Vi ringer SBAB för att jag tyckte att lånelöfte-beräkningskalkylen på deras sida gav mamma en alldeles låg resultat (låg summa för belåning).

Vi får två alternativ:

• Mamma får max låna 500K om avgiften till bostad är högst 5000kr/mån. Resten får vi ordna själv
  • Jag tar Bolånet istället i förutsättning att jag antigen 1) flyttar och behåller jobbet eller 2) får intyg om att jag får jobba på distans och behålla heltidstjänsten.

Frågor/funderingar:

• Även om mamma sålde bilen tillfälligt, släckte lånet, och vi sänkte (teoretiskt) föreningsavgiften till 3000kr/mån så kan hon få ett bolån på max 1Mkr. Jag blir inte direkt glad för detta bryter all hennes möjlighet att ta ett lån på vad vi tänkt ca 1,5Mkr. Detta räcker gott och väl för en 2:a eller 3:a i Malmö.
  • Jag får inte vara medlånetagare, om rollen var tvärtom så skulle det vara ok. Vet någon varför?
  • Varför måste jag flytta, finns det en lag som säger det? Det finns väl människor i Sverige som köper lägenheter runt om i landet med bolån men inte nödvändigtvis bor där (man får ju bara vara skriven där man har sin dygnsvila enligt Skatteverket) ? Vissa har ju villor och stugor på annan ort…
  • Tanken att mamma/brorsan ska bo där men jag äger lägenheten 100% (såklart i en förening som tillåter uthyrning till familj utan att det räknas som andrahandsuthyrning)
  • Jag har aldrig hört en bank kräva intyg av arbetsgivare att det är OK att jobba på distans med delvis pendling in till kontoret… Är detta vanligt eller är det bara nåt SBAB-påhitt?

Jag har kört fast och jag vet inte vad vi ska göra. Har ni någon tips till oss? Finns det någon som har nånsin hamnat i samma sits som vi?

Tacksam för all svar!

/Simon

Prata med fler banker, det är nog bästa tipset jag kan ge :slight_smile:
Swedbank, SEB, Nordea och Danske bank åtminstonde.

Man har ingen lagstadgad rätt att få låna så kraven från en bank kan se ut lite hur som helst. Det mesta är förhandlingsbart (utom det som är rena krav från FI då förstås).

3 gillningar

Du ska äga lägeheten men din mamma ska ta lånet?

Känns som ett konstigt upplägg, speciellt om det är tänkt att den ska gå i arv.

Hör med olika banker, finns ingen idé att gå på första bästa.

Hör med någon annan bank skulle jag säga. Jag har själv upplevt krångel med lånelöfte hos SBAB. De verkar vara ganska oflexibla och ha en del konstiga regler som inte andra banker har.

2 gillningar

Hade också problem med SBAB. I mitt fall tyckte de att bostadsrätten jag hade lånelöfte på hade för höga lån (utan att ta i beaktning att det var en nybildad förening, och andra faktorer som påverkar helheten).

Med andra banker gick det bra (Danske bank, Nordea och Swedbank).

Så det är värt att kolla runt.

Finns en del siter som kan jämföra och kolla åt dig.

Jag fick mitt lån via Bolån med lägsta räntan? → Jämför Bostadslån - Lånekoll

Jätte trevlig kille som hette David som fungerade som mellanhand tills papperna va skrivna.

Kanske värt att kolla på?